سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیدمجتبی حسینی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ارزشیابی هنرمندان به هنرآنلاین گفت: شورای ارزشیابی هنرمندان همانطور که از نام آن پیداست برای ارزشیابی آثار هنرمندان برجسته کشور انجام می‌گیرد. تا چند دهه پیش این شورا تنها از طرق نهادهای لشگری و کشوری برای هنرمندانی که در این نهادها مشغول فعالیت بودند، انجام می‌گرفت. در واقع نهادی‌های ذی ربط با یک درخواست به این شورا از جهت حفظ حقوق مادی و معنوی یک اثر درخواست می‌دادند.

وی افزود: این اتفاق مختص به کشور ما نبوده و در سرتاسر دنیا چنین کاری معمول و رایج است. در کل در طول 5 دهه اخیر این فعالیت صرفا به نهادی لشگری و کشوری محدود بود و صرفا این درجه به وزن هنری آنها افزوده و از لحاظ کمی و کیفی بر فعالیت‌ آنها تاثیر می‌گذاشت.

دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان ادامه داد: از اوایل دهه 80 منع قانونی ارزشیابی برداشته شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعیین کانونی با همکاری دیگر ادارات کل ارشاد در کل استان‌ها لیست طویلی از مجموع هنرمندان حوزه‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و آنها را براساس مرتبه دسته‌بندی کرده است. بر همین اساس در سال 81 بسیاری از بزرگان موسیقی مقامی و محلی در شورای ارزشیابی بررسی شده و درجات هنری به آنها اهدا شد. براساس دید کارشناسان برخی از هنرمندان نشان درجه یک هنری دریافت کرده و شامل حمایت‌هایی از قبیل طرح تکریم، اعطای وام... می‌شدند. البته این بدان معنا نبود که دیگر اساتید که درجه هنری بالا دریافت نکردند کمبودی دارند بلکه باتوجه به شاخص‌ها هنری و تاثیرگذاری برخی نشان را دریافت می‌کردند.

حسینی همچنین گفت: استاد مرحوم محمد ابراهیم شریف‌زاده نیز اوایل سال 95 براساس نظر کارشناسان با اکثریت آرا شامل دریافت درجه یک هنری قرار گرفتند. البته او پیش از دریافت درجه هنری هم مشمول حمایت‌های وزارت ارشاد بودند.

او تاکید کرد: از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام هنرمندان باید به وجه احسن مورد تشویق قرار گیرند چرا که در بخش موسیقی علی‌الخصوص حوزه مقامی و نواحی هریک از این افراد حاوی تاریخ موسیقی از گوشه گوشه ایران هستند.

حسینی اضافه کرد: چندی پیش صحبتی از یکی از اساتید برجسته موسیقی نواحی درباره کم توجهی دولت به موسیقدانان نواحی مطرح شد که باعث تعجب بود؛ چرا که همین استاد خود از اعضای کمیته طراز اول در بخش نواحی هستند و شواری نظارت و ارزشیابی هم از بازوی این افراد برای شناخت بیشتر بهره‌مند می‌شود.