سرویس موسیقی هنرآنلاین: عاصمه فندرسکی پژوهشگر موسیقی و مدیر موسسه آوای مهربانی درباره موسیقی محرم به هنرآنلاین، گفت: من از سال 1388 تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دادم، زیرا موسیقی محرم و موسیقی مذهبی در چند سال گذشته دارای جایگاه ثابتی نیست و هرکس هر طور که دوست داشته باشد از موسیقی استفاده می‌کند و اسم آن را موسیقی مذهبی می گذارد‌

فندرسکی با اشاره به اینکه موسیقی محرم کوچه بازاری و عامیانه شده است، بیان کرد: چندین سال تلاش و پژوهش بی‌وقفه در حوزه موسیقی مذهبی سبب شد تا اثر "الحان الذاکرین" را منتشر کنیم زیرا متوجه شدیم که مداحان امروزی هیچ آگاهی از موسیقی محرم ندارند و بهتر است آموزش ببینند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه برخی از مداحان نمی‌دانند موسیقی محرم چیست، تاکید کرد: بیشتر مداحان امروزی از موسیقی پاپ استفاده می‌کنند زیرا موسیقی پاپ مورد توجه عامه مردم است در نتیجه مداحان ترجیح می‌دهند از موسیقی استفاده کنند که مورد قبول عامه مردم باشد.

عاصمه فندرسکی افزود: ما سعی داشتیم به کمک مجموعه "الحان ذاکرین" مداحان را با شعرشناسی، مبانی نظری آواز، صدا سازی، موسیقی مذهبی و... آشنا کنیم زیرا کاملا مشخص است که این افراد اصلا در آواز و اشعار مذهبی سر رشته‌ای ندارند در نتیجه بهتر است آموزش موسیقی مذهبی گسترده‌تر شود.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه بیان کرد: همچنین به مدت سه سال به همراه محمد هاشم احمدوند کارگاه‌های آموزشی در زمینه موسیقی محرم برگزار کردیم ولی یک دست صدا ندارد در نتیجه مسئولین و نهادهای دولتی نیز باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند تا نسل آینده در ایام محرم و صفر از این نوع موسیقی استفاده نکنند.

فندرسکی با اشاره به اینکه سطح آگاهی مردم باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: مردم نباید اصالت‌ها را فراموش کنند و بهتر است کمی به گذشته موسیقی محرم و موسیقی مذهبی توجه کنیم. مداحان هر سال از آخرین تکنیک‌های موسیقی پاپ استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که شاهد سقوط موسیقی مذهبی هستیم‌.

این پژوهشگر موسیقی گفت: مداحان به جای اینکه به فرهنگ قیام امام حسین (ع) توجه کنند متاسفانه در اشعار خود به توصیف صورت امامان می‌پردازند در صورتی‌که باید بیان کننده رشادت، دلیری و شجاعت امامان باشند.

عاصمه فندرسکی در پایان گفت: مسئولین و نهادهای دولتی باید برای آئین‌ها و موسیقی مذهبی بودجه بیشتری در نظر بگیرند زیرا موسیقی مذهبی نیاز به حمایت و توجه بیشتر مسئولین دارد.