سرویس تئاتر هنرآنلاین: سارا کریمیان اقبال قصد دارد از روز یکشنبه 19 شهریورماه نمایش "خرده ریز" نوشته ادوارد آلبی را در کافه تریای تالار اصلی مجموعه تئاترشهر اجرا کند. این اثر نمایشی پیش از این در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر شرکت کرده و مرتضی ضرابی یکی از بازیگران این نمایش برنده جایزه بازیگری مرد این جشنواره و همچنین این اثر کاندیدای جایزه کارگردانی، بازیگری زن و کاندیدای جایزه بازیگری مرد از این رویداد تئاتری شده است.

سارا کریمیان اقبال در گفت‌وگو با هنرآنلاین، درباره انتخاب این نمایشنامه خاطرنشان کرد: نام ادوارد آلبی در کنار نمایشنامه‌نویسان چون ساموئل بکت و اوژن یونسکو ذکر شده است. او نمایشنامه‌نویس بزرگی در حوزه ابزوردنویسی است. برای اولین بار که "خرده ریز" را خواندم جذب آن شدم و از اینکه قبلاً این نمایشنامه در ایران اجرا نشده است، متعجب شدم.

وی با اشاره به اینکه نمایشنامه "خرده ریز" از آثار مهم ادبیات نمایشی محسوب می‌شود، عنوان کرد: شاید پیش از این کسی به سراغ ترجمه این نمایشنامه نرفته است. حسن فاضل که از دوستان من است این نمایشنامه را ترجمه کرده و از طریق او با این اثر آشنا شدم.

کارگردان نمایش "خروس" همچنین در ادامه افزود: نمایشنامه "خرده ریز" به دغدغه انسان‌ها در دنیای مردن می‌پردازد. مرگ، تنهایی، عدم توانایی در برقراری ارتباط را زیرکانه و شفافانه توضیح می‌دهد. در این نمایش شاهد گفت‌وگوی به ظاهر ساده چند شخصیت درباره دغدغه ذهنی‌شان هستیم. این نمایش اثری مدرن است که داستان محور نیست.

کریمیان شیوه اجرایی این نمایش را محیطی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که نمایشنامه را خواندم تصویر تعدادی آدم که در جایی نشسته‌اند و صحبت می‌کنند در ذهنم نقش بست و به این نتیجه رسیدم که آن را در فضای گفت‌وگو اجرا کنم و در تالار امکان آن محقق نمی‌شد. این نمایش به زمان و مکان مشخصی اشاره ندارد. از آنجاکه در کافه فاصله میان بازیگر و تماشاگر برداشته می‌شود، مخاطب این امکان را دارد تا در روند اجرای نمایش مشارکت داشته باشد.

وی درباره تغییراتی این نمایش نسبت به اجرای جشنواره‌ای آن، متذکر شد: تغییرات خاص و اساسی صورت نگرفته است و تنها گروه موسیقی تغییر کرده است. از آنجا که سعی کرده‌ام از عناصر کافه‌ای در اجرای نمایش استفاده کنم، موسیقی نیز به سبک موسیقی‌های کافه‌ای است و جزء فضای اجرای کافه‌ای است.

بازیگران نمایش "خرده ریز" مرتضی ضرابی، معصومه عزیزمحمدی، بیتا معیریان، احسان بیات‌فر، علی جدیدی، رها مقدم، بنیامین بخشی‌زاده، سارا کریمیان اقبال و مژگان نظری هستند.

دیگر عوامل آن عبارتند از: نوازندگان: میلاد جوادی و نیما بری، مدیر اجرایی: دانیال محسنی، دستیاران اول  کارگردان:  مژگان نظری و هومن لطیفیان، دستیار دوم  کارگردان: سید جواد حیدری، عکاس: مهدی آشنا و طراح پوستر و بروشور:  کیمیا بیدار.

علاقه‌مندان می‌توانندبلیت این نمایش را که تنها 12 اجرا دارد را از سایت تیوال تهیه کنند.