به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاترشهر، نمایش "کوچه برزیلیا" نوشته سینا شفیعی به کارگردانی محمد اسماعیل‌زاده‌ها در پردیس تئاترتهران اجرا می‌شود.

اسماعیل‌زاده‌ها توضیح داد: نمایش‌نامه "کوچه برزیلیا" روان و شیرین است و بدون هیچ پیچیدگی داستان را به تصویر می‌کشد. این اثر از عشق و جنگ، رفتن و ماندن، مرگ و زندگی سخن می‌گوید.

وی درباره تکنیک اجرایی نمایش اظهارداشت: بازی‌ها رئالیستی است اما در طراحی صحنه کمی از واقع‌گرایی فاصله گرفته و گزیده عمل کردیم. نمایش در دوران جنگ اتفاق می‌افتد. داستان پسری به نام عبد است که قصد دارد خانواده خود را دور هم جمع کند تا به دختری به اسم لنا برسد.

علی برنگی، محمد رشنو، مرتضی مرادی و نیما نوروزی بازیگران نمایشند.

طراح صحنه سیدمحمدرضا مرتضوی، طراح لباس سحر هنرور و ساخت و اجرای دکور به عهده عطا نامجوفر است.

نمایش "کوچه برزیلیا" یکشنبه 3 دی ماه به مدت 60 دقیقه در دوسانس 15 و 18:30 در سالن استادمشایخی پردیس تئاترتهران اجرا می‌شود.

 

مونا عزیزی: هر کودک نگهبانی برای باران محسوب می‌شود

نمایش "افسانه باران" نوشته آتسا شاملو به کارگردانی مونا عزیزی در سالن استادرشیدی به صحنه می‌رود.

عزیزی توضیح داد: "افسانه باران" به غیر از داشتن خط داستانی جذاب جزو معدود داستان‌های تمام اساطیری ایرانی است که به قلم آتسا شاملو برای اپرا تنظیم و نوشته شده. این ایرانی بودن و اوریجینال بودن برایم خیلی اهمیت داشت. این قصه روایتی از تمام زمان‌هاست برای کودکان تا بدانند خشک‌سالی سرچشمه بسیاری از بدی‌ها است و هر کودک با مراقبت از آب و نعمت‌های خدادادی نگهبانی برای باران محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: اجرای کارهای فاخری چون "باله‌ی دریاچه‌ی قو" یا "زیبای خفته" با خوانش‌های مختلف در دنیا اتفاق افتاده است. در ایران هم داستان‌های ایرانی زیادی اجرا شده. اما "افسانه باران" این مزیت را دارد که داستانی ناگفته اما کهن را برای مخاطب ایرانی بیان کند. همه این المان‌ها و در کنار آن معضل کمبود آب موجب شد تا این داستان را برای اجرا انتخاب کنم.

عزیزی با بیان این که تکنیک اجرایی نمایش فرم است، تصریح کرد: البته هم فرم کلاسیک و هم معاصر. نمایش روی پوینت اجرا می‌شود و حرکت را که کار اصلی خودم نیز هست برای اجرا انتخاب کردم. هدفم از این کار روایت بی‌کلام در قالب حرکت بدنی موزون یا حتی ناموزون با موسیقی و تصویر بود. ضمن این که در این نمایش از جلوه‌های تصویری هم استفاده شده تا جای نریشن را پر کند. این هوش باید در مخاطب ما تقویت شود و تولیداتی داشته باشیم که روایت داستانی را با حرکت روی صحنه می‌برند، نه صرفا یک مفهوم را.  

"افسانه باران" روایت علاقه بین تیرداد و ستویس در سرزمینی است که دچار خشک‌سالی و هجوم اهریمنان می‌شود. با ظهور خشک‌سالی، اهریمن (راهنمای بدی‌ها) به این سرزمین هجوم می‌آورد. مردم و قهرمان آن‌ها باید برای از بین بردن خشک‌سالی ابتدا اهریمن را از سرزمین خود برانند تا ایزدبانو بتواند باران و رودها را دوباره جاری سازد.

مونا عزیزی طراح حرکت و کارگردان، زرین عباس‌پور دستیارکارگردان، گلاره حسینی‌پور طراح لباس و نیکی خطیبیان طراحی و اجرای سربند را به عهده داشتند.

