به گزارش هنرآنلاین، نخستین نشست مجموعه‌ "گستره‌ی خیال" با حضور محمد چرم‌شیر، فرهاد مهندس‌پور و رضا کوچک‌زاده (دبیر مجموعه) در کتاب‌فروشی نشر هنوز برگزار می‌شود.

"گستره‌ی خیال" گستره‌ کتاب‌های تئاتر و سینما در نشر نوست. در آغاز پاییز 1397 چهار جلد از نمایش‌نامه‌های این مجموعه منتشر شد و به‌زودی دو نمایش‌نامه‌دیگر هم به دست علاقه‌مندان می‌رسد. کتاب‌های نشریافته از دو مجموعه‌ نمایش‌نامه‌های دهه‌ 1370 و نمایش‌نامه‌های دهه‌ 1380 بوده‌اند که آثاری همچون دیر راهبان، روز رستاخیز، عصر معصومیت و یوزف کا را در بر می‌گیرد.

این نمایش‌نامه‌ها سه‌شنبه 4 دی‌ماه 1397 در نخستین هم‌نشینی این مجموعه و با حضور نویسندگان و دبیر مجموعه بررسی می‌شوند که فرصتی مناسب برای گفت‌وگوی خوانندگان با پدیدآوران فراهم می‌آورد. قرار است بخش‌هایی از فیلم‌تئاترهای "دیر راهبان" و "روز رستاخیز" نیز برای نخستین‌بار در این نشست نمایش داده شود.

کتاب‌فروشی نشر هنوز در خیابان کریم‌خان، بین ایران‌شهر و ماه‌شهر، شماره‌ی 134، طبقه‌ دوم در ساعت 5 عصر این روز پذیرای علاقه‌مندان است.

 

برگزاری  هفته تئاتر ایران در روسیه همزمان با روز جهانی تئاتر

هفته تئاتر ایران همزمان با روز جهانی تئاتر توسط "مرکز فرهنگ موسیقیایی ملل کنسرواتوری چایکفسکی مسکو" و با همکاری تئاتر اوکولا با مدیریت سولماز همت زاده در شهر مسکو اجرا خواهد شد.

این رویداد فرهنگی و هنری برای نزدیکی بیشتر فرهنگ ایران و روسیه و شناخت بهتر تئاتر ایران از 28 مارچ 2019 برابر با 7 فروردین 1398 به مدت یک هفته در شهر مسکو برگزار خواهد شد.

سولماز همت زاده مدیریت برگزاری هفته تئاتر ایران در مسکو در مورد زمان و چگونگی برگزاری  برنامه های این هفته گفت: این هفته تئاتر توسط "مرکز فرهنگ موسیقیایی ملل کنسرواتوری چایکفسکی مسکو" و با همکاری "تئاتر اوکولا" از 7 تا 14 فروردین 1398 با اجرای کنسرت موسیقی سنتی و اجرای هنرمندان نمایش‌های ایینی سنتی از جمله تغذیه نقالی سیاه بازی و.... افتتاح خواهد شد و سپس  اجرای چهار نمایش از ایران در چهار شب و یک اثر مشترک بین ایران و روسیه با بازیگران روس و ایران نیز در این هفته به اجرا در خواهد آمد.

مدیر برگزاری هفته تئاتر ایران در روسیه در مورد چگونگی  انتخاب نمایش ها برای اجرا در این هفته تئاتر و کار مشترک بین ایران و روسیه و نام گروه‌های انتخابی گفت: یک گروه سه نفره در یک سال گذشته اجراهای گروه های نمایشی را در حال رصد کردن هستند و از بین آنها چهار گروه انتخاب خواهد شد که نام آنها در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد. در مورد کار مشترک نیز در حال تمرین هستیم که چند بازیگر ایرانی و روس در این پروژه حضور دارند.

سولماز همت زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته پروژه از سیب سرخ تا ابی دریا را در روز جهانی تئاتر با اجرای یک گروه تئاتر و موسیقی در شهر مسکو برگزار کرده است. با همفکری و استقبال مرکز فرهنگ موسیقیایی "ملل کنسرواتوری چایکفسکی مسکو" و تئاتر"اوکولا" تصمیم گرفته شد این بار هفته تئاتر ایران را همزمان با روز جهانی تئاتر در شهر مسکو برگزار کنیم.