سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "صبح یک روز لعنتی" به نویسندگی و کارگردانی حسن باستانی و بازی رویا افشار، لیلا برخورداری، مارال فرجاد، حمیدرضا فلاحی و پژمان عبدی از سوم مرداد در سالن سایه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

باستانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره مضمون داستان این نمایش گفت: نمایشنامه یک اثر ضد جنگ طنز است و در ارتباط با تجاوز سرزمین‌های همسایه و اشغال یک منطقه از سرزمینی ناشناس است. موضوع این اثر در خصوص حق مالکیت یک توالت است که پیرزنی با این مساله درگیر شده است. در حالی که ما اشاره‌ای به مکان خاصی نداریم و موضوعی جهان شمول دارد. یک فیلم کوتاه از یک کارگردان جوان ارمنی دیدم که باعث شکل‌گیری ایده این نمایش شد. سپس در کانون نمایشنامه‌نویسان ارمنستان با آن کارگردان ملاقاتی داشتم و از او اجازه گرفتم که ایده او را برای اجرای تئاتر گسترش دهم.

او درباره شیوه اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: از آنجا که "صبح یک روز لعنتی" اثری ضد جنگ و طنز است، شیوه اجرایی پیچیده‌ای ندارد و با گرایش رئالیسم اجرا خواهد شد.

این نمایشنامه‌نویس در خصوص انتخاب بازیگران نمایش یادآور شد: رویا افشار نقش مادربزرگ، لیلا برخورداری در نقش کدخدا، مارال فرجاد سرجوخه، حمیدرضا فلاحی در نقش منشی و پژمان عبدی ایفاگر نقش سرباز در این نمایش هستند. اولین چیزی که در انتخاب بازیگر مدنظر داشتم توانایی بازیگران در ایفای نقش بوده است و هر کدام از این شخصیت‌ها کاندیداهای بسیاری داشته است که در نهایت به این بازیگران رسید.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: این روزها انتخاب بازیگر سخت است، زیرا اکثر آنها تراکم فعالیت دارند و مشغول بازی در چند نمایش هستند.  

این کارگردان در بخشی از صحبت‌هایش یادآور شد: حدود 4 سال که دنبال موقعیتی هستم که این نمایش را به روی صحنه آورم. "صبح یک روز لعنتی" برداشتی آزاد از فیلم کوتاهی به نام "پدر بزرگ مارکا" است و فضایی از آن فیلم را برای اجرای این اثر در نظر گرفتم. در نهایت با همکاری پیمان شریعتی مدیر تئاترشهر اجرای این نمایش محقق شد.

او با اشاره به اینکه این نمایش در شرایط ضرب‌العجلی آماده اجرا شد، عنوان کرد: تاکنون حدود 15 جلسه تمرین داشته‌ایم و یک هفته از تمرینات‌مان تا اجرا باقی است و کار به خوبی پیش می‌رود.

باستانی در پایان درباره دراماتورژی نمایش "گالیله" که قرار است علی پویان آن را در مهرماه در سالن ایرانشهر به روی صحنه آورد، اظهار داشت: دراماتورژی "گالیله" به پایان رسیده و طراحی‌های آن تمام شده است. اکنون علی پویان در مرحله انتخاب بازیگران این نمایش است.

"صبح یک روز لعنتی" یک طنز اجتماعی است که پنج پرسوناژ دارد و قصه بدون زمان و مکانی را روایت می‌کند. در این نمایش 60 دقیقه‌ای عواملی چون: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سامان پورسلیمانی، دستیار دوم کارگردان: مژگان حسینی، طراح صحنه: میثم نویریان، طراح لباس: فرنوش فرجندی، دستیار طراح‌صحنه: نیلوفرفاطمی و محمد علیزاده، عکاس: ماندانا عضد آزاد، مدیر روابط‌عمومی: امیر پارسیان‌مهر و تبلیغات: گروه تئاتر مارکت اشاره کرد.