شیدا رهنی، مهزاد همتی، شقایق دهقان، فهیمه حسینی‌پور، سارا سرپوشان، محیا کمال‌وند، زینب علیزاده، رویا علیزاده، ملیکا شیرزادی و نیکی حسینی بازیگران نمایشند.

نقش‌آفرینان نوجوان سروین فتاحی، راشا اسفندیاری، آیلین زحمتکش و نوژا نوربخش هستند.

نمایش "افسانه باران" یکشنبه 3 دی ماه در دو سانس 15 و 17 در سالن استادرشیدی پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود.

 

 

مالک آبسالان: تئاترهای خیابانی به فضاهای پر مخاطب نیاز دارند

مالک آبسالان، کارگردان نمایش"تلخ مثل شیرین" درباره بیان قصه‌ای از نمایش خود گفت: من سعی کردم کاری را تولید کنم که به مسائل شهر توجه داشته باشد به همین دلیل ایده‌ای که به ذهنم رسید این بود که درباره مشکلات هنرمندان در کلان شهرها، مهاجرت هنرمندان به تهران را با لحنی دراماتیک اجرا کردم. سعی کردم در یک فضا کمدی به مسائل و مشکلات هنرمندان مهاجر بپردازم.

این کارگردان ادامه داد: قصه این نمایش، داستان دختر رسم زال است که هنرمند می‌شود و پدرش را مجبور می‌کند که از شاهنامه وارد تهران بشود ولی به علت اینکه کار، فضایی سوررئال دارد و نمی‌تواند از فضا داستانی خارج بشود، از یک کاراکتر فانتزی دیگری استفاده می‌شود تا به آن‌ها کمک کند. البته در این حین هم اتفاقات و مشکلاتی مثل؛ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی شیرین و جالبی می‌افتد که قصه را هیجان انگیز می‌کند...

وی همچنین در مورد ویژگی‌های کار خود اظهار کرد: از نظر من، طراحی صحنه، لباس، موسیقی زنده و... از ویژگی‌های بارز کار "تلخ مثل شیرین" بود چراکه؛ این کار را برای حرفه‌ام، تئاتر انجام دادم.

من تلفیق چندین فضا تئاتری در کارم استفاده کردم به این شکل که با فضا رئالیستی شروع شد و گونه‌های مختلف نمایش خیابانی را در خود به مخاطب نشان می داد.

کارگردان نمایش"تلخ مثل شیرین" در خصوص استقبال و رضایت مردم از نمایش تصریح کرد: من از ابتدا نظرم این بود که اجراهای خیابانی در محدوده باز تئاترشهر اجرا بشود و در آن جا با مخاطب همراه بشویم ولی اجرا ما در فرهنگسرای خاوران، با استقبال خیلی خوبی مواجه نشد. تئاترهای خیابانی باید در محوطه‌هایی باشد که مخاطب بسیاری با آن روبه‌رو شود و من معتقدم اگر قرار است که اجراهای خیابانی دوباره در این محدوده، اجرا شوند، باید تدابیری برای حضور تماشاگر صورت بگیرد.

آبسالان در پایان درباره تاثیرگذاری جشنواره‌های تئاتری بر افزایش کیفیت و کمیت آثار تولیدی گفت: البته که بسیار موثر است چراکه؛ حس رقابت در جشنواره، ارزیابی کارها در اختتامیه توسط داوران باعث می‌شود که اهالی تئاتر با جدیت بیشتری به تولید آثار بپردازند.

 

 

احسان عباسی: تمام شهرها جشنواره تئاتر شهر برگزار کنند

احسان عباسی که به‌عنوان کارگردان با نمایش "آخرین مرثیه‌های شاهپور" نوشته بهنام ولیان در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: داستان این نمایش درباره کارما است. این نمایش شرایطی دارد که باید داستان آن را مخفی نگاه داریم تا ضربه نهایی نمایش اتفاق بیفتد. من به این خلاصه بسنده می‌کنم: "کاری که امروز برای دیگران انجام می‌دی فردا یکی دیگه برای شما انجام می‌ده"

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش "آخرین مرثیه‌های شاهپور" گفت: تمایل دارم در سالن خوبی این نمایش را اجرا کنم. منتظر می‌مانم ببینم در جشنواره چه اتفاقی برای این نمایش رخ می‌دهد تا با توجه به آن برای اجرای عمومی برنامه‌ریزی کنم.

