سرویس موسیقی هنرآنلاین: اردشیر کامکار به اتفاق گروه تقریبا تازه‌تشکیل‌ شده‌اش، مجموعه‌ای از آثار جدید خود در عرصه آهنگسازی و تنظیم را که در دو بخش فارسی و موسیقی مقامی مناطق زاگرس‌نشین تنظیم شده بود شب‌گذشته در تالار وحدت اجرا کرد. اردشیر کامکار هدف از تشکیل این گروه را کمک به رشد و شکوفایی و ارائه اجراهای تازه‌تر در موسیقی ملی و مقامی ایران ذکر کرده است. این کنسرت نخستین بار در اردیبهشت‌ماه امسال در کرمانشاه به روی صحنه رفته و کنسرت تالار وحدت در واقع اجرای اول این گروه در تهران محسوب می‌شود.

برنامه با بخش فارسی آغاز شد که وحید تاج خوانندگی آن را برعهده داشت. اشعار بیشتر تصانیف و آوازها از مولانا انتخاب که اردشیر کامکار آن را آهنگسازی کرده بود. تصانیف "زهی عشق"، "جان عشاق"، "باز آمدم" و "دل دیوانه" در کنار دو قطعه آوازی تشکیل‌دهنده بخش نخست کنسرت بودند.

یکی از زیباترین قطعاتِ بخشِ اول هنرنمایی سیاوش کامکار در تک‌نوازی سنتور بود که بسیار مورد تحسین حاضران قرار گرفت. سیاوش فرزند پشنگ کامکار نوازنده چیره‌دست سنتور است و تاکنون سه آلبوم مستقل در زمینه نوازندگی سنتور منتشر کرده است.

نگار خارکن و اردشیر کامکار نیز گفتگوی شیرین میان دو کمانچه را اجرا کردند. این گفت‌وگو بالا گرفته بود و کم کم تبدیل به جر و بحث می‌شد که صدای وحید تاج که غزلی از حافظ را آواز می‌خواند، به آن خاتمه داد: ای دل طریق مستی از محتسب بیاموز/ مست است و در حق او کس این گمان ندارد...

بخش دوم برنامه به موسیقی محلی مناطق زاگرس‌نشین شامل آهنگ‌های لری و کردی و بختیاری اختصاص داشت که حشمت‌الله رجب‌زاده خواننده این بخش بود. قطعاتی از فولکلور این مناطق، با تنظیم اردشیر کامکار، شور و تنوعی به کنسرت بخشید و بسیاری از حاضران در سالن را با خود همراه کرد.

اردشیر درخصوص قطعات محلی اجراشده در کنسرت گفت: موسیقی مناطق ایران بخش مهمی از فرهنگ و هنر ایران زمین است. به نظرم تمام موسیقیدانان باید بکوشند تا برای بقای این جنس از موسیقی تلاش کنند. ما چون در منطقه زاگرس‌نشین زندگی می‌کنیم، همیشه به این مسئله توجه داشتیم و حتی به نوعی این کار را وظیفه و رسالت هنری خودمان می‌دانستیم. به خاطر همین هم هست که شما در اجراهای ما همیشه بخش محلی هم می‌بینید.

قطعات "مقام عزیز بیگی"، "قدم خیر" و سیت بیارم" از موسیقی لری و قطعات "دایه گیان" و "امشو بارون دباره" از موسیقی کردی برای اجرا در این بخش تنظیم شدند. همچنین یک قطعه ساز و آوازی و ترانه "آسمون ابری" نیز از موسیقی بختیاری برای این اجرا انتخاب شدند.

کامبیز گنجه‌ای (تنبک)، نگار خارکن (کمانچه) سیاوش کامکار (سنتور)، قاسم رحیم‌زاده (تار)، سیروان منهوبی (عود)، صائب کاکاوند (تار)، ترگل خلیقی (رباب) و کامران احمدی (دف) یاران نوازنده اردشیر کامکار در این اجرا بودند.

میهمانان بسیاری برای تماشای اجرای اردشیر کامکار به تالار وحدت آمده بودند که از آن میان می‌توان از حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای (عضو مجمع روحانیون مبارز)، علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد)، محمود دولت‌آبادی، ناصر تقوایی، هوشنگ کامکار، بیژن کامکار و پشنگ کامکار نام برد.

گزارش تصویری مرتبط