سرویس تئاتر هنرآنلاین: فضل الله عمرانی نویسنده و کارگردان، نمایش "عروسی خون" که برگرفته از اثری با همین نام نوشته گارسیا لورکا است امروز 24 بهمن‌ماه در بخش مسابقه ایران یک، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار حافظ به صحنه می‌آورد.

عمرانی در مورد ایده شکل‌گیری این اثر گفت: نمایشی که ما به صحنه می‌بریم در واقع همان اثر گارسیا لورکا، داستانی فولکلور است و ما هم سعی کردیم آن را به داستان‌های جنوب کشور نزدیک کنیم. داستان اصلی این نمایش همان قصه اصلی لورکا است و در شکل اجرا و طراحی تغییراتی دادیم و به فولکلور مناطق خودمان نزدیکش کردیم.

او در مورد فاصله از متن اصلی توضیح داد: واقعا از متن اصلی چندان از نظر محتوا فاصله‌ای نگرفته‌ایم و فقط در شکل اجرا، کار متفاوت است. سعی کردیم برخی آئین‌های خودمان را که به آئین‌های کشور محل زندگی لورکا هم نزدیک بود در اثر بیاوریم. کارهایی که تا به حال انجام داده‌ام بیشتر در حوزه زنان بوده به خصوص که این متن هم فریاد عشق زنان است و در مورد آزادی آن‌ها حرف زده است. من خیلی این مسئله را بارها در آثارم مورد تاکید قرار داده‌ام؛ به خصوص زنان در جنوب کشور خودمان که بیشتر مورد ظلم واقع می‌شوند، البته حالا بهتر شده، اما تبعیض به اشکال دیگر بازهم وجود دارد.

او افزود: تاکنون نمایش‌های "یرما" که سال پیش با این اثر به جشنواره فجر آمدم، در مورد زنان بوده همچنین نمایش "عروسی خون" هم به همین موضوع می‌پردازد. چند نمایش دفاع مقدسی هم کار کردم که در آن‌ها هم موضوع زنان را مورد بررسی قرار داده‌ام. یک پرفورمنس هم پیرامون زنان اجرا کرده‌ام و تقریبا در پنج اثر اخیرم، زنان را به عنوان سوژه اصلی آثار در نظر گرفته‌ام و موضوعات مربوط به آن‌ها همیشه برایم اولویت داشته و از دغدغه‌های من است.

فضل الله عمرانی در ادامه گفت: لورکا آثار تحسین برانگیزی دارد که جوامع و مسائل آن‌ها را به خوبی منعکس کرده است و فضاهایی که در آثارش می‌سازد، واقعاً در ذهن باقی می‌ماند. او چند نمایشنامه شاهکار دارد؛ "یرما"، "عروسی خون" و... که واقعا کارگردان می‌تواند از آن‌ها برداشت‌های خوبی کند و بدون اینکه به متن اصلی آسیب برسد، کارهای خیلی قدرتمندی ارائه دهد. آثار لورکا، داستان‌های دراماتیک قدرتمندی هستند. او تا پایان مرگ هم فعال بوده و توانسته صدای رسای جامعه‌اش باشد و دیکتاتوری حاکم بر اسپانیا در آن زمان را به خوبی منعکس کند.

عمرانی در مورد حضورش در دوره‌های پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد: به عنوان کارگردان از سال 94 زمانی‌که بخش به علاوه فجر به جشنواره اضافه شد، من نمایشی به صحنه بردم و چهار اجرا در دو روز داشتیم. در سال 95 در تماشاخانه باران اثر دیگری را به صحنه بردم. سال قبل هم در تالار حافظ در بخش مسابقه ایران دو، بودم و امسال هم در بخش مسابقه ایران یک، حضور دارم. یعنی چهار سال است که به صورت مداوم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارم.

این کارگردان در ادامه در مورد سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: این دوره سازوکار محکمی نسبت به دوره‌های قبل دارد. امسال به صورت مستقیم در جشنواره حضور دارم، سال‌های قبل هم در بخش‌های دیگری مثل بخش آثار مناطق در جشنواره شرکت کرده بودم که امسال این بخش حذف شده است. به نظر می‌رسد امسال به گروه‌های شهرستانی اهمیت ویژه‌تری داده‌اند و ثابت کردند که تئاتر زنده است و باید به صورت زنده هم بازبینی شود نه از روی فیلم.

