سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تو مشغول مردنت بودی" به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مژگان خالقی از 27 خردادماه ساعت 20 در سالن قشقایی تئاترشهر روی صحنه رفته است. بازیگران این اثر نمایشی معصومه کریمی، نوید بانی، فائزه بختیار و فاطمه بختیار هستند. "تو مشغول مردنت بودی" در بخش تمرین- اجرای سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر روی صحنه رفت. همچنین این نمایشنامه برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نمایشنامه برگزیده بنیاد ادبیات نمایشی ایران بوده است.

مژگان خالقی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی گفت: "تو مشغول مردنت بودی" موضوعی اجتماعی دارد و قصه آن درباره دختری است که پس از بیست و پنج سال برگشته تا انتقام خود را از مادرش بگیرد.

او با بیان اینکه ساختار، فرم و طراحی اجرا متفاوت از موضوع رئالیستی نمایشنامه است، خاطرنشان کرد: این نمایش براساس متد کارگردان شهیر لهستانی تادئوس کانتور طراحی و اجرا می‌شود. همزمان با اجرای این اثر کتابی را براساس این ساختار تالیف کرده‌ام که شامل توضیحاتی درباره این متد است.

این بازیگر تئاتر در ادامه اضافه کرد: این شیوه اجرایی که پیش از این کمتر تجربه شده است مشارکت ذهنی فعال تماشاگر را در طول اجرا می‌طلبد. من به عنوان کارگردان در اجرای نمایش حضور دارم و خیلی وقت‌ها این مسئله منجر به غافلگیری تماشاگر می‌شود.

خالقی ضمن اشاره به اینکه این فرم اجرایی تمرینات مفصلی را می‌طلبد، یادآور شد: تمرینات نمایش 3 ماه به طول انجامید و بازیگران در شرایطی ایزوله تمرین کردند. تمرینات این گونهِ تئاتر سخت است چرا که باید از متن و نوشتار گذر کرده و در فرآیند تمرین، اجرا طراحی شود و حتی ممکن است در طول اجراها نیز تغییراتی اعمال شود.

او درباره طراحی صحنه و دکور نمایش "تو مشغول مردنت بودی" اظهار داشت: در طراحی این فرم و شکل اجرا همه چیز سیال و در حال حرکت است و هیچ چیز با ثباتی وجود ندارد. در نمایش نور سقفی وجود ندارد و تنها 2 پروژکتور در صحنه است که توسط من با توجه به شرایط اجرا نور به صحنه داده می‌شود و در همه اجراها یکسان نیست.

بازیگر نمایش "هفت روز از تیر شصت" درباره موسیقی این اثر نمایشی گفت: موسیقی نمایش انتخابی است و به صورت پلی بک پخش می‌شود. کارکرد موسیقی در این نمایش به معنای پر کردن فضا نیست و سعی کرده‌ایم موسیقی تبدیل به کاراکتر شود. با وجود اینکه روشی غربی را تجربه می‌کنیم اما مفهوم را ایرانیزه کرده‌ایم و بر این اساس به سمت موسیقی‌های اقوام ایرانی رفته‌ایم.

مژگان خالقی درباره جذابیت‌هایی که باعث شده نمایشنامه "تو مشغول مردنت بودی" را به منظور اجرا انتخاب کند، تصریح کرد: تصمیم داشتم اثری با ایده‌ای ایرانی را برای اجرا انتخاب کنم که به این نمایشنامه رسیدم که ساختاری محکم و کلاسیک دارد. باید این ساختار را می‌شکستم و از دیالوگ‌ها فاصله می‌گرفتم چرا که این مسئله چالش من بود. دیگر اینکه این نمایشنامه موضوع و محوریتش تنهایی آدم‌هاست که این سوژه را دوست داشتم. سعی کردم همه تم‌های بشری مانند مرگ، خاطره و ... را از اثر جدا کرده و از تمرین تا اجرا همواره با متن، بازیگر و تماشاگر دچار چالش بودم.

او ضمن بیان اینکه ساختار محتوایی اجرا بر دو عنصر خاطره و مرگ شکل گرفته است، عنوان کرد: در اجرای این اثر به تماشاگر باج نمی‌دهیم و با نشانه‌گذاری، ساختاری طراحی شده است که تماشاگر در اجرا مشارکت داشته و منفعل نباشد.

دیگر عوامل نمایش "تو مشغول مردنت بودی" عبارتند از: تهیه کننده: مژگان خالقی، طراح لباس: سمانه داوودی پارسا، طراح چهره پردازی: ماریا حاجیها، طراحی و ترکیب صدا: بهرام سرپوشانی، طراح پوستر و بروشور: سمیرا احمدیان زاده، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: الهه افخمی، مدیر اجرا: لیلا امینی، مدیر صحنه: مصطفی کلاهیان، تمرین نگار: سمیه اشتری، منشی صحنه: نرگس معینی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: خسرو خالقی، مشاور رسانه: محمد وفایی، عکاس: خسرو خالقی و فهیمه حکمت اندیش، ساخت تیزر: امیرحسین مسعودی، دستیاران اجرا: کیان امیری و هستی خاندائی، دستیار دوم کارگردان: امیرحسین مسعودی و دستیاران لباس: هستی خاندائی و زینب مقانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.