سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تب سرد روی پیشانی داغ" به نویسندگی علی حاتمی‌نژاد و کارگردانی حسن عابدی از 1 دی‌ماه ساعت 18 با بازی پیام دهکردی، عارفه لک، فرشاد فهیمی و باران شادپوری در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

حسن عابدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: در انتخاب متن نگاهم به ضرورت‌های امروز بود. بحران اصلی این روزها درون جزیره کوچک یک خانواده است. بحران غریبگی، تنهایی، دوری، سردی و زبان مشترک جایش را به سکوت‌های طولانی، قضاوت‌ها، توهم‌ها و شک‌ها داده است.

وی در ادامه افزود: اگر ده سال پیش بی‌خبری آدم‌های یک محله از هم، اندوه ما بود حالا تنهایی و بی‌خبری اعضای یک خانواده درد ماست. "تب سرد روی پیشانی داغ" به این آسیب بزرگ می‌پردازد و احساس من این است که هر اندازه درباره این بحران گفته شود باز هم کم است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر خلاصه داستان نمایش "تب سرد روی پیشانی داغ" را این‌گونه توضیح داد: داستان نمایش درباره زن و شوهری به نام نازی و کیوان است که تصمیم گرفتند در دومین سالگرد ازدواج جشنی گرفته و به دوستان‌شان رسما جدائی‌شان را اعلام کنند. آن‌ها از هم خسته شده‌اند... شب می‌شود و هیچ مهمانی نمی‌آید....

عابدی درباره شیوه و سبک اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: خوانش من از این متن نگاهی ذهنی و سیال گونه است. به گونه‌ای که ما از زاویه دید پارسا برادر کیوان که در سن سی سالگی هنوز در کودکی باقی مانده است وقایع را مرور می‌کنیم. این نگاه سورئال فضای ذهن گرایانه‌ای را ایجاد می‌کند و تلاش ما این بود که مخاطب را همسفر کنیم در این سیال ذهن.

وی درخصوص طراحی صحنه و فضای اثر عنوان کرد: در طراحی صحنه نیز بیشتر به سمت فضاسازی می‌رویم و از داشتن دکور و آکسسوار پرهیز می‌کنیم که به نظر خودم تا حدی موفق بوده‌ایم. پرهیز از خط‌کشی‌های کارگردانی برایم نکته‌ حائز اهمیتی بود. ما برای هر بخش به تحلیل می‌رسیدیم و بازیگر در موقعیت قرار می‌گرفت. خروجی پیشنهاد حرکتی او مبنای اصلی طراحی ما بود. برای ما مهم بود که به فضا برسیم. خب این روش کمی سخت و  زمان‌بر است که گروهی همراه و همدل می‌خواهد.

مولف کتاب "کارگاه تئاتر" درباره انتخاب و معیار انتخاب بازیگران این اثر نمایشی تصریح کرد: طبیعتا انتخاب بازیگر نمایش بر اساس پارامترهای شخصیت است و این مهم با تحلیل اتفاق افتاد و خوشبختانه همکاران خوبی در این پروژه حضور پیدا کردند.

نویسنده و کارگردان نمایش "اسب‌ها ایستاده می‌میرند" ضمن اشاره به اینکه عصبانیت پیوست رفتارها شده است، متذکر شد:چه برما گذشت که شکیبائی‌ها، زیبائی‌های زندگی و ذات انسانی به حداقل رسید. دنیای مجازی چه کرد با ما... کدام زنی پیدا می‌شود که در خفا سراغ تلفن همراه همسرش نرود؟ کدام مردی پیدا می‌شود که هیچ راز نگفته‌ای با همسرش نداشته باشد. بحران یعنی توهمات و خیالات در سکوت‌های طولانی. بحران یعنی کلام زدگی. بحران یعنی دائم الشک بودن. بحران یعنی تب‌دار بودن زندگی. بحران یعنی چشم‌های خیره شده به گوشی تلفن همراه به مدت طولانی.

وی همچنین اضافه کرد: بحران یعنی نشنیدن صدای فرزندان در منزل. بحران یعنی بی‌قراری، تنوع طلبی، زیاده‌خواهی و دوری از مبانی اخلاقی.... ما اینجائیم، درست در میدان‌گاه بحران به اینجا رسیدیم. دیگر نگاه‌های عاشقانه طولانی به فرزند و همسر جایش را به سکوت‌های طولانی داده است.

تب سرد

حسن عابدی با بیان اینکه چهار شخصیت نمایش هر یک درد تنهائی دارند و درون جنگی زندگی می‌کنند که باروتش بی‌تفاوتی است، افزود: نازی نماینده مظلومیت زنان است که یک‌بار عاشق می‌شوند و پای عشق می‌مانند.کیوان نماد مردانی است که به لحظه خوش‌اند. دنیا را درخواست و میل خود می‌بینند. عشق‌های ساعتی را می‌پسندند و اصالت را تقویمی بی‌مصرف می‌دانند. پارسا نماد تنهای فرزندان است. قربانی اصلی همه جدل‌ها و توهمات و پلشتی‌های زن و مرد. شیما دختری‌ست که رویاهایش را گم کرده است و برای رسیدن به آرمان ساختگی ذهنش از تنهایی دست به هر کاری می‌زند. او به فرار فکر می‌کند و درمان دردش را در مهاجرت می‌بیند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح و مدیر تولید: وحید لک، دستیار کارگردان: محمد صمدی، طراح صحنه: سعید حسنلو، موسیقی و افکت: فرشاد آذرنیا، طراح جلوه‌های بصری: جعفر حجازی، ساخت جلوه‌های بصری: محمد پورحسین، طراح لباس: عارفه لک، طراح پوستر و بروشور: مسعود زمانی، طراح گریم: بهار اسدی، گریمور: کامبیز معماری و بهار اسدی، طراح نور: میثم، صفری، مشاور امور رسانه: الهه حاجی زاده، مدیر هماهنگی و اجرا: امیر علی پریز، مدیرصحنه: میلاد نظیفی، عکاس: پیام نیکخواه، ارتباطات و امور فرهنگی: حسین ناصرالملکی، تصویر بردار و تیزر: کامران سیف‌اله، دستیاران طراح صحنه: شقایق منوچهری و شیرین طیبی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "تب سرد روی پیشانی داغ" را که تا 30 دی ماه در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه است از سایت tik8.com تهیه کنند.