او گفت: نادر برهانی‌‍مرند؛ دبیر این دوره از جشنواره حداقل همین یک نکته را خیلی خوب درک کرده و هیأتی برای بازبینی هم انتخاب کرده بود که سه- چهار ماه برای بازبینی وقت گذاشتند.

فضل‌الله عمرانی عنوان کرد: امسال همایش و کارگاه‌های آموزشی بسیار خوبی ترتیب داده شده است که ما هم حضور پیدا کردیم و از گفته‌های اساتید بهره‌مند شدیم، در حالی که سال قبل چنین برنامه‌های تخصصی وجود نداشت. به نظرم سال‌های پیش حس جشنواره‌ای کمرنگ بود اما امسال کاری به انتخاب داورها ندارم، اما از نظر برگزاری روند خیلی خوبی را از زمان فراخوان تا امروز طی کرده‌اند.

 این کارگردان افزود: هرسال با تغییر دبیر همه برنامه‌ها تغییر می‌کند اما فکر می‌کنم بهتر است تغییر دبیرها به کلیت ماجرا آسیب نزند، مثلا فراخوان را به صورت کلی عوض نکنند که بخشی امسال باشد و سال دیگر حذف شود. باید روند ثابتی وجود داشته باشد و بگویند ما تا ده سال اینگونه پیش می‌رویم و پس از ده سال اگر قرار است تغییری ایجاد شوند، انجام دهند مثل امسال که به خاطر چهل سالگی انقلاب بخش چهل سالگی را اضافه کرده‌اند.

او درباره ارزیابی خودش نسبت به اثری که برای این جشنواره تولید کرده است، گفت: آن چیزی که من از لورکا و "عروسی خون" فهمیدم همراه با دانشی که از این کار داشتم، منجر به تهیه این نمایش شد. همه تلاشم را کرده‌ام و امیدوارم مخاطبان را چه عام باشند چه خاص، راضی نگه دارم و حرفم را در دنیای تئاتر بزنم.

فضل الله عمرانی در ادامه در مورد تئاتر در بندر دیر و بوشهر توضیح داد: این بندر سابقه خیلی خوبی در تئاتر دارد؛ از سال‌ها پیش با اینکه دیر به نظر بندر دور افتاده‌ای می‌آمد، همیشه فعال بوده و از نظر اقتصادی هم از نقاط مهم محسوب می‌شود. فکر می‌کنم از دهه چهل حتی قبل‌تر، تئاتر در دیر وجود داشته و پنج گروه نمایشی دارد و شش سالن برای نمایش؛ یک پلاتو اختصاصی برای تئاتر و پنج سالن که نهادهای دیگر هم از آن استفاده می‌کنند. ما کمی از نظر تجهیزات صوتی و نوری کمبود داریم و این در حالی است که قابلیت بالای تئاتر در دیر وجود دارد. تئاتر بوشهر روند رو به رشد داشته است و حتی مجموعه تئاتر شهر و چهار سالن نمایش دارد و وضعیتش بهتر شده است و هر کمبودی داریم مربوط به تجهیزات است.

او در پایان تصریح کرد: مخاطبان در این مناطق با تئاتر به طور کلی آشنا هستند و دوست دارند به تماشای آثار خوب بنشینند. همین قدر که بتوانیم هزینه‌های تئاتر را تامین کنیم و هنرمندان به خودباوری برسند، برای ما کافی است و امیدواریم مشکلات حل شود و بتوانیم جد‌ی‌تر و راحت‌تر کار کنیم. از همه کسانی که راه رشد تئاتر در شهرستان را باز کرده‌اند تشکر می‌کنم، به خصوص نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

بازیگران نمایش "عروسی خون"، زیبا دریاسفر، سام موسایی، ندا بداغی، محمد عمرانی، پژمان برزگر، روح‌الله فرهنگ دوست، زهرا عمرانی، فاطمه پولادخای، محمدرضا فرجی، حسین عالی‌زاده، نسترن محسنی و سلمان حسین‌پور هستند.