به گزارش هنرآنلاین، محمدرضا کریمی‌صارمی در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران‌ ـ مبارک، جشنواره تئاتر عروسکی را اتفاقی مهم دانست و گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی این امکان را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند که بتوانند آثار خوبی را از اقصی نقاط جهان ببینند. این جشنواره برای اهالی تئاتر هم اتفاق بسیار مهمی است چون متاسفانه جامعه تئاتری ما طی سال‌های اخیر آثار کشورهای دیگر را ندیده‌اند درنتیجه در سبک و ژانر خاصی تئاتر کار می‌کنیم اما اجرای آثار دیگر کشورها در جشنواره اهمیت بسیاری دارد زیرا باعث آشنایی ما با تئاتر روز دنیا می‌شود.

کریمی صارمی ادامه داد: امیدوارم جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی شرایطی را به‌وجود بیاورد که بتوانیم توجه بیشتر مسئولان را به تئاتر عروسکی جلب کنیم.

او تاکید کرد: جشنواره تنها برای نمایش دادن تئاتر نیست. بلکه فضایی را به‌وجود می‌آورد که تصمیم‌گیرندگان درباره شرایط هنر بیشتر فکر کنند. امیدوارم مسئولان که در دوران برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی به سالن‌های تئاتر آمده و میزان استقبال مردم را دیده‌اند، نگاه بهتری به این تئاتر پیدا کنند چراکه همین نگاه، باعث می‌شود بتوانیم از این ابزار مهم در تعلیم و تربیت استفاده بهتری داشته باشیم.

کریمی‌صارمی با بیان بخشی از کمبودهای نمایش عروسکی در ایران توضیح داد : سالنی که مختص تئاتر عروسکی باشد، شاخصه‌های این نوع تئاتر را داشته باشد و از صندلی گرفته تا امکاناتش برای مخاطب کودک مناسب باشد، نداریم.

او هچنین تاکید کرد: باید درزمینه اقتصاد تئاتر هم توجه بیشتری صورت گیرد چون واقعا امروز اقتصاد تئاتر بسیار ضعیف است و اگر این هنر تا امروز باقی مانده است، تنها به دلیل عشقی است که اهالی تئاتر به آن دارند چراکه تئاتر درآمدزا نیست و برای هنرمندان آن بویژه هنرمندان نمایش عروسکی و تئاتر کودک تعریف درستی از لحاظ دستمزد وجود ندارد. همین مسئله سبب شده است در فضاسازی‌ها و ... مشکلاتی وجود داشته باشد.

مدیرکل امور سینما و تئاتر کانون، کودکان را به تئاتر عروسکی علاقه‌مند دانست و گفت: کودکان به‌قدری خوب با عروسک‌ها و قصه و درام برقرار می‌کنند که انگار یک جلد کتاب را مطالعه کرده‌اند! البته باید خانواده‌ها را ترغیب کنیم که کودکان خود را برای دیدن تئاتر به سالن‌ها بیاورند چون کودکان تصمیم‌گیرنده نیستند و خصوصا در کلان‌شهرها به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود به‌تنهایی از خانه بیرون بیایند. بنابراین باید برای خانواده‌ها برنامه‌هایی بسازیم تا بیاموزند تئاتر ابزار آموزشی بسیار خوبی است.

کریمی صارمی پاسخ به این پرسش که اگر عروسکی همچون غول چراغ‌جادو در اختیار داشت که می‌توانست آرزوهای او را برآورده کند، چه آرزوی را در اولویت قرار می‌داد، گفت: می‌گفتم کاری کند که با بچه‌های تئاتر مهربانانه‌تر برخورد کنند و به آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد چون اهالی تئاتر واقعا نجیب و در شرایط امروز بسیار گرفتار هستند.

 

 

گزارش پنجم پاتوق شبانه هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی:

شب هنرنمایی جنوبی‌ها و فرانسوی‌ها

در پنجمین شب پاتوق شبانه، در کنار اجرای موسیقی فولکلوریک جنوبی توسط گروه آبادانی، مسابقه پانتومیم بین‌المللی هم برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ ‌مبارک، پنجمین شب پاتوق شبانه، دوشنبه پنجم شهریورماه برگزار شد. در ابتدای برنامه‌های این شب، اعضای گروه عبدالباقی که با نمایش "دریا سمیر کو" نوشته طاهره اسدی و با کارگردانی فاطمه بحرینی از شهر آبادان در این دوره از جشنواره حضور دارند، به اجرای موسیقی فولکلوریک جنوبی پرداختند که با استقبال بسیار گسترده مخاطبان همراه شد.

