سرویس موسیقی هنرآنلاین: مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی یکی از میزبانان اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر است. در این دوره از جشنواره سالن برج آزادی به خاطر ظرفیت کمتری که دارد، به چهار اجرای موسیقی محلی و 10 اجرای موسیقی تلفیقی اختصاص داده شده است.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر اجراهای 14 گروه موسیقی حاضر در جشنواره موسیقی فجر که از 22 تا 30 دی‌ماه در سالن برج آزادی به روی صحنه می‌روند:

"دیلمون" / گیلان (محمد فرضی‌نژاد) – چهارشنبه 22 دی ساعت 18:30

گروه موسیقی "دیلمون" به سرپرستی و خوانندگی محمود فرضی‌نژاد، نخستین کنسرت محلی برج آزادی را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد کرد. این گروه موسیقی پیش‌تر در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حضور داشته و به اجرای شادیانه‌های گیلان پرداخته است. دیلمون در جشنواره قطعاتی نظیر "دیلمون رجه"، "امیری"، "قربتی"، "دراز تومونه جون"، "کرند اسب"، "له له"، "گوسند دوخان"، "اهه بگو"، "رعنا" و "کونوس کله" را اجرا خواهد کرد. اعضای گروه موسیقی "دیلمون" را به جز فرضی‌نژاد به عنوان سرپرست و خواننده، آرش عشقی، صابر غلامی‌پور، توماج مصفا، سبحان سرابی، رامین عبداللهی، نوید لاهیجی، امین اطهری، منیژه واحد قاضیانی و حدیث نیکرو تشکیل می‌دهند.

"سوربانگ" / لرستان (احسان عبدی‌پور) – چهارشنبه 22 دی ساعت 21:30

سئانس دوم از اجراهای نخستین شب جشنواره در برج آزادی به کنسرت گروه موسیقی "سوربانگ" به سرپرستی احسان عبدی‌پور سرنا نواز مشهور موسیقی لرستان اختصاص دارد. اعضای گروه موسیقی سوربانگ را مهران غضنفری (شاعر، خواننده و آهنگساز)، داود رضایی (کمانچه و تنظیم‌کننده)، مجید دولتشاه (تار)، امیررضا ابراهیمی (سنتور)، اکبر خسروی (تار باس)، مختار زندسلیمی (دف و دایره) و بابک شکری (تنبک و دهل) تشکیل می‌دهند. همچنین خود عبدی‌پور نیز ضمن سرپرستی "سوربانگ"، سرنا نوازی هم خواهد کرد. احسان عبدی‌پور نامدارترین نوازنده سرنا در ایران و در سطح بین‌المللی است که در شهرهای عمده کشور و در پنج قاره جهان صدای سرنایش طنین‌انداز شده است. او به همراه گروهش در قالب جشنواره موسیقی فجر به اجرای قطعات موسیقی لری خواهد پرداخت.

"حاوا" / قشقایی (پروین بهمنی) – پنجشنبه 23 دی ساعت 18:30

قشقایی‌ها نیز در اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر سهم دارند. در این دوره از جشنواره فجر گروه موسیقی "حاوا" به سرپرستی پروین بهمنی با اجرای منتخبی از قطعات موسیقی قشقایی به روی صحنه می‌رود. پروین بهمنی (سرپرست و همخوان)، ابراهیم کهندل‌پور (خواننده)، شهرام صارمی (کمانچه و همخوان)، شعله ممتحن (بم تار و همخوان)، آرش عزیزی (تار و همخوان)، دامون شش بلوکی (نقاره و همخوان)، حسن جعفرتبار (نی)، آزیتا شش بلوکی (همخوان) و پیران درخشان (سه‌تار و همخوان) اعضای گروه "حاوا" را تشکیل می‌دهند. "حاوا" در این کنسرت ضمن اجرای موسیقی قشقایی، موسیقی لُرهای بویراحمد و موسیقی محلی بخشی از منطقه شیراز را هم برای تماشاگران اجرا خواهد کرد.

"ایل بانگ" / بختیاری (کوروش اسدپور) – پنجشنبه 23 دی ساعت 21:30

آخرین اجرای موسیقی نواحی در برج آزادی به کنسرت گروهی از چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد. در این اجرا گروه موسیقی بختیاری "ایل بانگ" به خوانندگی و سرپرستی کوروش اسدپور قطعات ایل بختیاری را اجرا خواهد کرد. اسدپور تاکنون کنسرت‌های مختلفی را مستقل از گروه "ایل بانگ" در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و... برگزار کرده است. گروه "ایل بانگ" تا چندی پیش به سرپرستی سجاد کریمی و خوانندگی کاظم کریمی در شهرهای مختلف کشور به اجرا می‌پرداخت ولی در جشنواره موسیقی فجر کوروش اسدپور خواننده مشهور بختیاری سرپرستی آن را بر عهده دارد.

