سرویس تئاتر هنرآنلاین: به بهانه برپایی اکسپوى آینده و انرژى‌هاى نو در قزاقستان که بیش از یک‌صد کشور در آن شرکت دارند، گروه نمایشى موسسه توسعه هنرهای معاصر با دو عروسک بزرگ پیکرِ رستم و دیو در این اکسپو به اجراى نمایش مى‌پردازند، حمیدرضا اردلان رییس یونیماى ایران و عضو کمیته اجرایى اتحادیه جهانى نمایشگران عروسکى درباره حضور در این رویداد گفت: با همکاری کمپانى گروند پرسونز فرانسه و اتحادیه جهانى نمایشگران عروسکى و با برپایى کارگاه‌هایى در تهران، منطقه آزاد اروند و منطقه آزاد انزلى، ایران صاحب تکنیک طراحى و ساخت عروسک‌هاى غول پیکر شده است. 

او درباره اینکه چه نمایش‌هایی در اکسپوی قزاقستان اجرا خواهند شد، عنوان کرد: نمایش حماسى "رستم و دیو" بر اساس روایت شاهنامه در اکسپوی قزاقستان اجرا خواهد شد. 

اردلان درخصوص انتخاب شخصیت‌های رستم و دیو در این نمایش یادآور شد: در رویدادهایى که فرهنگ‌هاى مختلف حضور دارند مناسب است بنیان‌هاى فرهنگى هر کشور شناسانده شود و معتقدم نمایش شخصیت‌هاى مهم شاهنامه همیشه مى‌توانند در این موضوع نقش ایفا کنند. 

او درباره ویژگى‌هاى این اجرا توضیح داد: تصور کنید در میان خیل جمعیت که بطور متوسط یک متر و هفتاد سانت بلندى دارند، عروسک‌هایى با ارتفاع پنج تا شش متر نمایش اجرا کنند. مسلما توجه همه را جلب خواهد کرد. به ویژه اگر این عروسک‌ها مفاهیم اساطیرى را به نمایش بگذارند. این نمایش موزیکال است و در مدت کوتاه اجرا مى‌شود و تماشاگران را به مشارکت دعوت می‌کند. این عروسک‌ها تکنیک عروسک‌گردانى جذابی دارند و بسیار فنى است.

رییس یونیماى ایران در پایان یادآور شد: عروسک‌ها را منطقه آزاد اروند در اختیار گذاشته و بقیه امور با حمایت  موسسه توسعه هنرهاى معاصر انجام پذیرفته است.