سپس مجید وفایی؛ هنرمند آبادانی تعدادی از حاضران را انتخاب کرد تا بازی‌ای را که یکی از تمرین‌های فن‌بیان در تئاتر است؛ یعنی تمرین زبان ورزها (بیان عبارات دشوار ) را انجام دهند.

این بازی لحظات مفرحی را برای حاضران، چه آن‌هایی که در بازی شرکت کرده بودند و چه مخاطبان به وجود آورد اما اوج هیجان زمانی بود که یکی از هنرمندانی که از کشور فرانسه در جشنواره حضور دارد، داوطلبانه به بازی پیوست و عبارت "کانال کولر، تالار تونل" را سه بار به‌درستی تکرار کرد!

بعد از این بازی، دو گروه برای بازی پانتومیم انتخاب شدند که یکی از آن‌ها را هنرمندان آبادان و گروه دیگر را دو هنرمند از کشور فرانسه و یکی از حاضران ایرانی تشکیل دادند! در این بخش گروه فرانسه موفق شد کلمه را درست حدس بزند و برنده شود؛ کلمه در نظر گرفته‌شده برای این گروه "مرضیه برومند" بود و برای اولین بار شاهد برگزاری مسابقه پانتومیم به‌صورت بین‌المللی بودیم!

بعد از این بازی، مهربان غلامیان؛ جوان‌ترین کارگردان این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی که 11 سال دارد، یکی از ترانه‌های فولکلور ایرانی را دکلمه کرد.

پایان‌بخش برنامه پاتوق در شب پنجم، اجرای موسیقی‌ای طنزآلود بود.

 

 

آنچه در پنجمین روز جشنواره نمایش عروسکی گذشت

از عروسک‌های یخی تا یاد زلزله زدگان تازه‌آباد و مرتضی احمدی

پنجمین روز جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک با یاد کشته شدگان زلزله اخیر تازه آباد کرمانشاه همراه شد.

روز دوشنبه 5 شهریور ماه نمایش"سپاسنامه هانیه و چند روایت متقاطع" به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه رفت. این نمایش بر اساس ماجرای واقعی دختری به نام "هانیه" که از زلزله‌زدگان سرپل ذهاب بوده است و با استفاده از تکنیک میکرو تئاتر اجرا شد.

در پایان این نمایش که با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرام کرمی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی روی صحنه رفت، اسدی مرام گفت: ابتدا قصد داشتیم این نمایش را به محیط بانانی تقدیم کنیم که جان‌شان را بر سر حفاظت از محیط زیست گذاشتند اما زلزله اخیری که در تازه‌آباد رخ داد و باعث کشته شدن برخی از هموطنان‌مان شد، ما را بر آن داشت تا این نمایش را به کشته‌شدگان این زلزله تقدیم کنیم. این نمایش را به کسانی تقدیم می‌کنیم که هنوز در کانکس یا زیر چادر زندگی می‌کنند و از شما می‌خواهیم که آنان را فراموش نکنید.

از دیگر اتفاقات پنجمین روز جشنواره، اجرای نمایشی با عروسک‌های یخی و نیز عروسک‌گردانی با صدای زنده یاد مرتضی احمدی بود.

در این روز نمایش "لبخند تلخ ژکوند" به کارگردانی رها اسکندری با استفاده از دکور و عروسک‌هایی یخی در پلاتو اجرای تئاتر شهر به صحنه رفت. این نمایش نمایشی موسیقی‌محور و بی‌کلام بود.

در همین سالن، نمایش "عروسک‌های من" به کارگردانی مهربان غلامیان کارگردان 11 ساله‌ای که از آبادان در جشنواره حضور دارد، به صحنه رفت. در اجرای این نمایش آوازی سنتی با صدای مرتضی احمدی پخش شد و فرامرز غلامیان به‌عنوان بازیگر این آواز را به‌صورت نمایشی اجرا کرد. در بخش پایانی این نمایش هم یک نقاش با قلم مو پوستر جشنواره تئاتر عروسکی را روی بوم کشید.

هر دو نمایش اجرا شده در پلاتو اجرا با استقبال بسیار خوبی مواجه شد به‌طوری‌که مخاطبان تا میانه‌های سالن را پر کرده بودند.

از جمله اتفاقات روز پنجم جشنواره، اجرای نمایش "دنیای عروسک‌ها" در فضای باز مجموعه تئاتر شهر بود؛ این نمایش با ترانه "آسمون عروسک‌ها آبیه آبیه"‌ به نام اجرا شد؛ ترانه‌ای که در این سال‌ها به عنوان سرود نمایش عروسکی شناخته شده است و همین موضوع سبب شد که حاضران و تماشاگران با گروه اجرایی همراه شوند و این سرود را بخوانند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک با دبیری مرضیه برومند تا روز هفتم شهریور ماه ادامه دارد. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.