سرویس تئاتر هنرآنلاین: افشین زمانی کارگردان آثاری چون "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" و "آندورا" از 19 شهریورماه نمایش "پایان بازی" نوشته فردریش دورنمات را در تماشاخانه سنگلج به صحنه آورده است. وی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایشنامه سال‌ها ذهن مرا درگیر کرده بود. این اثر اقتباسی از "رومولوس کبیر" است که موضوعی جهان شمول دارد و به واقعه عدم صلح در جهان می‌پردازد. پس از اجرای سه‌گانه "ننه دلاور و فرزندانش"، "آندورا" و "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" همواره دغدغه من اجرای این نمایش بوده است.

وی همچنین در ادامه افزود: نمایشنامه "پایان بازی" نیز در ساختار نمایشی اپیک جای می‌گیرد که برایم بسیار جذاب است و با حال، الان دنیا ارتباط مستقیم دارد.

زمانی درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز خاطر نشان کرد: "پایان بازی" به صورت مدرن اجرا می‌شود و فضایی اکسپرسیونیستی دارد که در بازی‌ها فضا می‌تواند سورئال باشد. از هر سبکی که کمک‌کننده، جذاب و نکته مثبتی داشت به منظور عملی‌تر شدن ایده‌ها استفاده کردیم.

این کارگردان در ادامه خلاصه داستان این اثر را این‌گونه شرح داد: پادشاهی در آخرین روزهای حکومت خود عاشقانه منتظر شکست خوردن است. او صلح و موفقیت جامعه‌اش را در شکست خود می‌داند.

وی همچنین در خصوص انتخاب بازیگران این اثر نمایشی عنوان کرد: همه بازیگران از دانش‌آموختگان درجه یک تئاتر هستند و سوابق درخشانی دارند. تمرینات بدنی و ژست‌ها حدود 50 جلسه که هر جلسه 7- 8 ساعت بود به طول انجامید. به نظرم نتیجه کار خارق‌العاده شده است.

افشین زمانی با اشاره به اینکه در این نمایش موسیقی در خدمت اثر است، تصریح کرد: مهندسی صدا در حین اجرای نمایش انجام می‌شود که تجربه جدیدی است. با توجه به اینکه این اثر زمان، مکان و جغرافیا ندارد سختی‌هایی برای اجرای آن وجود داشت. موسیقی این نمایش به صورتی است که نباید مخاطب را به یاد سرزمین خاصی بیاندازد.

کارگردان نمایش "ننه دلاور و فرزندانش" در خصوص طراحی صحنه این نمایش نیز یادآور شد: "پایان بازی" صحنه‌ای خالی و در خدمت بازیگر دارد. معمولا در نمایش‌هایی که به صحنه می‌آوردم، المان‌هایی را در صحنه قرار می‌دهم و تماشاگر با خلاقیت خود فضای نمایش را تصور می‌کند. صحنه این اثر سفید است و یک تخت پادشاهی بزرگ در آن قرار دارد و بازیگران به کمک بدن‌شان همه چیز را می‌سازند.

وی با ابراز تاسف نسبت به این موضوع که تالارهای نمایشی بیشتر از کیفیت، فروش برای‌شان اهمیت دارد، متذکر شد: پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره تئاتر فجر سال گذشته، برای اجرای نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" به همه تماشاخانه‌های تهران مراجعه کردم اما موفق به اجرای آن نشدم. در تماشاخانه سنگلج نوبت اجرا داشتم و مدیریت این تالار نمایشی برخورد بسیار حرفه‌ای و محترمانه‌ای دارد.

زمانی با اشاره به اینکه به جز این حرفه کار دیگری بلد نیستم و مانند دیگر همکارانم نمی‌توانم خانه‌نشین شوم و یا سراغ کار دیگری بروم، گفت: متاسفانه در طول سال تنها تعدادی کارگردان مشخص هستند که مدام آثارشان روی صحنه است. آنها 10 روز تمرین می‌کنند و در نهایت فروش‌های بسیار بالایی هم دارند. امیدوارم روزی اینگونه تفکر از تئاتر خارج شود و مثل ده سال پیش نمایش‌ها بدون تبلیغات مجازی و محیطی و بدون چهره‌ها رونق گیرد و حقیقت اصلی تئاتر به این هنر باز گردد.

علی قربانخانی، مهیار قزل سوفلو، سیدمحمد سعیدی، محمد شهباز طهرانی، فرزاد آیتی، مونا کرمی، فرانک جلیلی، بیاینا محمودی، میرنادر مظلومی، نریمان عابدی، آرین فرزانه، سهیل محزون، وحید کلیایی، سیدعلی موسوی، شیرین‌ صفایی، افشین زمانی و محمدرضا خادمی بازیگران این اثر نمایشی هستند. 

"پایان بازی" تا 19 مهرماه ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.