سرویس موسیقی هنرآنلاین: مستند جدید راجر واترز، "راجر واترز: دیوار" نام دارد که روایت‌گر 4 سال از زندگی این خواننده و آهنگساز در خلال برگزاری تور کنسرت‌های آلبوم "دیوار" در فاصله سال‌های 2010 و 2013 است.

واترز عقیده دارد فیلم او باید به مثابه اعتراضی به گسترش روبه رشد جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه نگریسته شود؛ نه صرفا یک مستند کنسرتی. مستند "راجر واترز: دیوار" شنبه گذشته در آستانه 71 سالگی راجر واترز در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش گذاشته شد.

در این فیلم جزئیاتی از کنسرت تاثیرگذار "دیوار" به تصویر کشیده شده که شامل نمایش انیمیشن، آتش‌بازی، خوک بادکنکی (با تصویر ستاره داوود بر سینه خوک که یک نشان ضد صهیونیستی است) و یک دیوار واقعی است که روی صحنه کنسرت ساخته شده بود. همچنین فیلم شامل تصاویری است از بازدید راجر واترز از گورستان‌های جنگ و بناهای یادبود در اروپا، از جمله مقبره پدربزرگ واترز که در جنگ جهانی اول کشته شد، همچنین محل جان باختن پدر او در یک میدان جنگی در سال 1944 ؛ زمانی که این خواننده کودکی بیش نبود.

این کنسرت‌ها بر نقش برجسته جانبازان، فعالان سیاسی و اجتماعی یا مردمی عادی تاکید دارد که در جریان جنگ‌ها، اعتراضات یا حمله به غیرنظامیان کشته شده‌اند.

محتوای آلبوم اصلی (دیوار) به چالش کشانیدن سیاست‌مدارانی است که بطور فزاینده‌ای مایل به استفاده از خشونت در کارشان هستند. واترز طی سخنانی در مراسم فرش قرمز فیلم در تورنتو گفت: "این یک فیلم اعتراضی است. یک فیلم اعتراضی ضدجنگ!" او گفت: "من این فیلم را به عنوان فرصتی به منظور بسط و گسترش پیام اصلی آلبوم دیوار استفاده کردم. پیام دیوار این است که سیاستمداران و شهروندان باید برای غلبه بر اختلافاتی که به جنگ دامن می‌زند تلاش کنند."

البته حضور راجر واترز در عرصه فیلمسازی موضوع چندان تازه‌ای نیست. او پیشتر در سال 1982 درست 3 سال بعد از انتشار آلبوم "دیوار" فیلمنامه فیلم موزیکال "دیوار پینک فلوید" را بر اساس طرحی از زندگی خودش نوشت که آلن پارکر فیلمساز بزرگ اروپایی آن را کارگردانی کرد. واترز همینطور فیلمنامه فیلمی کوتاه به نام "پینک فلوید: برش نهایی" را نوشت که در سال 1983 ساخته شد.

آشنایی با راجر واترز و پینک فلوید

راجر واترز در سال ۱۹۴۳ در جنوب لندن متولد شد. او ابتدا تحت تأثیر موسیقی بلوز و موسیقی فالک محلی قرار داشت و بعدها در سال‌های دهه ۱۹۶۰ از جان لنون و باب دیلن هم به ویژه در ترانه‌سرایی تأثیراتی پذیرفت.

واترز در سال ۱۹۶۵ همراه با عده‌ای از دوستان دانشجویش گروه موسیقی "پینک فلوید" را بنیان گذاشت. پینک فلوید یکی از مهم‌ترین گروهای‌ِ موسیقی راک انگلیسی است. این گروه با موسیقی پراگرسیو و روان‌گردانش در سراسر جهان درخشش‌هایی به‌دست آورد و نامدار شد.

پینک فلوید تا سال ۱۹۶۸ با سید برِت، (گیتار)، راجر واترز (گیتار بیس)، ریچارد رایت (کیبورد) و نیک میسن (درام) روی صحنه می‌آمدند. اما در آوریل سال ۱۹۶۸سید برت به دلیل مشکلات روحی گروه را ترک کرد و پس از او راجر واترز در نوشتن ترانه‌های گروه نقش زیادی ایفا کرد.

"نیمه تاریک ماه"، "کاش اینجا بودی"، "جانوران" و "دیوار" از آثار به‌یادماندنی پینک فلوید است. در میان این آثار "دیوار" جایگاه بلندتری دارد. پینک فلوید برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ آلبوم "دیوار" را با موضوعاتی مانند جنگ، هراس و تنهایی و بی‌پناهی انسان منتشر کرد و با اقبال گسترده‌ای در سراسر جهان مواجه شد. آلبوم دیوار در میلیون‌ها نسخه به فروش رفته و از مهم‌ترین آثار تاریخ موسیقی راک به‌شمار می‌آید.

تجربیات صوتی و اجراهای زنده و بلند

در سال ۱۹۸۵ راجر واتِرز که پس از سید برت نقش اصلی در آهنگ‌سازی و سرودن اشعار پینک فلوید را بر عهده داشت، به دلیل اختلاف با اعضای گروه از آن‌ها جدا شد و پس از آن پینک فلوید بدون همراهی واترز دو آلبوم "لغزش آنی در عقل" و "ناقوس جدایی" را منتشر کردند.

واترز گفته است قصد دارد با موسیقی دیواری به دور خودش بکشد، چنانکه نتواند چیز دیگری را بشنود، ببیند یا احساس کند.

واترز اما به تنهایی به کارش ادامه داد و چندین آلبوم منتشر کرد. اما با وجود موفقیت‌هایی که بیش از همه در زمینه اقتصادی به‌دست آورد، نتوانست از نظر هنری چندان درخششی داشته باشد.

حق انتشار قطعه "دیوار" به واترز تعلق دارد. او از این حق استفاده کرد و از سال ۲۰۱۰ تاکنون این قطعه را در کنسرت‌هایی در سراسر جهان اجرا می‌کند.

عاطفه بزرگ‌نیا