سرویس نمایش هنرآنلاین،  محمدرضا دهقان درباره اجرای نمایش خارج از صحنه "سرنخ" در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر بیش از آنکه نمایش باشد، در حوزه هنرهای جدید قرار دارد و نوعی پرفورمنس آرت است که در آن تعامل با مخاطب در اولویت بالایی قرار دارد.

او درباره موضوع اصلی این اثر توضیح داد: سرنخ در اصل به روح پلاسکو و حادثه‌ای که رخ داده است، می‌پردازد.

این هنرمند تصریح کرد: ساختمان پلاسکو برای تمام مردم تهران و حتی ایران حالتی نوستالوژی دارد، به همین خاطر همه ما هنگام ویرانی آن دچار شوک و ناراحتی شدیم و تا مدت‌ها بعد از این اتفاق آتش‌نشانان به عنوان قهرمانان این واقعه تقدیر شدند. این نمایش سعی دارد به لایه‌های درونی این موضوع بپردازد و بیان کند که چه بایدها و نبایدهایی در دل این فاجعه وجود داشت.

دهقان این اثر را تلنگری به مخاطبان دانست و افزود: در این اثر ما سعی داشتیم که تلنگری به مخاطب بزنیم تا بدانند چه کارهایی را در چنین فجایعی نباید انجام دهیم. به عنوان مثال مسائلی نظیر شلوغی اطراف محل حادثه، ترافیک و... مسائلی هستند که در لایه‌های این اثر به تصویر کشیده می‌شوند.

نمایش سرنخ

او درباره نحوه اجرای "سرنخ" گفت: این نمایش روایت خاصی ندارد و همانند یک پرفورمنس اجرا می‌شود. به این شکل که پرفورمرها در درون این اجرا، به نماد پلاسکو که مرکز مهمی برای خرید لباس‌های زمستانه بود، پوشش کاموایی به تن می‌کنند و در ادامه نخی که از لباس آنان آویزان است را به دست مردم می‌دهند تا هر جایی که دوست دارند، آن را با خود ببرند.

این هنرمند درباره وجه مفهومی این اثر توضیح داد: این سرنخ که مخاطبان آن را با خود حمل می‌کنند، نمادی در راستای اندیشیدن به واقعه پلاسکو است. در واقع ما سعی داریم از مخاطبان بخواهیم که به بایدها و نبایدها فکر کنند و به خاطر بیاورند که چه کسانی در چنین فاجعه‌ای مسئول بودند البته ما سعی نداریم که کسی را مقصر جلوه دهیم.

دهقان برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر را بسیار موفق‌تر از قبل خواند و بیان کرد: آنچه که امروز از برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر می‌بینیم بهتر از دوره‌های قبل است زیرا شاهد اجرای بخش‌های مختلف و نوآوری‌های زیادی در آن هستیم.

او حضور چهره‌های شاخص را در این جشنواره یک اتفاق مثبت دانست و تأکید کرد: حضور افراد ارزشمند و اساتیدی چون فرهاد مهندس‌پور، حمید پورآذری و ... اتفاق بسیار خوبی است که در کیفیت کارها بسیار تأثیرگذار است.

این هنرمند ادامه داد: اینکه در بدنه جشنواره تئاتر فجر شاهد فعالیت نسل‌های مختلف هنرمندان از جوانان تا پیشکسوتان هستیم، رویداد بسیار مثبتی است زیرا سبب رشد کمی و کیفی هنر و پوشش دادن سلیقه‌های متنوع افراد می‌شود.

نمایش سرنخ

بر اساس این گزارش اجراگرانی چون حسین سلطانی، امین پورعباسی، امین سیمیار، محمدحسن نادری، آزاده قُرشی، مطهره کاویانی، سپیده لاریجانی، فرشته مرعشی، مهران راد به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند، چهارم و هفتم بهمن ماه ساعت 19 به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.