سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پلاس پلاس به توان 2" به نویسندگی و کارگردانی سینا شفیعی از 23 خرداد ماه ساعت 20 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. این اثر نمایشی با بازی مصطفی ساسانی، سحرناز عباس‌زاده، عبدالرضا یعقوبی، محمدرضا محمدپور، حمیدرضا معدن‌کن، سترگ رضایی و محمد امیری و صدای امیر جعفری اجرا می‌شود.

سینا شفیعی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: "پلاس پلاس به توان ۲" قصه یک ساعت، آدمی است که در زمانی واقعی در موقعیتی گیر کرده است. این آدم دچار بازشناسی می‌شود و بلوغی در اصول شخصیتی‌اش به وجود می‌آید. این انسان، آدم ارزش‌گرایی است که در دنیای معاصر یا با شرایط کنار می‌آید یا لجبازانه روی اصول خودش می‌ماند.

او در ادامه اضافه کرد: نمایش درباره رسانه و انسان پیچیده معاصری است که دارای اصول و ارزش‌های شخصی و انسانی است و در چرخه نظام سرمایه‌داری، بین گذشته و آینده و زیر پا گذاشتن ارزش‌های مقبول خود، در تقابل و تنگنا قرار گرفته و باید دست به انتخاب بزند.

او با بیان اینکه "پلاس پلاس به توان 2" اثری طنز است، خاطرنشان کرد: هر کمدی آبستن حرف‌هایی جدی است که در تراژدی نمی‌گنجد. در این اثر مسائل جدی را با زبانی طنز بیان می‌کنیم. در سبک و شیوه اجرایی این اثر، سعی شده خلاقیت به خرج دهیم و دوست ندارم سبک اجرایی خاصی را برایش عنوان کنم. شیوه اجرایی ما که طمع‌کارانه همه ابعاد متن را در بر می‌گیرد، سبکی کاملاً رئالیستی نیست. چیزهایی در نمایش دیده می‌شود که شاید کاراکتر اصلی نمایش آن را نبیند. این اثر تماشاگر را از جهان واقعی اطراف جدا می‌کند.

شفیعی همچنین افزود: تماشاگر در این نمایش با صحنه‌ای مواجه می‌شود که مستقیما ریشه‌اش برآیندی از مجموعه کار است و در آخر در مخاطب ته‌نشین می‌شود. صحنه نمایش نیز از اجزای تکمیل‌کننده این پازل است که در طراحی صحنه زیرمتن را لحاظ کرده‌ام.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه سعی کرده‌ام در اجرا به ادای متن و زیرمتن وفادار باشم، درباره موسیقی نمایش یادآور شد: این نمایش افکت‌ و موسیقی‌های بسیاری دارد. صدای زنگ‌های تلفن در این اثر به گونه‌ای چیده شده که خود موسیقی می‌سازد. موسیقی این اثر غافلگیری‌هایی برای مخاطب دارد. همه موسیقی‌ها ساخته شده است به جز یک ترک. ملودی‌های اثر حال و هوای تم شرقی دارد.

سینا شفیعی ضمن اشاره به اینکه تماشاخانه‌ها باید با تبصره‌‌ای اجراهای روی صحنه در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال را مشمول تمهیداتی کنند، تصریح کرد: آثار نمایشی که در این ایام به صحنه می‌آیند زیر قبای جام جهانی نفس نفس می‌زنند و کمتر دیده می‌شوند. به نظرم مسئولان فرهنگی یا باید با اجرای پایانی شب آثار موافقت کنند و یا اجرای نمایش‌ها را تمدید کنند تا گروه‌ها کمتر دچار ضرر شوند.

او با ابراز گلایه به مدیران تماشاخانه‌ها و تصمیم‌گیرندگان فرهنگی، گفت: چندین سال است که گروه ما با نمایش‌هایی در جشنواره‌های تئاتر فجر و دیگر جشنواره‌های حضوری فعال دارد و معمولاً نامزد جوایز بسیاری شده است اما با این حال همیشه بدترین زمان اجرایی به ما داده شده است. با اینکه نمایش "دریازدگی" بسیار مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و او این نمایش را در صفحه شخصی اینستاگرامش معرفی کرد، سالن‌های دولتی به این نمایش اجرای عمومی ندادند و ما مجبور شدیم آن را در تئاتر باران روی صحنه آوریم و این اثر دچار ضرر و زیان شد.

سینا شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون پتانسیل آن را دارم که در پایان اجرای "پلاس پلاس به توان 2"، دکور نمایش را در محوطه تئاترشهر به حراج بگذارم چرا که با توجه به زمان بدی که به اجرای این نمایش داده شده است، این اثر دیده نشد. به نظرم باید از گروه‌های نمایشی که آثار موفقی داشته‌اند سوبسیدی داده شود و حمایتی از آنها شود تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سعید حسنلو، دستیار کارگردان و برنامه ریز: مسعود بیگلری، مدیر تولید: نوشین شکری، آهنگساز: محمد ثابت قدم، طراح لباس: سحر هنرور، طراح گریم: یلما شهباززاده، طراح نور: میثم صفری، مدیر صحنه: عطا نامجوفر، ساخت دکور: حسین طاهربخش، دستیاران صحنه: عماد زیرکی و مهدی منصور خاکی، عکاس: سپهر رضوانی، رسانه و تبلیغات: مریم رودبارانی، ساخت تیزر: محمدرضا جعفری و وحید محمدی، ضبط صدا: میثم شفیعی و اجرای گریم: المیرا کسائیان.

علاقمندان به تماشای این تئاتر، می‌توانند بلیت این اثر نمایشی را از سایت تیوال تهیه کنند.