به گزارش هنرآنلاین، فردریک پتی همزمان با نخستین روز اجرای این نمایش در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهرانـ مبارک درباره کمپانی خود گفت: نام این کمپانی استعاره‌ای از همان چوب‌دستی است که عروسک بدان وصل است و البته استعاره‌ای از همان چوب‌دستی دارد که پادشاه بر سر رعیت خود می‌زده است.

او با بیان آنکه این کمپانی از سال 1995 آغاز به کار کرده است، گفت: در کمپانی دولا ماس، آقای ازکیل گارسیا رومئو کارگردان این کمپانی و نمایش حاضر در جشنواره تهران- مبارک است، اصولش رابطه متقابل میان اثر و مخاطب است. اثر یک وضعیت ویژه است که با تماشاگر برقرار می‌کند. اولین نمایشی که اجرا کردیم به نام "در میانه" است که 35 سال عمر دارد و هنوز نیز اجرا شده است. نمایش تنها برای یک تماشاگر و برای ساعات متوالی اجرا می‌شود. تماشاگر در یک لحظه خاصی با یک عروسک خیلی کوچک برخورد می‌کند.

پتی با بیان اینکه هنوز می‌توانیم این نمایش را اجرا کنیم و هزاران نفر آن را تماشا کرده‌اند، ادامه داد: حضور نمایش‌هایمان در رپرتوار موجب می‌شود که اجرای نمایش تداوم داشته باشد. ما در رپرتوارها بازیگران و اعضای گروه را تغییر می‌دهیم تا بتوانیم هر جایی اجرا برویم. اجرای بسیاری تصویری است و مثل یک هنر تجسمی است. 

او درباره آشناییش با جشنواره تهران ـ مبارک گفت: من جشنواره را از طریق سپهر شریف‌زاده شناختم. در روسیه درباره آن حرف زدیم. ما در جشنواره گلدن ماسک مسکو بودیم. من 10 سال جشنواره‌ای را مدیریت می‌کنم که در نزدیکی‌های آوینیون برپا می‌شد. کار من در آن جشنواره متوقف شد و من با کمپانی دولا ماس وارد همکاری شدم. پس از ملاقات با آقای شریف‌زاده، او از من دعوت کرد تابستان به ایران بیایم و ویدئوهایمان را به جشنواره ارسال کنم. دو روز بعد از ارسال فیلم‌ها، به ما خبر دادند از ما دعوت شد که با نمایش "کوچکترین نمایش انتهای دنیا" در جشنواره حاضر شویم و ما اکنون اینجا هستیم."

مدیر کمپانی دولا ماس درباره حضورش در ایران با وجود شرایط سیاسی فعلی توضیح داد: به دلیل سیاسی در جشنواره حاضر شدم. خیلی برایمان مهم است کارمان را همه جا اجرا کنیم و مردم به تماشای آن بیایند. خیلی مهم است که ما روش‌مان را با سیاست آمیخته کنیم. همه جا برویم و در شرایط سیاسی خاصی نیز کار کنیم. تصمیم ما پیش از تحریم‌های ترامپ بود. فرانسه نیز شدیداً با تحریم مخالف بود. کار هنری کردن یک کنش سیاسی است. ما دلمان می‌خواهد در اینجا اجرا رویم.

وی درباره نمایش "کوچکترین نمایش انتهای دنیا" نیز خاطرنشان کرد: این نمایش ویژه‌ای است که عروسک نخی در آن وجود ندارد. عروسک‌های ما باتومی است و نوعی ویژه‌ای است. عروسک‌های ما ابعاد کوچکی دارد. برای همین از تماشاگران می‌خواهیم که مخاطب به دکور نزدیک شود. در این نمایش دکور در میانه است و چند نیمکت در کناره‌های آن است و مخاطبان می‌توانند به دور دکور بچرخند. تماشاگران در این نمایش غیرفعال نیستند.

نمایش "کوچکترین نمایش انتهای دنیا" قرار است در طول سه روز، شش اجرا در تالار حافظ دارد.اجرای نخست در روز شنبه، ساعت 18 برگزار می‌شود. این اجرا به دلیل شرایط شکل اجرا میزبان تعداد محدودی از مخاطبان است.

