سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیاوش کامکار نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه ژاو درباره اجرای این گروه در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به هنرآنلاین، گفت: در این اجرا قطعاتی از ساخته‌های بنده و دو قطعه از ساخته‌های امین جهانگیری را اجرا می‌کنیم. اکثر قطعات این رپرتوار قبلاً در آلبوم گروه ژاو منتشر شده‌ است.

او ادامه داد: پیشنهاد اجرا در این جشنواره را پذیرفتیم، چون احساس کردیم برگزارکنندگان نیت خوبی دارند و ما هم می‌توانیم با تلاش یک اجرای خوب را روی صحنه ببریم و به رونق بخشیدن به جشنواره کمک کنیم. برگزارکنندگان جشنواره به ما لطف داشتند. از همه مهم‌تر امیدواریم این جشنواره طی سال‌های آینده هم استمرار پیدا کند و حرکتی ادامه‌دار باشد.

کامکار همچنین درباره گنجاندن بخش رقابتی در این جشنواره طی سال‌های آینده گفت: اساساً موسیقی را هنر رقابتی نمی‌دانم. بارها دیده‌ایم که به دلایل مختلف بخش رقابتی در جشنواره فجر، پررونق برگزار نشده است.

این نوازنده ادامه داد: هر گروهی سازبندی و رپرتوآر خاص خودش را دارد و نسبت به دیگر رپرتوآرها متفاوت است. همین موجب می‌شود قضاوت‌ها سلیقه‌ای شوند. با این حال اگر در جشنواره فرصتی فراهم شود که معیارها فنی باشند و داوری‌ها سلیقه‌ای پیش نروند، می‌توان شاهد اتفاق خوبی بود. اگر معیارهای درستی برای قضاوت تعریف شود، از این موضوع استقبال هم می‌کنیم، اما تا زمانی که چارچوب‌ها و متر و معیار مشخص نباشد، نمی‌توان به موفق بودن بخش رقابتی جشنواره‌های موسیقی چشم امید داشت.

کامکار در پایان سخنانش بیان کرد: تجربه هم این موضوع را نشان داده است. بخش‌های رقابتی در جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر خیلی موفق بوده‌اند، اما در جشنواره موسیقی این اتفاق رخ نداده است. البته آسیب‌شناسی دقیق این موضوع هم می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد و دلایل این اتفاق و راه‌حل‌های آن را پیش پای جامعه موسیقی بگذارد.

این آهنگساز، برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را اتفاقی خوب برای موسیقی ایرانی دانست و اظهار امیدواری کرد، جشنواره هر سال برگزار شود و بتواند به مرور اتفاقات تازه‌ای را در موسیقی کشورمان رقم بزند.

گروه ژاو دوشنبه 22 آذر در تالار رودکی روی صحنه می‌رود. احسان امامی نوازنده عود، نی‌ریز کامکار نوازنده تار، امین جهانگیری نوازنده سنتور، مرتضی مؤمنیان نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه و خواننده و سیاوش کامکار نوازنده سنتور در این اجرا روی صحنه می‌روند.

اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی 19 تا 24 آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.