سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شاه آباس، مکتب تبریز" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین نوشیر از ۳۰ دی ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی کتایون سالکی، احسان بهلولی، هدیه اصفهانی، امیر عباسیان، هومان محمدحسینی، طه ولیزاده، سمانه زارعی، مرتضی یوسفی و حسین سپهرنژاد هستند.

حسین نوشیر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: "بررسی قابلیت‌های هنر نگارگری ایرانی برای دستیابی به بازیگری شیوه‌مند"؛ عنوان رساله‌ای بود که در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۵ از آن دفاع کردم. به نظرم هرگونه تلاش نظری در حوزه بازیگری مستلزم وجود یک نظام طراحی کارگردانی بود و در بیش از نیمی از رساله به این مسئله پرداخته شد.

او در ادامه افزود: پیش از نوشتن رساله و از اواسط سال ۱۳۹۳ تمرین روی این سیستم طراحی کارگردانی و بازیگری آغاز شد و از میانه این پروژه، نگارش و پژوهش هم از سر گرفته شد. اما پیش از نگارش به مطالعه و تحصیل نگارگری ایرانی و جستجو و بررسی کیفیت "تئاتریکالیته" در آن پرداخته شد. پروژه عملی رساله نمایشی به نام "شاه آباس" بود که همان سال در جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی اجرا شد.

نوشیر همچنین اضافه کرد: با اتمام اجرا، فرایند پژوهش و نگارش، کیفیتی پیچیده‌تر و جدی‌تر به خود گرفت، چراکه با مطالعه آن اجرا به مسائل اساسی‌تری توجه شد که تا پیش از مواجهه اجرا و مخاطب، مفروض نبودند. نهایتا نگارش رساله، روزهای پایانی زمستان ۱۳۹۵ به اتمام رسید. اما مطالعه، تحصیل، پژوهش و نگارش در این باب ادامه یافت و به شکل جدی‌تر به عنوان "پروژه تئاتر عباسی" در گروه تئاتر کاتاتونیا تعریف شد. این گروه در سال ۱۳۸۹ با تمرکز بر تئاتر استایلایزد، شروع به فعالیت کرده بود و پروژه تئاتر عباسی به اولویت اول فعالیت‌های اجرایی و پژوهشی این گروه تبدیل شد. 

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه در بهمن سال ۱۳۹۶ به پیشنهاد دبیر وقت جشنواره فجر، نمایش "شاه اسماعیل، مکتب قزوین" در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد، عنوان کرد: این اجرا البته نقطه عطفی برای پروژه تئاتر عباسی به حساب می‌آمد، چرا که این بار "مکاتب" نگارگری ایرانی هم به متغیر مطالعاتی پروژه اضافه شد. پس از گذشت یک سال از آخرین اجرای این پروژه این بار در تئاتر سنگلج، اولین اجرای عمومی از پروژه تئاتر عباسی را شاهد هستیم. این اجرا با عنوان "شاه عباس. مکتب تبریز" روی صحنه می‌رود. 

حسین نوشیر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "شاه آباس، مکتب تبریز" خاطر نشان کرد: در این اجرا سعی شده طراحی کارگردانی، طراحی و بازیگری براساس استقرا مکتب تبریز و اصفهان در نگارگری ایرانی باشد. مخاطب در این نمایش با ظاهر و غایب شدند شخصیت‌ها مواجه خواهد شد و کیفیت همزمانی را در صحنه مشاهده خواهد کرد.

نوشیر درباره موسیقی این اثر عنوان کرد: تنبک میرزایی در این اثر است که چیزهائی را به دوش می‌کشد که ربطی به موزیکالیته نمایش ندارد. در واقع تنبک او صدای تنبک نمی‌دهد.

این کارگردان جوان در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه در شرایط و زمانی به سر می‌بریم که هنرمندان تئاتر علاقمند به گفت‌وگو درباره آثار یکدیگر نیستند البته اینجا منظورم نقد نیست چرا که سال‌هاست نقد به شکل سازمان یافته صورت نمی‌گیرد. فاجعه‌ای که شاهد آن هستیم این است که علاقمندان و افرادی نظرشان را در سایت تیوال به اشتراک می‌گذارند که نظرات‌شان رویکرد علمی ندارد و دیگران که این نظرات را می‌خوانند تحت تاثیر آن به تماشای اثری می‌نشینند یا از دیدن نمایشی منصرف می‌شوند. خوشبختانه نظرات صفحه تیوال نمایش ما مثبت بوده است و این موضوع را در حالت کلی مطرح کردم و امیدوارم روزی گفت‌وگو درباره آثار نمایشی میان هنرمندان این عرصه شکل جدی بگیرد.

در خلاصه این نمایش آمده است: به شاه عباس صفوی خبر می‌رسد که فرزندش، محمد باقر می‌خواهد او را بکشد تا خود به تخت شاهی برسد. محمد باقر نزد پدر رفته و به او می‌گوید این خبر دروغ است. شاه عباس حرف او را باور نمی‌کند و شب‌ها از ترس کشته شدن به دست محمد باقر سه بار جای خواب خود را تغییر می‌دهد. در این مدت شاه بی‌خواب است و کشور در آشوب.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند  از: طراح لباس: مهناز مهدیزاده، دستیاران کارگردان و برنامه‌ریز: امیراعلا مصدقی و یاسمن عدل.

علاقمندان به تماشای این نمایش می توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.