 

در دومین روز جشنواره نمایش عروسکی چه گذشت؟

دومین روز هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، با استقبال مخاطبان در اجراهای فضای باز و صحنه‌ای همراه بود.

پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر در دومین روز از جشنواره میزبان دو نمایش از بخش تجربه بود؛ "بلاند رد هد" کاری از مهسا فلاح و "او" کاری از وحید خسروی که در دو نوبت اجرا داشتند.

این دو اجرا به ‌دلیل استقبال مخاطبان و لزوم برنامه‌ریزی برای مکان نشستن با ۱۰ دقیقه تاخیر اجراها شدند.

پیش از اجرای "او" از شهر کرمانشاه، وحید خسروی توضیح داد: هنوز مردم کرمانشاه در کانکس به سر می‌برند اما ما مهربانی مردم را در دورانی که زلزله اتفاق افتاد، فراموش نمی‌کنیم. در آن دوران با یک هنرمند بسیار مهربان عروسک ساختیم و به مناطق زلزله‌زده بردیم تا دل بچه‌ها شاد شود. می‌خواهم اجرا را به این هنرمند که امروز به تماشای نمایش ما آمده، منیر مولوی‌زاده تقدیم کنم.

"او" به ‌مدت هشت دقیقه اجرا شد و پس از وقفه‌ای کوتاه "بلاند رد هد" ۱۵ دقیقه میزبان مخاطبان بود.‌ نمایش "بلاند رد هد" کاری از مهسا فلاح اثری کاملا تجربی بود. این اثر مختص گروه سنی بزرگسالان است اما کودکان در اجرای دوم آن حضور داشتند و سروصدای آنان موجب آزار دیگران شد.

بسیاری از تماشاگران این دو کار بخش "تجربه" روی زمین نشستند.

در تالار سایه هر دو اجرای نمایش "بعد از صبحانه" به کارگردانی محمد صاحبی نیز در میان استقبال پررنگ مخاطبان روی صحنه رفت. در ساخت عروسک این نمایش به لحاظ  فنی و تکنیکی و انتخاب متریال سعی شده عروسک توانایی انجام کار به شکلی واقع‌گرا را داشته باشد.

یکی از حاشیه‌های این نمایش حضور یک کودک خردسال در اجرای اول بود. با وجود این‌ که از سوی گروه اجرایی و مسوولان سالن بارها به مادر کودک تذکر دادند نمایش برای روحیه کودک ضرر دارد، مادر کودک را به سالن آورد و در پایان اجرا حال کودک خوب نبود. گروه‌های خارجی شرکت کننده در جشنواره در اجرای اول و دوم این نمایش حضور داشتند.

همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میزبان نمایش "هدیه اسرارآمیز" به کارگردانی میثم یوسفی بود. این نمایش که در سالن گلستان اجرا داشت با استقبال کودکان و خانواده‌ها همراه شد.

چهار نمایش "کاسه‌گردان" به کارگردانی مهدی حبیبی، "دریایی‌ها" به کارگردانی محمد مظفری، "راز آفرینش مبارک" به کارگردانی ریحانه باغبادی و "زال و سیمرغ" به کارگردانی سعید ذبیحی که در بخش فضای باز جشنواره حضور داشتند، در محوطه تئاترشهر با حضور کودکان و بزرگسالان اجرا شدند.

در اجرای ساعت 17:30 نمایش "منو نمی‌بره" کاری از زهرا صبری، سعید اسدی مدیر مجموعه تئاترشهر، آزاده پورمختار، هرمز هدایت و شیرین یزدان‌بخش از هنرمندان تئاتر و سینما حضور داشتند. همچنین گروه افغان حاضر در جشنواره نیز از این نمایش دیدن کردند.

نمایش"گفتن- شنیدن" کاری از مینا پناه‌نجات نیز از ساعت 17 در کافه تریای تالارچهارسو اجرا داشت. این اثر در بخش "تجربه" شرکت دارد وعروسک ساخته شده نمایش در جایگاهی برابر انسان تصور شده بود. مخاطب صدرصد در اجرای این کار نقش داشت. "گفتن- شنیدن" نوعی تمرین برای صحبت کردن و شنیدن حرف‌های دیگران است.

