به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای این جلسه بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در مورد لزوم راه‌اندازی ارکستر فیلارمونیک در هر استان، لزوم همکاری رؤسای انجمن‌ها برای جمع‌آوری آثار هنرمندان زیر سی سال جهت تهیه‌ی آلبوم موسیقی، تهیه‌ی لیست هنرمندان و پیشکسوتان استان برای استفاده در بانک اطلاعاتی، راه اندازی نمایشگاه‌های عکس با موضوع مفاخر موسیقی و لزوم تبادل نظر و همکاری بین انجمن‌ها مواردی را مطرح کرد  و سپس رؤسای انجمن‌ها ایلام، لرستان و همدان در مورد ساختار سازمانی انجمن استان خود، برگزاری جشنواره‌ها و کنسرت‌های موسیقی، شیوه‌های همکاری اداره‌کل ارشاد با انجمن موسیقی استان، بحث درآمد و هزینه انجمن‌های موسیقی در سطح کشور، بررسی جذب مخاطب در رویدادهای موسیقایی، تعداد آموزشگاه‌ها و سالن‌های اجرای موسیقی استان و تجارب حوزه کاری خود نکاتی را ابراز کردند.

انجمن‌های موسیقی باید همگام شوند

امین عباسیان، رییس انجمن موسیقی استان لرستان گفت: در این جلسه هدفمندکردن فعالیت‌های موسیقی در سطح کشور از جمله مسائلی بود که مطرح شد. بدون شک همه‌ی انجمن‌های موسیقی استان‌ها باید همراه و همگام شوند و خودشان را به‌روز کنند تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم، مثل اجزای یک ماشین که همه با هم کار می‌کنند تا باعث حرکت آن شود.

او در ادامه توضیح داد: روش‌های درآمدزایی برای انجمن‌ها، اجرای گروه‌های موسیقی در سطح کشور با همکاری استان‌ها، تعامل انجمن‌های موسیقی با سایر دستگاه‌ها، ارائه‌ی سند کاربردی برای موسیقی از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد و موارد پراهمیتی بود.

وی در ادامه افزود:با توجه به ارائه گزارش از ظرفیت‌های موسیقایی استان و نظر مثبت مدیرعامل انجمن موسیقی ایران مقرر گردید شرایط تأسیس، ثبت و راه اندازی «مکتب خانه کمانچه» در استان لرستان در دستور کار این انجمن قرار گیرد.

او در پایان گفت: برگزاری چنین جلساتی باعث ایجاد تعامل بین سایر استان‌ها می‌شود. امیدوارم بتوانیم این طرح‌ها را عملی کنیم که با همگام‌شدن انجمن‌ها این مهم انجام‌شدنی است. برای نمونه ثبت انجمن استان‌ها یکی از همین موارد است. چند ماه است که ما درگیر این مسئله هستیم. اگر بتوانیم انجمن را ثبت کنیم بخشی از مسائل انجمن مرتفع می‌شود.

انجمن‌های موسیقی در ارتباط و همکاری با یکدیگر به بالندگی می‌رسند

بهزاد قامش‌لو، رییس انجمن موسیقی استان ایلام در مورد این جلسه اظهار داشت: جلسه‌ی پرباری بود؛ از این جهت که رؤسا برای اولین‌بار دور هم جمع می‌شدند و با تجربه‌ی انجمن‌های دیگری که تنوع فعالیت‌های بیشتری داشته‌اند آشنا شدیم. انجمن‌های موسیقی با ارتباط و همکاری با یکدیگر است که به بالندگی می‌رسند و این یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که در همین جلسه عنوان شد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: تأسیس «مکتب‌خانه‌ی کمانچه» برای انجمن موسیقی لرستان با توجه به امکانات و سابقه‌ای که این انجمن دارد خبر بسیار مهمی بود و ادامه این جلسات می‌تواند نقش پررنگی در فعالیت‌های آتی انجمن موسیقی ایلام داشته باشد. قطعاً با مدیریت و برنامه‌ریزی درست و ارتباط دائم با انجمن‌های دیگر می‌توان اهداف حقیقی انجمن را پیش برد.

استعدادهای خوبی در شهرستان‌ها موجود است

حسن زندی، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن موسیقی استان همدان در خصوص این جلسه گفت: چنین پروژه‌ها و ایده‌هایی که در این جلسه عنوان شد تا به حال در سطح کلان موسیقی معرفی و به آن فکر نشده بود، فقط امیدوارم بتوانیم آن‌ها را اجرایی کنیم. خیلی از گروه‌ها در شهرستان‌ها مطرح نیستند اما کارشان بسیار خوب است و این امکان را ندارند که به شهرستان‌های دیگر برای اجرا بروند. اگر این طرح حمایت از گروه‌ها اتفاق بیفتد برنامه‌ی بسیار خوب و تأثیرگذاری خواهد بود. استعدادهای خوبی در شهرستان‌ها موجود است که می‌توانند در سطح ملی درخشان شوند.

زندی در ادامه توضیح داد:ما در سال گذشته به موازات جشنواره‌ی بین‌المللی فجر،  جشنواره‌ی دانشجویی را در سطح استان و در دانشگاه علمی‌کاربردی همدان برای اولین‌بار برگزار کردیم و امسال هم به این فکر افتادیم که جشنواره را منطقه‌ای برگزار کنیم. ما از مناطق اطراف همدان هم شرکت‌کننده داشتیم. در کنار همین جشنواره چندین مسترکلاس برگزار شد تا هنرجوها با دیدگاه‌های متفاوت نوازندگی آشنا شوند. در جشنواره‌ی موسیقی جوان هم نوازندگان همدانی خوب ظاهر شدند اما جای عرضه برای آن‌ها نیست و چون کارشان هیچ بازخورد اقتصادی ندارد پراکنده کار می‌کنند. اما اگر بشود در شهرهای همجوار اجرا داشته باشند و از طریق آن درآمد کسب کنند و کارشان ضبط شود خیلی اتفاق خوبی خواهد بود.