عباسی درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: سبک نمایش ما رئال است؛ خانواده‌ای که در "آخرین مرثیه‌های شاهپور" روایت می‌شود را می‌توانیم در پیرامون خود خصوصا در کلان‌شهرها ببینیم اما متاسفانه چندان به این خانواده‌ها پرداخته نشده است. موضوع قصه ما حول محور خانواده است و ما بخش از واقعیت جامعه که کمتر به آن پرداخته شده را به‌عنوان مضمون نمایش در نظر گرفته‌ایم.

احسان عباسی ضمن اعلام این نکته که جشنواره‌ها بسیار به تئاتر ما کمک می‌کنند، گفت: جشنواره‌ها خصوصا در کلان‌شهرها می‌توانند سبب شوند که آثار جدید تولید شوند. چون از یک‌سو در شهرهای بزرگ تولید اثر هزینه‌های بسیار بالایی دارد و جوان‌ترها از ریسکی که تولید تئاتر به‌همراه دارند، نگران هستند. جشنواره این ترس را از بین می‌برد و انگیزه‌های مورد نیاز برای تولید اثر را در کارگردان‌ها پررنگ‌تر می‌کند.

وی در ادامه افزود: جشنواره تئاتر شهر یکی از جشنواره‌ها خوب و معتبر ما است. نگاه سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری به جشنواره حرفه‌ای است و همین مسئله سبب شده است سطح این جشنواره از بسیاری از جشنواره‌های دیگر بالاتر باشد. این جشنواره مختص تهران است و متاسفانه هنرمندان سایر شهرها چنین جشنواره‌ای ندارند. امیدوارم از این نوع جشنواره‌ها در شهرهای دیگر هم برگزار شود.

این هنرمند تئاتر، پردیس تئاتر تهران را مکانی مناسب برای تئاتر دانست و گفت: سالن‌های این پردیس شرایط بسیار خوبی دارند اما متاسفانه با توجه به موقعیت مکانی این پردیس و میزان اندک تبلیغات برای این مجموعه اغلب کارگردان‌ها تمایلی به اجرای تئاتر در این مجموعه ندارند چون تئاتر با مخاطب زنده است و این سالن هنوز از سوی مخاطبان شناخته نشده است. باید برنامه‌ریزی بهتری از سوی شهرداری انجام شود تا مخاطبان این سالن را بشناسند.

کارگردان "آخرین مرثیه‌های شاهپور" در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه "آخرین مرثیه‌های شاهپور" را بهنام ولیان نوشته است و من کارگردانی این نمایش را بر عهده دارم. مهرداد مهرابی؛ مشاور کار کارگردان است و محمد علایی، سارنگ بهمنی، فرناز جهانسوز، اشکان هورسان، سمیرا سرچایی و راحیل کریمی گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به سارنگ بهمنی و حسین امین‌رعیا؛ دستیار کارگردان، فریبا امینی؛ منشی صحنه، محسن غلامی؛ طراح صحنه و لباس، حمید مهدیان؛ موسیقی و رضا پورتراب‌زاده؛ طراح پوستر و بروشور اشاره کرد.

 

 

سیامک زین‌الدین: کارگردان های مطرح نقش‌های پر چالش را به جوان‌ها نمی‌سپارند

سیامک زین‌الدین که به‌عنوان کارگردان با نمایش "فیگوراتیو مرگ" نوشته محسن عظیمی در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش گفت: در نزدیکی یک قبرستان در حومه یک شهر در ناکجا آباد، دو برادر با هم زندگی می‌کنند که یکی از آن‌ها هنرمند است و دیگری که بزرگ‌تر است، فروشنده مواد مخدر است. اتفاق‌های عجیب‌وغریبی رخ می‌دهد و ...

وی در ادامه افزود: ازآنجاکه متن ما فرا واقعی است، صحنه نمایش را هم به همین شیوه طراحی کرده‌ایم. طراحی‌صحنه مرز واقعیت و فرا واقعیت قرار گرفته است.

