به گزارش هنرآنلاین، کارگاه آموزشِ حرفه‌ای با عنوان "تاثیرات فرهنگی و اقلیمی در نگارشِ نمایشنامه‌" با حضور 3 مدرس از ایران، بلژیک و فنلاند و مشارکتِ 24 علاقه‌مند در 8 کشور برگزار خواهد شد.

کارگاه "تاثیرات فرهنگی و اقلیمی در نگارش نمایشنامه‌نویسی" به مدتِ 3 هفته و با حضور 24 علاقه‌مند از کشورهای گوناگون (آلمان، روسیه، مجارستان، نروژ، استونی، مراکش، نیوزیلند، مصر، استرالیا، آرژانتین، کوبا، مکزیک، ایتالیا، رومانی و...) از 19 آگوست تا 10 سپتامبر (28 مرداد ماه تا 19 شهریور ماه) در کشورهای گوناگون و به شکلِ سیار برگزار خواهد شد. رایانی مخصوص از ایران در کنار دو مدرس دیگر از کشورهای بلژیک (لولارا سِجر) و فنلاند (میلا هاسلین) پیش از شروعِ این دوره‌ی آموزشی، شرح دوره و فرایندِ آموزشی آن را زیر نظر موسسه TAF در بلژیک آماده کرده‌اند. مدرسان و علاقه مندان این کارگاه آموزشی در طول 3 هفته به 8 کشور(اسپانیا، سوئد، نروژ، هلند، پرتغال، اسپانیا، بلژیک و فرانسه) سفر کرده و به طور موقت در هر یک از کشورها ساکن خواهند شد. مشارکت‌کنندگان متناسب با تاثیراتِ اقلیمی و فرهنگی کشورها، مواردِ آموزشی لازم را مرور کرده و تمرین‌های لازم را انجام خواهند داد.

هزینه‌ی اصلی این دوره با پشتیبانی موسسه TAF و بهره‌مندی از حمایت‌های شورای هنری اتحادیه‌ی اروپا فراهم شده است. اعضای شرکت‌کننده در این دوره، بخش دیگری از هزینه‌ها را پرداخت کرده‌‌اند. قرار است تا زمینه‌های نگارشِ چند نمایشنامه به شکلِ مشترک با توجه به تاثیراتِ اقلیمی و فرهنگی مورد توجه و حمایت قرار گرفته و تولید آنها نیز  تحقق یابد.

 

"آمیز قلمدون" ویژه هنرمندان روی صحنه می‌رود

نمایش "آمیزقلمدون" که به مدت 15 شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت، در تاریخ یکشنبه 4 شهریورماه، ویژه هنرمندان تئاتر و سینما اجرا خواهد شد.

مهدی فخیم‌زاده هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، شب گذشته 2 شهریورماه به تماشای نمایش "آمیزقلمدون" نشست و این نخستین حضور فخیم‌زاده بعد از سانحه تصادف در یک محفل عمومی به شمار می‌آمد.

"آمیز قلمدون" نوشته زنده یاد اکبر رادی است که با کارگردانی هادی مرزبان در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت و توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.

  امکان خرید بلیت‌‌های این نمایش برای اجرای هنرمندان این نمایش در سایت‌های اینترنتی، فراهم است و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت حضوری بلیت‌های این نمایش را از گیشه پردیس تئاتر شهرزاد خریداری کنند.

  ایرج راد، فرزانه کابلی، پریسا مقتدی، اکرم حاج حسینی و شراره رنجبر بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

 

"تیولا" به هفته پایانی رسید

نمایش تیولا نوشته و کارگردانی علی عابدی، کارگردان نام آشنای تئاتر کشور که اجرای خود را از ماه گذشته در تماشاخانه مهرگان آغاز کرده بود به هفته پایانی خود رسید و تا جمعه 9 شهریور در این تماشاخانه اجرا خواهد داشت.

بازی‌های  این اثر به عهده پرستو گلستانی، وحید آقاپور، محمد صادق ملک، رامین سیاردشتی و سامان دارابی است. طراحی صحنه "تیولا" را سعید یزدانی به انجام رسانده و زری کریمی طراح لباس بازیگران این اثر است.

دیگر عوامل "تیولا" به شرح زیر هستند: طراح گریم: احمد نگهبان، طراح نور: امیر ترحمی، طراح پوستر:سعید رضوانی، عکاس:بابک حقی، دستیار کارگردان و برنامه ریز:الهه افخمی، مدیرصحنه: شیما فرشتیان، منشی صحنه:پانیذ تاج بخت، دستیاران صحنه: مسیب کریمی و ابوالفضل شفیعی زاده.

"تیولا" گونه‌ای از عروس دریایی که به مرگ طبیعی هرگز نمی‌میرد. اما او در این نمایش در جنگ تسلیم می‌شود و حالا به مرگ می‌رسد. نمایشنامه این اثر در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزیده جایزه اثر حرفه‌ای این جشنواره شده بود.

علی عابدی که پیش از این مدیریت تالار سنگلج را به عهده داشته است، آثاری چون "خرمگس" را به روی صحنه برده است.