به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر رضوی، سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: آثار رسیده از استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، فارس، مازندران، لرستان، ایلام، یزد، سمنان، البرز، همدان، تهران، قزوین، مرکزی، گیلان و خراسان شمالی است.

ابوالحسن حیدری افزود: آثار برگزیده پس از داوری به جشنواره راه خواهند یافت.

وی اظهار داشت: این جشنواره همزمان با دهه کرامت در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی به میزبانی خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود در سال ٩٥ تعداد آثار رسیده در بخش نمایشنامه‌نویسی ٣٩ متن بوده و امسال تعداد آثار به ٥٣ متن افزایش یافت.

ابزاری برای نمایش هم‌گرایی اجتماعی

امام جمعه راز و جرگلان با اشاره به همزیستی شیعه و اهل سنت در این شهرستان و ترکیب قومیت و فرهنگ‌های مختلف، گفت: جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای نمایش هم‌گرایی اجتماعی و وحدت عمومی در خراسان شمالی است.

حجت‌الاسلام نایب علی نوروزی اظهار داشت: در شهرستان ترکیبی راز و جرگلان که متشکل از اهل سنت و شیعه است، به دلیل علاقه‌ای که به امام رضا (ع) دارند از این امام همام با عنوان قزل امام یاد می‌کنند و فرهنگ رضوی در این خطه از خراسان شمالی جایگاه بالایی دارد.

حجت‌الاسلام نوروزی تأکید کرد: جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای نمایش هم‌گرایی اجتماعی و وحدت عمومی در خراسان شمالی است، بنابراین باید از ظرفیت این جشنواره در راستای انسجام ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی نهایت بهره را برد.

وی تصریح کرد: تئاتر امروز در دنیا به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار در فرهنگ اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شود که در کشور ما نیز به آن توجه خاص شده است.

وی عنوان کرد: هر پیام فرهنگی اگر با زبان هنر و در قالب اثر هنری به مخاطب عرضه شود در افکار عمومی و نیز عرصه بین‌الملل تأثیرگذاری ویژه به همراه دارد.

امام جمعه راز و جرگلان با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی فرصت مناسبی برای مخاطب یابی در حوزه دین و مسائل سبک زندگی اسلامی است، افزود: حرکت مثبت تئاتر رضوی می‌تواند علاقه‌مندان به حوزه تئاتر دینی را جهت هم‌فکری و تولید آثار فاخر و تأثیرگذار، گرد هم آورد.

حجت‌الاسلام نوروزی ضمن گلایه از تبلیغات کمرنگ این جشنواره در جامعه و در بین مردم بر ضرورت اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی، رسانه‌های شنیداری، دیداری و به خصوص فعالیت رسانه ملی و صداوسیمای خراسان شمالی در این خصوص تأکید کرد.

وی اظهار داشت: باید این اطلاع‌رسانی و تبلیغات به صورت گسترده انجام شود تا جشنواره تئاتر رضوی مورد توجه و استقبال جوانان واقع شود.

وی با بیان اینکه امروز تهاجم فرهنگی از تمام ابزارها در راستای نفوذ به عقاید و باورهای جامعه اسلامی استفاده می‌کند، تصریح کرد: تئاتر ابزار مناسبی در اختیار ما است که می‌توان از طریق آن با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کرد.

افزایش اعتبارات فرهنگی و ارتقای سرمایه اجتماعی

فریبا باقری مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی ضمن تأکید بر استفاده حداکثری از فرصت برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد گفت: برکت میزبانی از جشنواره‌های ملی در افزایش اعتبارات فرهنگی و ارتقای سرمایه اجتماعی مؤثر است.

فریبا باقری باغان با بیان اینکه اگر برگزاری جشنواره‌های ملی با عنایت به تمرکززدایی در پایتخت کشور برگزار شود، برکات زیادی در زندگی مردم خواهد داشت، اظهار کرد: در هر نقطه‌ای از کشور که مشارکت مردمی بالا باشد، سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: تقسیم برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های ملی میان استان‌ها و تعامل مردم و دولت در مشارکت برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سرمایه عظیمی است که باید قوام یابد.

وی با بیان اینکه فرصت حضور توریست‌های هنری در استان و نقش جوانان در بخش هنری و لایه‌های اجتماعی عامل بالفعل شدن توانمندی‌های بالقوه است، اضافه کرد: فرصتی برای حضور جوانان در جشنواره‌های فرهنگی در سطح ملی فراهم می‌شود، تا جوانان با توانمندی‌های بارز فرهنگی و اجتماعی اقوام سایر استان‌ها از نزدیک آشنا شوند.

این مسئول تصریح کرد: سهم الفعل شدن استعدادها نهفته در توسعه نشاط اجتماعی انکارناپذیر بوده و جشنواره ملی تئاتر رضوی، زمینه نشاط اجتماعی توأم با هنر، فرهنگ و تاریخ را به منصه ظهور می‌رساند.

باقری باغان هنر را چشمه‌ای زاینده توصیف کرد که بسیاری از مسائل را با زبان پرنفوذ و گیرای خود در جامعه بیان می‌کند و بسیار اثربخش است.

وی با تأکید بر اینکه مردم در ظرف زیبای هنر، بسیاری از مسائل و دغدغه‌ها را راحت‌تر باور و درک می‌کنند، گفت: برای نمونه اگر برای بیان مسائل مربوط به محیط زیست راهکارهای زیادی را بکار بندیم نتیجه مطلوب حاصل نشود، اما بیان همان مشکل به زبان هنر کاریکاتور نفوذ و تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی هنر را مانند روغنی تشبیه کرد که باید در چرخ اقتصادی جامعه ریخته شود.

باقری باغان اضافه کرد: البته بیان مسائل زمخت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به زبان لطیف هنر بسیار مؤثر است و باید از این راه در راستای تقویت باورها و اعتقادات جوانان نیز بهره برد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مقوله تئاتر و نمایش هنری غنی است و برای حل اختلالات روحی روانی و بسیاری از مشکلات لاعلاج از راهکار هنر درمانی و کتاب‌درمانی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در زمینه ارتقای سهم خود از هنر تئاتر و شاخص‌های فرهنگی استان تلاش شایسته‌ای کرده است که باید این همت تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه یافته و در تمام زمینه‌های فرهنگی استان حرف برای گفتن داشته باشد.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ٨ تا ١١ مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.