سرویس موسیقی هنرآنلاین: متین رضوان‌پور خواننده و پژوهش‌گر عرصه موسیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان، گفت: موسیقی رمضان شامل بخش‌های گوناگون است که این بخش‌ها در هر شهری متفاوت است و مراسم براساس آداب و رسوم هر منطقه اجرا می‌شود. این نوع موسیقی بیشتر دینی است و اصلا مذهبی نیست، زیرا مذاهب دیگر هم که به اسلام مرتبط هستند از موسیقی رمضان استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: در ایام ماه رمضان از گذشته تا به امرز مناجات‌خوانی، چاووشی مقدمه ماه رمضان، سحری‌خوانی، صلوات‌خوانی، منقبت‌خوانی امام علی (ع)، شب‌خوانی ماه رمضان، نوحه‌خوانی و... وجود داشته است ولی بعضی از این آیین‌ها و مراسم به مرور زمان فراموش شده است.

رضوان‌پور با اشاره به اینکه در ایام ماه رمضان هر منطقه موسیقی و آیین خاص خودش را دارد، تاکید کرد: به عنوان مثال در بوشهر مراسم "دمدم سحری" و آیین "آبی بنوش" دارند که این آیین‌ها فقط مخصوص خودشان است و در ایام ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

این خواننده افزود: در موسیقی رمضان بیشتر از آواز استفاده می‌شود و کمتر پیش می‌آید از سازهای مختلف استفاده شود. اگر هم گاهی در این نوع موسیقی از ساز استفاده کنند از سازهایی مانند دمام، کرنا، دهل و.... استفاده می‌شود.

رضوان‌پور خاطرنشان کرد: ریتم‌های موسیقی رمضان باید آهسته باشد، زیرا این نوع موسیقی باید انسان را به خدا نزدیک‌تر کند، در نتیجه از ریتم‌های کندتر در این ایام استفاده می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه گفت: از دیگر مراسم ماه رمضان نقاره‌زنی است، یعنی اینکه در گذشته قبل از اذان صبح و همزمان با افطار نقاره می‌زدند تا مردم را آگاه کنند که اذان نزدیک است، همچنین هر چقدر به اذان نزد‌یک‌تر می‌شدند نقاره‌زنی با فاصله کمتری صورت می‌گرفت.

رضوان‌پور گفت: در گذشته یک روز قبل از شروع ماه رمضان چاووش‌خوانی انجام می‌شد و با این کار مردم متوجه می‌شدند که ماه رمضان فرا رسیده است.

این پژوهشگر در پایان درباره اینکه موسیقی رمضان در چه دستگاه‌هایی اجرا می شود، گفت: بیشتر قطعاتی که برای موسیقی رمضان خوانده و اجرا می‌شود در دستگاه چهارگاه، دشتی، افشاری، سه گاه و..... است.

این پژوهشگر موسیقی 12 جلد در زمینه موسیقی مذهبی و درباره نوحه خوانی منتشر کرده است.