سرویس تئاتر هنرآنلاینعصر پنج‌شنبه 12 مرداد ماه طی مراسمی در محل نشر ثالث از نمایشنامه "درج مشکین" به قلم شارمین میمندی‌نژاد رونمایی شد. این نمایشنامه که در سال‌های 1373 و 1374 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به کارگردانی نویسنده اثر، به صحنه رفته بود، پس از سال‌ها توسط انتشارات "سروسیمین" چاپ شد.

در ابتدای این مراسم بخش‌هایی از کتاب توسط شهلا شعبانی و فرهاد سرلک، نمایشنامه‌خوانی شد و سپس مرتضی کی‌منش به عنوان منتقد در مورد این اثر توضیحاتی ارائه کرد.

کی‌منش با اشاره به داستان این اثر، درخصوص پیکره‌تراشی که یک پیکره را می‌سازد و شیفته ساخته خود می‌شود گفت: در واقع این داستان مکاشفه‌ای است در درون انسان معاصر که به خود آلوده شده، خود را فریب داده، محور عالم می‌داند و خلقی را هم با خود به گمراهی می‌برد. این داستان گرچه تراژیک است اما در انتها یک رمزگشایی است از راه رستگاری.

او در پایان صحبت‌هایش ضمن اشاره به ادبیات به کار رفته در نمایشنامه، خاطر نشان کرد: ادبیات اگر از روی درد باشد می‌تواند این جهان را تغییر دهد و هنر و ادبیات عقیم نیست و برای تغییر هستند.

رونمایی و نمایشنامه خوانی بخشی از کتاب

در ادامه مراسم، شارمین میمندی‌نژاد با اشاره به نام شخصیت اصلی نمایشنامه عمربن لحی یادآور شد: این شخصیت کسی بوده که بعد از حضرت ابراهیم به مردم بت‌پرستی می‌آموخته و در این اثر شخصیتی تراژیک است که یک نقطه ضعف دارد و آن عشق است و عشق او که پاک و پربقاست، او را به جایی می‌رساند که بین خدا و عشقش باز هم عشق را انتخاب می‌کند و مردم را نیز با خود همراه می‌کند. در واقع مشکل او در بودن است و می‌خواهد بودن خود را حس کند  و در مقابل خدا برای بودن خود مفهومی می‌خواهد و این یک مفهوم فلسفی است.

در این مراسم مهمانانی از اهالی فرهنگ و هنر همچون حسن علیمردانی، دکتر نوروزی و مریم ایزدیان مسئول نشر سرو سیمین، علی سرور از بازیگرانی که در تئاتر "درج مشکین" نقش‌آفرینی کرده‌اند، حضور داشتند.