همچنین پاتوق کودکان که در حاشیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک و با عنوان "من حافظ کوچک میراث فرهنگی‌ام" برگزار می‌شود، علاوه ‌بر برگزاری هفت کارگاه، نمایش "راز گل سرخ" به کارگردانی علیرضا ناصحی نیز برای کودکان اجرا شد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، با دبیری مرضیه برومند تا 7 شهریور ادامه دارد.

 

در چهارمین روز از جشنواره چه خبر است؟ 

در چهارمین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی (تهران‌مبارک) 18 اثر ایرانی و خارجی اجرا می‌شود.

در برنامه روز چهارم جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی 11 نمایش در بخش صحنه‌ای حضور دارند که در مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر، تالار گلستان، تالار بوستان، تالار حافظ، تالار فردوسی و سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌روند. در محوطه تئاتر شهر و محوطه خانه هنرمندان هم شش نمایش میزبان مخاطبان می‌شوند.

 در روز چهارم شهریورماه هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، مجموعه تئاتر شهر با پنج نمایش میزبان مخاطبان است.

در چهارمین روز از جشنواره، تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، در دو نوبت 17:30 و 19:30 میزبان نمایش "افسانه خرت‌وپرت پرانی" می‌شود. نمایشنامه این اثر را سجاد طهماسبی نوشته است و محبوبه اعرابی کارگردانی آن را بر عهده دارد. این نمایش با مدت‌زمان چهل دقیقه روی صحنه می‌رود. "افسانه خرت‌وپرت پرانی" برای عموم مخاطبان؛ یعنی بزرگ‌سال و کودک‌ونوجوان مناسب است.

 نمایش "قصه بخت" نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و با طراحی و کارگردانی احسان صانعی، زهرا بکتاش اثری است که در روز چهارم شهریورماه و در دو نوبت 18 و 21:15 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. مدت‌زمان اجرای این نمایش که برای تمام اعضای خانواده و همچنین کودکان مناسب تشخیص داده شده، 45 دقیقه است.

اما در روز چهارم جشنواره تئاتر عروسکی، تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر میزبان هما جدیکار؛ نویسنده، طراح و کارگردان "دختری که پدرش را باد می‌برد" می‌شود. این نمایش در دو نوبت؛ 18:30 و 20:30 و با مدت‌زمان شصت دقیقه روی صحنه می‌رود. این نمایش برای تمام اعضای خانواده مناسب است.

در روز یک‌شنبه؛ چهارم شهریورماه پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر میزبان دو نمایش در بخش تجربه است که در کنار هم در دو نوبت، 16:30 و 19 اجرا می‌شوند.

ابتدا نمایش "عروسک‌هایمان را بخوریم" با طراحی و کارگردانی محمد (آژمان) بیژنی‌نسب که از شهر تهران در جشنواره حضور دارد، با مدت‌زمان دوازده دقیقه اجرا می‌شود. این نمایش برای تمام اعضای خانواده مناسب است.

سپس نمایش "اندر احوالات یه خوردن ساده" با طراحی و کارگردانی حمیدرضا قربانی که مختص مخاطبان بزرگ‌سال است و از شهر تهران در این دوره از جشنواره شرکت کرده است، به مدت بیست دقیقه روی صحنه می‌رود.

تالار هنر به‌عنوان سالن تخصصی تئاتر کودک‌ونوجوان در روز چهارم جشنواره میزبان نمایش "واندالاواندا" نوشته جلنا توندینی، با طراحی لوسی ویدانویچ و کارگردانی مورانا دولنچ می‌شود. این نمایش که از کشور کرواسی در این دوره از جشنواره حضور دارد، در دو نوبت 17 و 19 و با مدت‌زمان 35 دقیقه روی صحنه می‌رود. این نمایش برای تمام مخاطبان؛ چه بزرگ‌سالان و چه کودکان مناسب است.

در روز یک‌شنبه چهارم شهریورماه، سالن بوستان هم به سالن‌های جشنواره افزوده می‌شود تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دو نمایش میزبان مخاطبان جشنواره باشد.

در این روز نمایش "ترنج" نوشته مشترک افسانه و زمانی و نسرین خنجری و با کارگردانی افسانه زمانی که این روزها اجرای عمومی خود را سپری می‌کند، میزبان مخاطبان جشنواره می‌شود. این نمایش مختص کودکان و نوجوانان آماده شده است و در یک نوبت، ساعت 19 و با مدت شصت دقیقه اجرا می‌شود.

