سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هزار شلاق" به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی از آثار موفق سی‌ و‌ سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که در سال 1394 نیز در اجرای عمومی خود در تماشاخانه سنگلج مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. این اثر نمایشی قرار است مجدد از امروز 5 شهریورماه ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرای آن آغاز و تا 4 مهر ماه ادامه خواهد داشت.

احسان ملکی کارگردان نمایش "هزار شلاق" درباره اجرای دوباره این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: مجموعه تماشاخانه ایرانشهر تقاضای اجرای نمایشی را دادند که گروه ما نمایش "چیدا" و "هزار شلاق" را آماده اجرا داشت. "چیدا" در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر کاندید 5 بخش از این رویداد شد. پس از جلساتی که با مدیریت تماشاخانه ایرانشهر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به حجیم بودن "چیدا"، نمایش "هزار شلاق" را به روی صحنه آوریم. نمایش "چیدا" نیز از مهرماه در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.

او در رابطه با موضوع نمایش خاطرنشان کرد: در این اثر اسبی از زندگی سیصد ساله‌اش و وفاداری به سواری دادن در طی تاریخ روایتی دارد که به قلم ناصر حبیبیان نگاشته شده است.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش "هزار شلاق" توضیح داد و گفت: این اثر به مستنداتی از تاریخ تکیه می‌کند و از این رو می‌توان گفت که هم درباره تاریخ است و هم برگرفته از تاریخ و با توجه به روایت تاریخی که در این نمایش داریم، با نگاهی به تاریخ نمایش‌‌های ایرانی و برگرفته از آیین‎ها به شکل جدید و مینی‌مالی طراحی و اجرا می‌شود.

ملکی درخصوص تغییرات این نمایش نسبت به اجرای گذشته آن خاطرنشان کرد: "هزار شلاق" مجدد توسط آقای حبیبیان بازنویسی شد و در روند این بازنویسی کارگردانی نیز دچار تغییراتی کلی و جزئی شد که البته این بازنویسی به منظم‌تر شدن کار کمک بسیاری کرد. موسیقی نمایش نیز عوض شده است و به دلیل عدم هماهنگی زمانی، دو بازیگر تعویض شده‌اند که این موضوع از کیفیت کار کم نکرده است. همچنین گریم نمایش نیز طراحی جدیدی دارد. در مجموع به نظر من به عنوان کارگردان نمایش روند بهتری پیدا کرده است.

او در پایان همچنین یادآور شد: نمایشنامه "هزار شلاق" که پیش از این منتشر شده بود با تغییرات جدید به چاپ مجدد خواهد رسید.

اجرای نمایش "هزار شلاق" نوشته ناصر حبیبیان به کارگردانی احسان ملکی با بازی مسعود شاکرمی، محمد صدیقی‌مهر، سعید زارع، داوود معینی کیا و الهه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.