سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "فتوحات گلشیری" به دراماتورژی مجتبی کریمی و کارگردانی یوسف باپیری از 25 بهمن‌ماه ساعت 20 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی که تا ۲۰ فروردین ماه اجرای آن ادامه دارد، عباس جمالی، بهار کاتوزی، فرزانه میدانی و مریم نورمحمدی هستند.

یوسف باپیری در گقت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه "فتوحات گلشیری" تجربه متفاوتی از گروه تئاتر تازه است، گفت: این اثر نمایشی، کلاژ ویا به روایت ما معرقی از داستان‌های کوتاه هوشنگ گلشیری است که ما 12 داستان آن را انتخاب کرده‌ایم که این نمایش اقتباسی براساس آن داستان‌ها نیست و منطق داستانی مشخصی ندارد. نمایش منطق کلاژ دارد که تصویری است از آنچه که مدنظر ما بوده است.

او با بیان این موضوع که این نمایش درباره جهان داستان‌های کوتاه هوشنگ گلشیری از نویسندگان معاصر داستان‌نویس است، خاطرنشان کرد: "فتوحات گلشیری" پلی میان ادبیات نمایشی و ایده‌ای براساس کلاژ است که این نوع شیوه اجرایی نخستین تجربه نیست و پیش از این در جهان نمونه‌هایی مانند آن تجربه شده است و به نظرم در چنین تجربه‌ای، پروسه‌ای که گروه طی می‌کند مهم است و نتیجه نهایی برعهده مخاطبانی است که به تماشای این اثر می‌نشینند.

این کارگردان تئاتر درباره معیار و مبنای انتخاب بازیگران این نمایش، عنوان کرد: گروه تئاتر تازه طی سال‌ها فعالیت، بازیگران ثابتی داشته که به دفعات در نمایش‌های تولید شده، از آن‌ها استفاده شده و دایره انتخاب‌های ما گسترده نبوده است. در نمایش‌های گذشته عباس جمالی و بهارکاتوزی به عنوان بازیگر با ما همکاری داشته‌اند. مریم نورمحمدی از بازیگران همین گروه است که در نمایش "پسران تاریخ" بازی داشته است. حدود دو سال بازی فرزانه میدانی را در آثار نمایشی دیگر دنبال کردم و در این اثر به منظور بازی از او دعوت شد.

او در ادامه یادآور شد: به سبک و سیاق دیگر آثار گروه، دایره‌ای از بازیگران گروه تئاتر تازه در این اثر ایفای نقش می‌کنند و عوامل پشت صحنه نمایش، از میان نیروهای جوان‌تر استفاده شده است.

باپیری درباره شیوه اجرایی نمایش "فتوحات گلشیری" اظهار داشت: سبک اجرایی هر نمایشی فرم متناسب به خود را می‌طلبد. این نمایش نیز به زعم خودم و بدون هرگونه ادعایی شیوه اجرایی و تجربه جدیدی است مانند دیگر نمایش‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ام. "فتوحات گلشیری" کلاژی از چندین داستان هوشنگ گلشیری است که منطق داستانی ندارد و چگونگی این کلاژ مهم است و بیشترین بخش را با کمک بازیگران نمایش، به تسلط بر داستان‌ها اختصاص دادیم که به نظرم قابل توضیح نیست و باید دیده شود.

کارگردان نمایش "کامنت" درباره فضا و طراحی صحنه نمایش "فتوحات گلشیری" تصریح کرد: برای نخستین بار در میان نمایش‌هایی که به روی صحنه آوردم طراحی صحنه متفاوتی داشته‌ام. در آثار نمایشی پیشین تقریباً صحنه فضای خالی داشته است. نمایش "فتوحات گلشیری" دارای فضایی تو در تو است که در آثار گلشیری نیز وجود دارد. از آنجا که این اثر داستان‌های متفاوتی دارد، لحظات و اشیایی از داستان‌های مختلف در آن استفاده شده است.

یوسف باپیری در پایان گفت: "فتوحات گلشیری" نمایش متفاوتی است چرا که داستانی را روایت نمی‌کند و فضایی کمدی ندارد. این اثر تئاتر تجربی است که باید با مخاطب خاص ارتباط برقرار کند هرچند که تماشاگران عام نیز می‌توانند با این نمایش ارتباط بگیرند. مخاطبان تئاتر در صورتی‌که بخواهند ذهن‌شان را به تفکر وا دارند می‌توانند تماشاگر این اثر که تجربه زیست‌های مختلف است، باشند.  

دیگر عوامل این اثر نمایشی به تهیه‌کننده‌گی گروه تئاتر تازه عبارتند از: مجری طرح: محمد قدس، گروه طراحان: مشاور هنری: اشکان خیل‌نژاد، طراح صحنه: سریه شمسی‌زاده، گرافیک صحنه:  روح الله شمسی‌زاده، نقاشی صحنه: جعفر جامه بزرگی و رضوان یارایی، گروه ساخت دکور:  محمد میر سلطانی، عباس میر سلطانی و مرتضی چراغ علی، طراح لباس: ملیکا انصاری، دستیار لباس: ملیکا کیوان، دوخت لباس:  هرا بهرامی، صدا و موسیقی: فرزان فلک‌دهی، طراحی صدا: روزبه کمالی، صدابردار: مهرداد مصلحی، طراح نور: محمد رسولی، مجری نور: کیوان ضیاءپور، طراح گرافیک پوستر و بروشور و تبلیغات: آرمان کوچکی، تصویرساز پوستر: علیرضا چلیپا، عکاس: ساینا قادری، گروه کارگردانی: مدیر تولید: محمد قدس، برنامه‌ریز: رها شیرازی، دستیار کارگردان و مدیر صحنه: آیدا (آتنا) نادرزاده، منشی صحنه و تمرین نگاری: حسین جزءجوادی، گروه تبلیغات و رسانه مدیر تبلیغات:  گروه وی یوVU، روابط عمومی :علیرضا حسینی و فرید حسنی، مشاور رسانه‌ای: بابک احمدی، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی و ساخت و تدوین تیزرهای تبلیغاتی: مریم دیهول.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "فتوحات گلشیری" را از سایت تیوال تهیه کنند.