اما سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز چهارم جشنواره با نمایش "کمانچه آب و دیگران" با نویسندگی، طراحی و کارگردانی علیرضا ناصحی میزبان مخاطبان بزرگ‌سال می‌شود. این نمایش مختص کودکان و نوجوانان آماده شده است و در دو نوبت، ساعت 17:30 و 20:30 و با مدت چهل دقیقه اجرا می‌شود.

تالار حافظ در روز چهارم جشنواره میزبان نمایش "کوچک‌ترین نمایش از انتهای دنیا" نوشته مشترک لارن کاییون و ازکیل گارسیا-رومئو و با طراحی و کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو که یکی از نمایش‌هایی است که از کشور فرانسه در جشنواره حضور دارد، می‌شود. این نمایش در دو نوبت 18 و 20 در تالار حافظ اجرا می‌شود. مدت‌زمان اجرای این نمایش که برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخیص داده شده، پنجاه دقیقه است.

از چهارم شهریورماه تالار فردوسی هم فعالیت خود را در قالب جشنواره آغاز می‌کند و میزبان اپرای عروسکی "خیام" اثر بهروز غریب‌پور می‌شود. این نمایش برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخصی داده شده است و در یک نوبت، ساعت 21 و با مدت دو ساعت اجرا می‌شود.

یک‌شنبه چهارم شهریورماه سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان نمایش "آرزوهای بافتنی" نوشته فرهاد اسماعیلی و با کارگردانی کبری مالمیر می‌شود. این نمایش که برای تمام اعضای خانواده مناسب است، در دو نوبت، 17 و 19 و با مدت 45 دقیقه اجرا می‌شود.

 اما در محوطه تئاتر شهر فارغ از اجرای نمایش "عروسک‌های غول‌پیکر" به کارگردانی حامد زارعان که در ایام جشنواره در این مکان اجرا می‌شود، این محوطه هرروز از ساعت 18 میزبان سایر نمایش‌های بخش فضای باز هم می‌شود.

نخستین نمایشی که در روز سوم جشنواره در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود، "کاسه‌گردان" نام دارد که با نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی با مدت‌زمان 15 دقیقه از ساعت 18 اجرا می‌شود. این نمایش که از تهران در جشنواره حضور دارد، برای تمام اعضای خانواده و سنین مختلف، مناسب است.

سپس از ساعت 18:30 نمایش "مترسک" با نویسندگی، کارگردانی و طراحی حسین عباس‌زاده میزبان مخاطبان می‌شود. این نمایش از شهر بیرجند در این دوره از جشنواره حضور دارد. "مترسک" با مدت‌زمان 35 دقیقه برای عموم مخاطبان اجرا می‌شود.

ساعت 19 نمایش "دریا سمیر کو" نوشته طاهره اسدی و با کارگردانی فاطمه بحرینی از شهر آبادان اجرا می‌شود. این نمایش که مختص مخاطب بزرگ‌سال آماده شده است، به مدت بیست دقیقه اجرا می‌شود.

از ساعت 20:10 نمایش "تاریخ خاک مرا صدا می‌زند" با نویسندگی و کارگردانی افشین قاسمی با مدت‌زمان 35 دقیقه اجرا می‌شود. این نمایش که از تهران در جشنواره حضور دارد، برای تمام مخاطبان مناسب است.

پایان‌بخش اجرای نمایش‌های فضای باز در روز چهارم جشنواره، نمایش "للین" با نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی از شهر همدان است که ساعت 20:45 اجرای خود را آغاز می‌کند. این نمایش که برای کودکان، نوجوانان و سایر اعضای خانواده مناسب است، به مدت 22 دقیقه اجرا می‌شود.

البته نمایش "للین" پیش از اجرا در محوطه تئاتر شهر، ساعت 18:30 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

پس از "للین" در محوطه خانه هنرمندان، این مکان اجرای تئاتر میزبان نمایش "یک سفر رویایی" نوشته ابوالفضل ورمزیار و حامد زارعان و با کارگردانی حامد زارعان با مدت‌زمان 25 دقیقه می‌شود. این نمایش که از تهران در جشنواره حضور دارد، برای تمام اعضای خانواده و سنین مختلف، مناسب است.