زین‌الدین درباره دلیل انتخاب "فیگوراتیو مرگ" برای حضور در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: همواره با این جمله استادم که از حسین کیانی شنیده‌ام، پیش می‌روم؛ "تئاتر بهترین ابزار برای بیان خواست‌های ترقی‌خواه، نقض خرافات و غلط‌روی‌های حاکمیت دوران است." هر بار متنی می‌نوشتم و به جشنواره‌ای ارائه می‌دادم، آن را مورد قول قرار نمی‌دادند. به همین دلیل به‌سراغ جشنواره‌ها نمی‌رفتم. چندی پیش تصمیم گرفتم به‌دنبال متنی بگردم که دغدغه‌مند باشد و بتواند به‌درستی نقد کند و مخاطب به فکر وادار شود. وقتی متن محسن عظیمی را خواندم، بسیار از آن خوشم آمد و احساس کردم از پتانسیل لازم برای حضور در جشنواره تئاتر شهر را دارد.

وی در ادامه افزود: شاید یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های گروه ما برای اجرای تئاتر این باشد که همه ما به‌عنوان بازیگر با کارگردان‌های مطرح، تئاتر کار می‌کنیم و معمولا کارگردان‌ها نقشی که من در نمایش "فیگوراتیو مرگ" بازی می‌کنم را به من نمی‌سپارند! درنتیجه خودمان گروه تشکیل دادیم و کار می‌کنیم.

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش "فیگوراتیو مرگ" گفت: گروه ما با هدف اجرای عمومی نمایش تولید می‌کند. با اعتقاد و اعتمادی که به اعضای گروهم دارم، مطمئن هستم در جشنواره اتفاق‌های خوبی برای نمایش رخ می‌دهد و می‌توانم روی این موفقیت مانور دهم و در یکی از سالن‌های دولتی همچون تئاتر شهر و یا سالن استاد انتظامی نمایشم را به اجرای عمومی برسانم. حتی اگر موقعیت اجرای عمومی نمایش در سال جاری میسر نشود، سال آینده این برنامه را عملی خواهم کرد.

کارگردان "فیگوراتیو مرگ" درباره لزوم برگزاری جشنواره تئاتر شهر گفت: جشنواره تئاتر شهر از سطح بسیار بالایی برخوردار است که این مسئله از داورانی که به جشنواره پیوسته‌اند و همچنین هیات انتخاب آثار، مشخص است.

سیامک زین‌الدین در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه "فیگوراتیو مرگ" را محسن عظیمی نوشته است و من به‌عنوان کارگردان و طراح لباس و صحنه در گروه حضور دارم. فرزاد آیتی؛ نقش برادر کوچک را بازی می‌کند، من نقش برادر بزرگ‌تر را ایفا می‌کنم و صدف فتحی دیگر بازیگر این نمایش است. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به یاسمین برزگری؛ دستیار کارگردان، بهرام حاج‌جعفری‌زاده؛ موسیقی و افکت، سارا شاه‌آبادی؛ نقاشی و طراحی گریم، مهتا چراغی؛ عکاس، لنا غریفی؛ مدیر صحنه، محمد رازی؛ منشی صحنه، محمدمهدی میرزائیان؛ مدیریت اجرایی و حامد هاشمی؛ طراح پوستر و بروشور، اشاره کرد.

 

 

حامد ادوای: جای خالی اثر منتخب جشنواره تئاتر شهر در فجر احساس می‌شود

حامد ادوای که به‌عنوان کارگردان با نمایش "خنکای ختم خاطره" نوشته حمیدرضا آذرنگ در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره شیوه اجرایی و تغییراتی که بر متن حمیدرضا آذرنگ اعمال کرده است، گفت: ما همواره نمایشنامه‌هایی که برای اجرا انتخاب می‌کنیم را از فیلتر فانتزی رد می‌کنیم. این نمایشنامه را نیز از این‌ رو انتخاب کردیم که علی‌رغم رویکرد رئالیستی داستان، بیس نمایشنامه سورئال است. به‌راحتی توانستیم نمایشنامه را از فیلتر خودمان عبور دادیم. اجرای ما از نمایشنامه حمیدرضا آذرنگ نسبت به اجرای نیما دهقان در سال 1388 بیشتر درگیر فرم است. در بخش موسیقی و طراحی‌صحنه هم اجرای ما شرایط متفاوتی دارد. همچنین در اجرای نیما دهقان از نمایشنامه "خنکای ختم خاطره" هر بازیگر دو یا سه نقش را ایفا می‌کرد اما در اجرای ما هر یک از شخصیت‌ها را یک بازیگر بازی می‌کند.

