سرویس نمایش هنرآنلاین، آندریا نوشاد، کارگردان پرفورمنس "کِتو" که در بخش خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود، درباره موضوع این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "کِتو" یک افسانه هندی است که به موجب آن، وقتی شخصی متولد می‌شود، اگر تحت تأثیر گروه قمری کِتو قرار بگیرد، خصوصیات و ویژگی‌هایی در رفتار و شخصیت او بروز پیدا می‌کند که اجتناب ناپذیر است.

او افزود: یکی از این ویژگی‌های افرادی که تحت تأثیر کتو هستند، خلا دائمی و پرنشدنی است که فرد همیشه در درون خود حس می‌کند و سعی دارد به نوعی آن را پوشش دهد به همین خاطر این افراد مداوم در حال فرار کردن و تلاش برای یافتن هویت خود هستند.

این هنرمند درباره دلایل شکل‌گیری اثر "کِتو" بیان کرد: کتو بر مبنای یک افسانه و اسطوره هندی شکل گرفته است که البته ریشه در اعتقادات نجومی دارد و نمونه‌های مشابه آن در فرهنگ امروز ما نیز موجود است اما آنچه که در این اثر بیش از هر چیزی برای ما اهمیت داشت تأکید بر مسئله هویت است.

نمایش کتو

نوشاد تأکید کرد: تأثیرگذاری حالت ستارگان و ماه در روحیات افراد و نوزادان نظریه‌ای است که در فرهنگ‌های بسیاری وجود دارد و حتی به لحاظ علمی نیز به آن پرداخته شده است. من نیز در این نمایش بعد از دو سال و نیم تحقیق، سعی کردم که بر مبنای این نظریه و با الهام از آن درباره هویت انسانی و تلاشی که در راستای کشف آن به کار می‌بریم، صحبت کنم.

او تصریح کرد: زیسته‌ای ناکامل، تلاش‌های بی‌ثمر، اولویت دادن به کارهای بیهوده به جای دنبال کردن هدفی معین، حس دورافتادگی از نزدیکان، کمبود اعتماد به نفس، نیاز مداوم به رفتن و کَندن، نارضایتی از اینکه به نظر هیچ‌وقت برطرف نمی‌شود، خلایی در درون که از دنیای مادی دورمان می‌کند و به شعر و هنر و معنویات پیوندمان می‌زند؛ همه‌ این خصلت‌ها طبق علوم باستانی ستاره‌شناسی هندی، ناشی از قرارگیری کِتو در مکان خاصی حین تولد فرد است.

نمایش کتو

این هنرمند تماشای "کِتو" را گامی در راستای درمان و پالایش روح و روان خواند و گفت: این اثر به افراد کمک می‌کند که آرامشی را در درون خود احساس کنند و به نوعی درمان با نمایش به شمار می‌رود.

نوشاد از مخاطبان این اثر خواست که هنگام تماشای نمایش، خود را در آن رها کنند.

او افزود: من معتقدم که تماشاگر برای برداشت بهتر باید خود را در دل پرفورمنس رها کند زیرا با این کار می‌تواند در فضا حرکت کند و اجازه دهد که اتفاقات درون اثر او را با خود ببرد که یقیناً رویداد خوبی است.

نمایش کتو

در این اثر سارینا شاد مشاور؛ سعید صداقت آهنگساز؛ محسن هادی بازیگر؛ فربد عاملی موسیقی؛ سارا علاقه‌مند دستیار؛ سعید جهان دستیار؛ شبنم میرزایی و مهدی باقرپور به عنوان عوامل حضور دارند.

علاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند، ساعت 20 روزهای سوم، ششم و هشتم بهمن‌ماه در بخش خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در در محوطه تئاتر شهر به تماشای این اثر بنشینند.