سرویس تئاتر هنرآنلاین: مرجان پورغلامحسین نمایش "پرواز شماره 745" را به شیوه "میکرو تئاتر" که تلفیقی از  تکنیک‌های سینمایی با قابلیت‌های تئاتر است را در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی و در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه آورد. او قصد دارد از 24 مهرماه این اثر نمایشی را در تالار سایه مجموعه تئاترشهر اجرا کند.

این کارگردان جوان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه "پرواز شماره 745" در بخشی از پروژه قشقایی به شیوه "میکرو تئاتر" نیز روی صحنه آمده است، داستان نمایش را اینگونه شرح داد: این اثر داستان دختری است که در میانه جنگ ایران و عراق مهاجرت کرده و پس از سی سال به کشور باز می‌گردد تا خانه پدری خود را بفروشد و به دنبال خاطرات و یافتن نشانه‌هایی از گذشته به محله قدیمی خود می‌رود.

وی درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: من ابتدا پاراگرافی درخصوص دختری که در هواپیما است و به گذشته فکر می‌کند، نوشتم و مدت‌ها با آن کلنجار رفتم. این ایده ابتدایی را با هادی حجازی‌فر در میان گذاشتم و پس از  گفت‌وگوها و مذاکراتی نمایشنامه "پرواز شماره 745" شکل گرفت.

پورغلامحسین همچنین در ادامه افزود: پیش از آن نمایشی با عنوان "قطار ساعت 7:45" را به شیوه میکرو تئاتر اجرا کرده بودم و تصمیم گرفتم این نمایش را نیز به همان شیوه با ابعاد یک پنجاهم روی صحنه آورم.

وی با بیان اینکه در نمایش "پرواز شماره 745"، 64 عروسک وجود دارد، متذکر شد: این عروسک‌ها که به شکل انسان هستند از ابعاد 2 تا 12 سانتیمترند. هر چند که در فرآیند ساخت و تولید دچار مشکل بودیم، اما اکنون کار به مرحله قابل قبولی رسیده است.

این کارگردان درباره بازیگران نمایش نیز عنوان کرد: در این اثر تنها خودم بازی می‌کنم ضمن اینکه نمایش 2 بازی‌دهنده عروسک و یک فیلمبردار دارد. مژگان ملاحسینی، گلنوش طاهری، رودابه کاشانی، نوگل طاهری و بیتا بهارلو عروسک‌سازان نمایش "پرواز شماره 745" هستند.

مرجان پورغلامحسین درباره تغییرات ایجاد شده در این نمایش نسبت به اجرای آن در جشنواره‌های نمایش عروسکی و جشنواره تئاترفجر یادآور شد: در مقایسه با اجراهای پیشین، داستان تغییراتی جزئی داشته و میزانسن‌ها عوض شده است. دو صحنه از نمایش حذف و صحنه‌ای نیز اضافه شده است. مهمتر اینکه تکنیک فیلمبرداری تغییراتی دارد.