"کاکو بند" – جمعه 24 دی ساعت 18:30

گروه موسیقی آوایی "کاکو بند" برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. "کاکو بند" در سال 86 با هدف ورود به بازارهای بین‌المللی موسیقی تأسیس شد. نیما و پویا صرافی‌مهر خوانندگان گروه "کاکو بند" هستند که کلام آن‌ها معنا و محتوای خاصی ندارد و این فرم موسیقی آن‌ها است که پیام خود را به مخاطبان منتقل می‌کند. گروه کاکو بند در بهار سال جاری نخستین آلبوم رسمی خود را منتشر کرد که با استقبال فراوانی همراه شد. اعضای این گروه موسیقی با حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، قطعات گروهشان را بیش از پیش معرفی کردند تا مدتی بعد بلیت کنسرت‌های گروه "کاکو بند" به خوبی به فروش برسد. کاکو بند در جشنواره موسیقی فجر قطعاتی چون "Fall"، "‌Dance in Fire"، "‌Hoco Hoco"، "My Planet"، "Fly In Cage" و "بهشت" را اجرا خواهد کرد.

کاوه آفاق – جمعه 24 دی ساعت 21:30

خواننده سابق گروه موسیقی "دِ ویز" نیز برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. کاوه آفاق که سابقه اجرا در جشنواره مقاومت را دارد و پیش‌تر در برج میلاد هم به روی صحنه رفته، این بار در سالن آزادی به روی صحنه می‌رود. بلیت‌های کنسرت این خواننده تنها 24 ساعت پس از شروع بلیت‌فروشی به فروش رسید. کاوه آفاق در کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر، قطعات آلبوم "با قرص‌ها می‌رقصد" را همراه با اعضای ارکسترش شامل آرمان مهربان (تنظیم‌کننده و نوازنده کیبورد، پیانو و آکاردئون)، پیام زمانی (درامز)، شهاب آفاقی (گیتار)، مهرداد حامدی (گیتار باس) و آندره خاچیکیان (گیتار الکتریک) اجرا خواهد کرد.

میلاد درخشانی – شنبه 25 دی ساعت 21:30

کنسرت "اشارات نظر" به خوانندگی میلاد درخشانی تنها اجرای سالن برج آزادی در تاریخ 25 دی خواهد بود. در این کنسرت درخشانی به همراه پدرام درخشانی (سنتور)، نیما رمضان (گیتار)، آرش عیوضی (گیتار باس)، اشکان آبرون (کیبورد)، مصطفی شعبانی (کلارینت و ساکسیفون)، طاها مظاهری (گیتار)، صالح کیوان (درامز) و امیرعلی رحمانی (پرکاشن) به صحنه می‌رود و قطعاتی از آلبوم "اشارات‌نظر" را به همراه چند تک آهنگ جدید خود برای طرفدارانش خواهد خواند. درخشانی نیز اولین اجرای خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر تجربه خواهد کرد.

کیان پورتراب – یکشنبه 26 دی ساعت 18:30

کنسرت‌های روز یکشنبه 26 دی با اجرای فضای متفاوتی از موسیقی الکترونیک توسط کیان پورتراب و آرش ملاکریمی آغاز خواهد شد. این کنسرت با حضور چهار نوازنده برگزار می‌شود و علیرضا ریاضی و امیر علوی نیز پورتراب و ملاکریمی را همراهی خواهند کرد اما بار اصلی اجرا بر روی دوش پورتراب و ملاکریمی است. پورتراب در این کنسرت قطعات جدید خودش از جمله اثر "تکه‌ها" را اجرا خواهد کرد. این موزیسین، عضو رسمی گروه "کامنت" است که سال گذشته با این گروه در جشنواره به روی صحنه رفت. او هم‌اکنون مشغول تولید آلبوم جدید کامنت و نخستین آلبوم شخصی خودش است.

گروه "بُمرانی" – یکشنبه 26 دی ساعت 21:30

گروه "بمرانی" برای دومین سال پیاپی در جشنواره موسیقی فجر حضور می‌یابد. این گروه سال گذشته در زیرشاخه موسیقی تلفیقی که برای اولین بار به جشنواره فجر اضافه شده بود، طی یک سئانس به روی صحنه رفت و اجرای خوبی را از خود به جای گذاشت. بمرانی در کنسرت سال جاری، قطعاتی از آلبوم جدیدش به نام "گذشتن و رفتن پیوسته" را برای نخستین بار اجرا خواهد کرد. این گروه کار خودش را از کافه‌ها آغاز کرده و چند سال بعد با حضور در برنامه "خندوانه" به محبوبیت رسید. بهزاد عمرانی (خواننده و گیتار ریتم) مانی مزدکی (سازدهنی)، جهانیار قربانی (گیتار الکتریک)، آرش عمرانی (پیانو و کیبورد)، کیارش عمرانی (گیتار باس) و آبتین یغماییان (درام و کاخُن) اعضای گروه بُمرانی هستند.

