سرویس موسیقی هنرآنلاین: اردشیر کامکار نوازنده برجسته ساز کمانچه در گفت و گو با هنرآنلاین در خصوص تشکیل پرونده‌ای که برای ساز کمانچه جهت ثبت آن به عنوان سازی ایرانی در یونسکو صورت گرفته، گفت: این اتفاق مبارکی است و خیلی‌ها برای انجام آن زحمت کشیده‌اند و انجام این اقدام فرهنگی و هنری شایان قدردانی است.

وی ادامه داد: هیچ گونه فعالیتی مانند فعالیت فرهنگی و هنری بازدهی ندارد و ثبت کمانچه به نام ایران خدمت بزرگی به فرهنگ و تمدن این کشور است و همه هم برای انجام آن متفق‌القول هستند.

این عضو خانواده هنرمند کامکارها در خصوص پیوند ساز کمانچه و ویولن خاطرنشان کرد: خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که کمانچه مادر ویولن است. در خصوص تکنیک‌های نوازندگی نیز با ورود ویولن به ایران ابتدا نوازندگان کمانچه سراغ این ساز رفتند و تکنیک‌های کمانچه را با ویولن اجرا می‌‎کردند و حتی ویولن را هم مانند کمانچه روی زمین می‌گذاشتند و می‌نواختند. اما چون صدای ویولن شفاف‌تر و درخشان‌تر بود عده‌ی بیشتری میل به نواختن ان داشتند تا کمانچه.

وی با بیان اینکه امروزه خیلی‌ها سعی دارند که با کمانچه شبیه به ویولن ساز بزنند ابراز داشت: این یک اشتباه است که خیلی‌ها سعی دارند از کمانچه صدای ویولن را تولید کنند. کمانچه صدای خاص خود را دارد و کسانی که سعی دارند با کمانچه ویولن بزنند به این خاطر است که شناخت درستی ندارند. حسین خان اسماعیل‌زاده که ابوالحسن صبا از شاگردان او بود یکی از قدیمی‌ترین کمانچه‌نوازان ایرانی است که بدون تقلید از ویولن صدایی بسیار درخشان از کمانچه تولید می‌کرد.

کامکار با بیان اینکه امروز به دلیل بهتر شدن سونوریته کمانچه و پیشرفت تکنیک‌های آن و نیز بهتر شدن شکل ظاهری کمانچه جوانان گریش بیشتری به نواختن آن دارند گفت: امروز کمانچه‌نوازان در همه جشنواره‌ها و کنسرت‌ها حضور فعال و غیر قابل انکار دارند. اما متاسفانه بعضی از پیشکسوتان این جوانان را درک نمی‌کنند. جوان‌ترها می‌خواهند تکنیکی‌تر ساز بزنند اما پیشکسوتان با آنها مخالفت می‌کنند و این رویکرد اشتباهی است.

کامکار در پایان درباره فعالیت‌های خود گفت: پس از اجراهایی که با گروه خودم داشتم درحال ضبط این اجرا هستیم که امیدوام بتوانیم به زودی آن را منتشر کنیم.

گروه اردشیر کامکار از سال 92 تاسیس شد و طی سال 93 کنسرت‌های مختلفی را به خوانندگی حشمت‌الله رجب‌زاده و وحید تاج در تهران، کرمانشاه، اصفهان و.... برگزار کرده است.