سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمدامین اکبرپور، سرپرست گروه همنوازان سایه و نوازنده تار در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: آلبوم "نصیر خوانی" اثری از گروه همنوازان سایه از سوی انتشارات راوی آذر کیمیا روانه بازار موسیقی شد.

این نوازنده درباره این اثر موسیقایی افزود: "نصیرخوانی" در زمره آلبوم‌های موسیقی ردیف دستگاهی است که همراه با تنوع موضوعی و مفهومی در اشعار و موسیقی و تنظیم همراه است.

سرپرست گروه همنوازان سایه درباره قطعات این آلبوم تاکید کرد: این اثر موسیقایی شامل هشت قطعه و نام قطعات آن طوسی، تلاطم، شکسته، هرچه که بود، دماوند، شیر نگهبان زمین، ایران و لیلی و مجنون است.

اکبرپور با اشاره به اینکه خوانندگی این اثر موسیقایی به عهده علیرضا حاجی طالب بوده است، خاطرنشان کرد: اشعار قطعات این اثر از مجموعه اشعار خاکسار و ملک الشعرای بهار انتخاب شده است.

محمد امین اکبرپور در ادامه بیان کرد: آلبوم "نصیرخوانی" در دستگاه ماهور و عمدتا در مایه‌های راک اجرا شده و چهارمین اثر از گروه همنوازان سایه است. این آلبوم خوانشی از گوشه نصیرخوانی در ماهور است که به قول استاد محمدرضا لطفی قابلیت اجرایی کامل در یک پروژه موسیقایی را دارا است.

این نوازنده تار درباره اعضا و نوازندگان گروه گفت: در این اثر سعید جلالیان (تنبک)، امیر خاکسار (شاعر)، علیرضا حاجی طالب (خواننده) و... به عنوان اعضا و نوازندگان گروه همنوازان سایه هستند.

سرپرست گروه همنوازان سایه در پایان افزود: همچنین سه اثر دیگر در دست انتشار دارم که این آثار در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی روانه بازار موسیقی می‌شود.

در مقدمه این اثر آمده است: آلبوم "نصیرخوانی" که در دستگاه ماهور و عمدتا در مایه‌های راک اجرا شده، چهارمین اثر از گروه همنوازان سایه است که به خوانندگی علیرضا حاجی طالب منتشر می‌شود. پیش تر، سعی گروه سایه بر این بوده که ضمن وفاداری به موسیقی دستگاهی، مقام های محلی بخشی از خطه جنوبی ایران را به دوست داران ارائه دهد. آقای حاجی طالب که سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف فراگیری و احاطه یافتن بر موسیقی آوازی دستگاهی نموده است، در آلبوم اخیرشان به درستی نشان داده‌اند که بر ظرایف موسیقی ردیف، وقوف کامل دارند. صرف نظر از توانایی‌های تکنیکی که در اجرای آوازها ملاحظه می‌شود پرهیز از تقلید و فانتزی خوانی و نیز دارا بودن رنگ و بوی بومی، ویژگی دیگر صدای او می‌باشد و علاوه بر این تلفیق‌های با سلیقه کلام و موسیقی، از مشخصه‌های بارز این آلبوم است که بخش زیادی از آن نشان از شناخت و وسواس حاجی طالب، در ادای حق شعر دارد. در بخش های آهنگسازی، تنظیم و اجرا لحظه‌های با طراوت و نو و بدون ادعا که البته انسان را ناخودآگاه به وجد و همراهی وا می‌دارد کم نیست.

همچنین محمد امین اکبرپور نوشته است: گروه همنوازان سایه اکنون در دستگاه ماهور به سراغ ساز و آواز آمده است.

"نصیرخوانی" خوانشی از گوشه "نصیرخانی" است که به قول استاد زنده یاد محمدرضا لطفی قابلیت اجرایی کامل خود را دارد. "نصیرخانی" گوشه ای مستقل شامل قسمت‌های درآمد و خاوران و عراق است، همچون چارپاره و کثیری از تصنیف‌های قدیمی ماهور، اما در این مجموعه، به تبع چارپاره در ردیف آقا میرزا حسینقلی، فراز چهارم بیات اصفهان نیز بدان افزوده شده است. آواز راک نیز در این مایه خوش می‌نشیند، همچنان که بوسلیک در فرود شکسته.