گروه داماهی – دوشنبه 27 دی ساعت 18:30

"داماهی" نیز شرایطی همچون گروه "بمرانی" دارد و امسال دومین حضورش را در جشنواره تجربه می‌کند. گروه "داماهی" در سال 92 با هدف تجربه‌ای نو در تلفیق موسیقی‌های معاصر با موسیقی جنوب ایران شروع به فعالیت کرده و تاکنون یک آلبوم موسیقی به نام "داماهی" منتشر کرده است. این گروه اخیراً مشغول تولید جدیدترین آلبوم خود است که چند قطعه آن به زبان بندرعباسی و اکثریتش به زبان فارسی توسط رضا کولغانی خوانده شده است. داماهی در کنسرتش در جشنواره موسیقی فجر، قطعاتی را از این دو آلبوم اجرا خواهد کرد. اعضای گروه داماهی عبارتند از: دارا دارایی (سرپرست و گیتار باس)، حمزه یگانه (کیبورد)، ابراهیم علوی (عود و گیتار)، رضا کولقانی (خواننده) و شایان فتحی (درامز).

گروه "کماکان" – دوشنبه 27 دی ساعت 21:30

گروه تلفیقی "کماکان" به سرپرستی مهدی ساکی نیز اجرای اول خود را در جشنواره موسیقی فجر تجربه خواهد کرد. این گروه سعی می‌کند که با بهره‌‌گیری از موسیقی‌ قوی، پر رنگ و خوش ضرب حاشیه خلیج‌فارس،‌ صدا و فضایی تازه را در موسیقی امروز ایجاد کند. مهدی ساکی و گروه همراهش در واقع رنگواره‌‌هایی را از موسیقی جنوب می‌‌گیرند و در بستر موسیقایی متفاوت، دست به بسط و گسترش آن می‌‌زنند و با سازبندی نسبتاً هوشمندانه که هسته اصلی آن را گیتار، کلارینت، عود، ویلن‌سل و چندین ساز کوبه‌‌ای تشکیل می‌‌دهد، قطعاتشان را در فضایی متفاوت خلق می‌‌کنند. ساکی در این کنسرت قطعات آلبوم "کماکان" با نام‌های شوفی، شکر، یوما، یعنی مادر، گم اندر گم، دعوت، نیست دگر، دست زنان، دیب دیب، کماکان، حلقه به حلقه و لبخند را اجرا خواهد کرد.

اشکان خطیبی – سه‌شنبه 28 دی ساعت 21:30

کنسرت موسیقی "قلم را بچرخان" Rock the Pen به خوانندگی اشکان خطیبی تجربه متفاوتی در جشنواره موسیقی فجر خواهد بود. در این کنسرت خطیبی قطعات برجسته تاریخ موسیقی راک را بازخوانی خواهد کرد. او پیش‌تر این کنسرت را در قالب برنامه شب‌ شنبه‌های حافظ در سالن مستقل تهران و سپس در پردیس چارسو اجرا کرد. خطیبی در این کنسرت قطعاتی از گروه‌های برجسته تاریخ موسیقی نظیر پینک فلوید، دِ دور، کوئین، الویس پرسلی، جانی کش، دِ بیتلز، رولینگ استونز و... اجرا خواهد کرد. اعضای گروه خطیبی در این کنسرت عبارتند از: نیما رمضان (گیتار الکتریک)، آرش سعیدی (گیتار بیس)، بردیا امیری (درامز)، اشکان آبرون (کیبورد) و سروش عدل (گیتار الکتریک و آکوستیک).

حجت اشرف‌زاده – چهارشنبه 29 دی ساعت 21:30

حجت‌ اشرف‌زاده یکی از پدیده‌های موسیقی تلفیقی در چند سال اخیر است که در آیین اختتامیه دوره قبل جشنواره فجر موفق شد که جایزه باربد را برای بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی به نام "ماه و ماهی" دریافت کند. امسال نام این خواننده در جدول اجراهای جشنواره قرار گرفته و او در قالب یک اجرا در برج آزادی، قطعات آلبوم "ماه و ماهی" را برای طرفدارانش می‌خواند. اشرف‌زاده در نخستین کنسرت خود در قالب جشنواره فجر، با داریوش نخشبی (نوازنده پیانو)، مجید مظاهری (نوازنده کمانچه)، بهنام معصومی (نوازنده کاخن) و علیرضا لعمانی (نوازنده گیتار) به روی صحنه خواهد رفت.

آریا عظیمی‌نژاد – پنجشنبه 30 دی ساعت 21:30

کنسرت آریا عظیمی‌نژاد آخرین اجرای برج آزادی در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خواهد بود. عظیمی‌نژاد آهنگساز فیلم و سریال‌هایی نظیر "میم مثل مادر"،‌ "او یک فرشته بود"، "طلا و مس"، "پایتخت" و "فرزند خاک" است که در بخش تلفیقی جشنواره قطعات بی‌کلامی را همراه با گروهش اجرا می‌کند. این آهنگساز در سال‌های اخیر با حضور سید احمد حسینی (دوتار)، فرهاد صفری (تنبک و زروان) و حامد دژبراز (باژنگ) چندین بار به روی صحنه رفته و خودش نیز به نوازندگی ساز سه‌تار پرداخته است.

سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با ریاست حمیدرضا نوربخش از 22 دی‌ماه آغاز می‌شود و اجراهای آن در 6 سالن اصلی پایتخت تا 30 دی به طول خواهد انجامید. آیین اختتامیه این جشنواره نیز در تاریخ جمعه 1 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.