سرویس تئاتر هنرآنلاین: احسان مالمیر نمایش "تاراج نامه" نوشته بهرام بیضایی را امروز سه‌شنبه 14 شهریورماه در بخش مرور تئاتر ایران در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه خواهد آورد. این نمایش پیش از این سال 94 در تئاتر محراب اجرا شده است. این کارگردان در گفت‌وگو با هنرآنلاین، گفت: فضای این نمایش مربوط به زمان خوارزمشاهیان و پیش از حمله مغول به ایران است. این نمایشنامه که برگرفته از تاریخ جهانگشای جوینی و تاریخ حمله مغول است، به درگیری‌های داخلی مابین عقاید مختلف می‌پردازد و در آن به نقد اجتماعی و فرهنگی ضد بشر در دوره‌های مختلف بر می‌خوریم.

وی اضافه کرد: این نمایش به صورت بَرخوانی نوشته شده است. بَرخوانی واژه‌ای است که استاد بیضایی برای نقالی به کار برده است. در این کار راوی وجود دارد و در بعضی از صحنه‌ها بازیگران اصلی هم از نقش خود بیرون آمده و روایت‌گری می‌کنند.

احسان مالمیر درباره داستان نمایشنامه "تاراج‌نامه" خاطرنشان کرد: داستان این نمایش درباره دختر و پسری است که به دلیل حمله مغول از خانه فرار کرده‌ و آواره خیابان‌ها شدند. این دو برای حفظ خودشان یکی زن‌پوش و دیگری مردپوش می‌شود. آن دو در میان راه با یکدیگر برخورد کرده و با هم همراه می‌شوند. در این مسیر آن‌ها با یکی از تاتارها روبرو می‌شوند و ...

وی با اشاره به اینکه تنها تغییر این نمایش نسبت به اجرای عمومی آن جایگزینی یکی از بازیگران است، عنوان کرد: از لحاظ ساختاری و میزانسن تغییراتی در نمایش صورت نگرفته است و به دلیل مهاجرت یکی از بازیگران، بازیگر دیگری جایگزینش شده است.

کارگردان نمایش "عروسی خون" با بیان اینکه نمایش "تاراج‌نامه" درامی است که در آن از آئین‌های نمایشی ایرانی استفاده شده است، تصریح کرد: در این نمایش از مراسم خیمه‌شب‌بازی استفاده شده است و مراسم عروسی نیز در این نمایش است که با حمله مغول‌ها به خاک و خون کشیده می‌شود.

مالمیر همچنین افزود: از دیگر المان‌های نمایش‌های آئینی و سنتی در این اثر، دیو و پهلوان است و در بخش‌هایی از این نمایش آئین زار و در جاهایی از سنت‌ها و آئین‌های خودمان نیز اجرا می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: نکته مهم موضوع نمایش است که به نظرم یکی از مهمترین نمایشنامه‌های حال حاضر است. مسائل روز جامعه ما از جمله تهدیدهای نیروهای خارجی و افرادی چون داعشی‌ها که خطرشان در اطراف‌مان احساس می‌شود و هشدارهایی که داده می‌شود، با این نمایش هم‌خوانی دارد که باید این اثر نمایشی دیده و درباره آن تفکر شود.

بازیگران نمایش "تاراج نامه" پرستو رستمی، فربد غفاری، رسول حسین‌پور، علیرضا زنده‌دل، فرزانه حسینخانی، مریم حاجی‌زاده، ساتیا نوروزی، مریم الهامیان، رها سلیمانی و عطیه بیات هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: احسان مالمیر، طراح لباس: صفا کوشا، موسیقی: رامتین غفاری، طراح گریم: هیوا امین‌زاده، طراح پوستر: صحرا ملاعلی و گرافیست: کژال دولتشاهی.

نمایش "تاراج نامه" 14 شهریورماه در آخرین روز جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 18 و 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر، به روی صحنه خواهد رفت.