ادوای درباره دلیل انتخاب "خنکای ختم خاطره" برای حضور در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: بازیگران می‌توانستند خود را به چالش بکشند و این مسئله برای آن‌ها جذاب بود. از سویی دیگر این متن درباره دوران دفاع‌مقدس است که اعضای گروه ما آن دوران را درک نکرده‌اند. چالش حضور در برهه‌ای که آن را ندیده‌ایم هم برای ما بسیار جذاب بود. این نمایشنامه در سراسر ایران بارها اجرا شده است. شاید به‌صورت مستقیم با مسائل شهری مرتبط نباشد اما به آدم‌ها و دغدغه‌های آن‌ها بسیار نزدیک است.

کارگردان "خنکای ختم خاطره" ضمن اعلام این نکته که برای بار چهارم است که در جشنواره تئاتر شهر شرکت کرده است، درباره لزوم برگزاری جشنواره تئاتر شهر گفت: از دید من این جشنواره بعد از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین جشنواره مهم تئاتر صحنه‌ای ما است اما متاسفانه با بدنه تئاتر حرفه‌ای ما ارتباط چندان مناسبی ندارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان برنامه‌ریزی کرد که نمایش برگزیده این جشنواره در جشنواره تئاتر فجر شرکت داده شود اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

وی در ادامه افزود: سال گذشته اغلب افراد حاضر در جشنواره کاندید می‌شدند که این مسئله سبب می‌شود از اهمیت جوایز جشنواره تئاتر شهر کاسته شود. می‌توان برای این‌که به جشنواره تئاتر شهر نگاه جدی‌تری صورت گیرد، از برخی آثار خوبی که در طول سال روی صحنه رفته‌اند، دعوت شود در این جشنواره حضور داشته باشند و همچون جشنواره تئاتر فجر شاهد بخش مرور به‌صورت مهمان باشیم.

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش "خنکای ختم خاطره" گفت: منتظریم جشنواره تئاتر شهر به اتمام برسد تا با توجه به دست‌آوردمان از این جشنواره برای اجرای عمومی اقدام کنیم. چون از سویی شرایط سالن‌های خصوصی اصلا برای اجرای آثار گروه‌های جوان مناسب نیست. البته گروه ما تجربیات فراوانی کسب کرده است و سال‌هاست تئاتر کار می‌کنیم اما این مسئله برای جذب مخاطب در سالن‌های خصوصی اصلا کافی نیست و برای تامین هزینه به مشکل برمی‌خوریم. جشنواره تئاتر شهر از نمایش‌های برگزیده به این صورت حمایت می‌کند که برای آن‌ها امکان اجرا در پردیس تئاتر تهران را فراهم می‌کند در صورتی‌که اجرای نمایش در پردیس تئاتر تهران برای گروه‌های جوان اتفاق چندان مناسبی نیست چون هنوز مخاطبان این پردیس را نمی‌شناسند و گروه‌های جوان با معضل آوردن مخاطب به سالن مواجه می‌شوند. اگر جشنواره شرایط حضور گروه‌ها در سالن‌های مطرح دولتی همچون تالار مولوی، مجموعه تئاتر شهر و... را فراهم کند. در زمان اجرای نمایش در قالب جشنواره از مدیران سالن‌های دولتی دعوت می‌کنیم به تماشای نمایش ما بنشینند.

حامد ادوای در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه "خنکای ختم خاطره" را حمیدرضا آذرنگ نوشته است و من به‌عنوان کارگردان و طراح نور و صحنه در گروه حضور دارم. عماد محمدی، آیدا مرادیان، نیما انصافیان، محمد اصغری، سهیل عبدی، مرضیه موسوی، مونا سهراب‌حقیقت، محمد شهبازتهرانی، پردیس منوچهری، امین موحدی‌پور، بهاره ریاحی، ماهگل کرامتی، محمدرضا ایمانیان و علیرضا لبیبیان گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به علی عامل‌هاشمی؛ مشاور کارگردان، آیدا مرادیان، نیما انصافیان، ماهگل کرامتی و علی نخعی؛ دستیاران کارگردان، پگاه ترکی؛ طراح لباس، مونا جعفری؛ طراح گریم، امیر شکری؛ اجرای گریم، گروه تئاتر "گره"؛ انتخاب موسیقی و افکت گذاری، عطیه ادوای؛ گرافیست، محمدرضا ایمانیان؛ مدیریت تبلیغات و روابط عمومی و نسیم جعفری؛ مشاور رسانه‌ای اشاره کرد.