سرویس تئاتر هنرآنلاین: چهاردهمین دوره از جشنواره تئاتر استانبول از 17 نوامبر (26 آبان) تا 4 دسامبر (13 آذر) با حضور گروه‌هایی از سراسر جهان در حال برگزاری است. این جشنواره در دو بخش بین‌المللی و داخلی برگزار می‌شود که در بخش بین‌المللی آثار نمایشی از کشورهای اروپا، آمریکا و آفریقا حضور دارند که می‌توان به دو گروه معتبر از روسیه و یونان اشاره کرد.

اما بخش مهم جشنواره تئاتر استانبول به آثار داخلی کشور ترکیه اختصاص دارد و در آن نیز گروه‌های معتبری از ترکیه اجرا خواهند داشت. علاوه بر این بخش دیگری نیز با عنوان "شو کیس" در این جشنواره برگزار می‌شود که در آن تنها گروه‌های تئاتری ترکیه اجرا خواهند داشت. در این بخش تهیه‌کننده‌ها و کمپانی‌های معتبری از جشنواره‌ها و فستیوال‌های معتبر جهان طی یک هفته از میان آثار ترکیه‌، نمایش‌هایی را انتخاب کرده و به فستیوال‌های مختلف و جشنواره‌های تئاتری که در گوشه گوشه جهان اجرا می‌شود، دعوت می‌کنند.

نمایش "amor" یا "عشق" یکی از تئاترهای بسیار معروفی است که 21 نوامبر (30 آبان) در این جشنواره اجرا شد. این نمایش یک اثر دو نفره عاشقانه از کشور یونان است که نویسنده و کارگردان آن تئودروس ترزو پلوس است. این اثر نمایشی یک بازیگر زن و یک بازیگر مرد دارد. آگالیا پاپا و آنتویونوس میرکاس دو بازیگر این نمایش هستند. این نمایش اثری به شدت استرلیزه‌ای است و دکور چندانی ندارد. قصه در دیالوگ این دو شخصیت جریان دارد. این اثر رخداد عشق را در یک جامعه اروپایی بررسی می‌کند و قصد آن دارد که بگوید اروپا نیز درگیر نبود عشق و فاصله گرفتن از یک دنیای عاشقانه است و قربانی این جامعه بدون عشق و فاصله گرفته از بنیان‌های درست اجتماعی و تعاریف درست از عشق، زن‌ها هستند.

یکی از ایرادات نمایش دوپارگی آن میان صحنه اول و دوم است اما در این اثر شاهد بازی‌های زیبا و درستی از سوی بازیگر زن و مرد هستیم. نمایش کارگردانی خوبی دارد و نمایشنامه‌ نیز از آثار خوب یکی دو سال اخیر در میان آثار اروپایی است. ا

اما یکی از جاذبه‌های چهاردهین جشنواره تئاتر استانبول یکی از نمایش‌های مهمی اروپایی است که در روزهای آتی در این جشنواره اجرا می‌شود. این نمایش، "کلاژ هملت" نام دارد که به کارگردانی "روبرت لوپاژ" یک از کارگردان مطرح حال حاضر جهان اجرا خواهد شد. این اثر از آثار نمایشی است که بسیار در سراسر اروپا و جهان مطرح شده و نقدهای بسیاری روی آن نوشته شده است و شاید یکی از اجراهای بسیار خوب جشنواره تئاتر استانبول باشد.