سرویس موسیقی هنرآنلاین: فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران در حاشیه جشنواره مطبوعات در مورد تمرین‌ها و اجرای نخست ارکستر ملی ایران به هنرآنلاین، گفت: ارکستر ملی ایران در هفته سه روز را به تمرین می‌پردازد و سعی می‌کند تا پایان آذر ماه یک اجرا داشته باشد. طبیعتاً یک ارکستر تازه تأسیس چند ماه زمان می‌برد تا روند درستی را برای اجرا کردن در پیش بگیرد. تمرین‌های ما باید به حدی برسد که اجرای‌مان بی‌دغدغه باشد و اگر خواستیم چند هفته بعد هم آن اجرا را به روی صحنه ببریم، بتوانیم از پسش بربیاییم.

رهبر ارکستر ملی ایران در مورد وضعیت کیفی نوازندگان این ارکستر گفت: من حدود 60 نوازنده دارم که برایم افتخار است همه آن‌ها با شوق و اشتیاق بالا در تمرینات شرکت می‌کنند. خوش‌بختانه همه این نوازنده‌ها تحصیلات موسیقی را گذرانده و زیر نظر معلم‌های خوبی آموزش دیده‌اند. نوازندگان ارکستر من در 2 ،3 سطح مختلف هستند ولی تمام سعی‌ ما بر این است که همه آن‌ها را به یک سطح تکنیکی لازم برای اجرا در روی صحنه نزدیک کنیم.

شهبازیان افزود: تنها دغدغه و نگرانی من و نوازندگانم در این ارکستر، مسئله بیمه‌ آن‌هاست که این مشکل را باید مسئولین و رؤسای بیمه و وزیر محترم کار حل کنند. نوازنده‌ای که در گذشته بیمه خانه موسیقی یا خانه هنرمندان بوده است، وقتی به ارکستر ما می‌آید آن بیمه‌ها لغو می‌شود و بیمه‌شان باید در ارکستر ملی ایران برقرار شود و اگر بخواهد یک سال دیگر از ارکستر برود، متأسفانه دیگر آن بیمه‌ها برقرار نخواهد شد، یعنی سابقه بیمه این جوان از بین می‌رود و این اتفاق خیلی نگران‌کننده است. ما یک توافق‌نامه‌ای هم با صندوق هنرمندان برقرار کردیم که بیمه نوازندگان‌مان پرداخت شود ولی رؤسای بیمه آن را نپذیرفتند و تأکید دارند که اگر نوازندگان ارکستر را ترک کنند، بیمه‌شان لغو خواهد شد.

رهبر ارکستر ملی ایران درباره ارکستر خود خاطر نشان کرد: اسم ارکستر من ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی ملی ایران و جهان است که به جز آثار آهنگسازان مطرح کشورمان، آثار موسیقی کلاسیک غرب را هم به صورت به‌روز اجرا می‌کند. اجرای موسیقی‌های کلاسیک غرب به شکل امروزی و همراه با سازهای ضربی و کوبه‌ای بسیار جذاب خواهد بود.

او تفاوت ارکستر خود با ارکسترهای موسیقی ملی ایران و سمفونیک تهران را این‌گونه بیان کرد: ارکستر ما با ارکستر موسیقی ملی ایران متفاوت است. ارکستر موسیقی ملی ایران که آقای فخرالدینی هدایت آن را برعهده داشتند، هنوز هم می‌تواند تشکیل شود و ایشان خودشان نخواستند که آن ارکستر ادامه پیدا نکند. نوازندگانی که امروز در ارکستر ملی ایران حضور دارند، قبلاً در ارکستر سمفونیک یا ارکستر موسیقی ملی ایران حضور داشتند که هر دوی این ارکسترها تعطیل شدند ولی ارکستر سمفونیک دوباره شروع به کار کرد و ارکستر من هم چند ماه بعد آغاز به کار کرد که در این بین یک سری از نوازندگان به ارکستر سمفونیک و عده‌ای هم به ارکستر ملی ایران پیوستند.

شهبازیان خاطر نشان کرد: ما الآن حتی یک نوازنده مشترک هم با ارکستر سمفونیک تهران نداریم. البته ممکن است که ما یک زمانی برای نواختن سازهای برنجی یا مسی به نوازنده احتیاج داشته باشیم که در آن صورت از نوازندگان ارکستر سمفونیک به عنوان مهمان استفاده خواهیم کرد.

رهبر ارکستر ملی ایران در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات خیلی خوب است و من امروز از بازدید آن خیلی لذت بردم. رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در گستر موسیقی و پایداری ارکسترها می‌توانند نقش خیلی مؤثری داشته باشند که امیدوارم این اتفاق در آینده رخ دهد. توقع من از رسانه‌ها این است که حمایت درست کنند، به شایعات دقت نکنند و حاشیه‌ها را مطرح نکنند.