پروین بهمنی، سرپرست گروه حاوا و خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: نوروزخوانی و موسیقی نوروز در ایل قشقایی جایگاه ویژه ای در میان مردم دارند به گونه ای که اجرای موسیقی در ایام نوروز از آداب و رسوم این ایل محسوب می شود.

سرپرست گروه حاوا در ادامه افزود: در این ایام بیشتر از اشعاری مانند عید یار و عید بهار استفاده می شود و قبل از سال تحویل با سازهای کرنا و نقاره موسیقی آستانک و شاد اجرا می کنند، همچنین عید نوروز در ایل قشقایی از اواخر بهمن آغاز می شود زیرا ایل قشقایی در مناطق گرمسیر هستند و زودتر با نقاره به پیشواز عید می روند.

این خواننده در ادامه تاکید کرد: مبنای موسیقی در ایل قشقایی ها و در ایام نوروز دستگاه شور بوده است.موسیقی که در میان مردم ایل قشقایی مورد توجه است افزون بر نی که عمومی است ،ساز و کرنا می باشد .همچنین کمانچه و ویولن نیز توسط نوازندگان چیره دست و خوش ذوق ایل نواخته می شود و گروه اشیقان ،اهنگ هایی را برای مردم قشقایی اجرا می کنند.

پروین بهمنی در ادامه تاکید کرد: همچنین اهنگ های مورد علاقه قشقایی ها در این ایام ،گرایلی ،باش گرایلی ،خسروصمصام،جنگ نامه،هلی،اهنگ برنج کوبی،کرم،همراه نی یا کرنا و یا سرنا اجرا می شود.مردم قشقایی آواز و موسیقی را دوست دارندو آن هایی که صدای خوبی داشته باشند در مجالس جشن و سرور،همچنین در نشست های شبانه،هنر نمایی می کنند.

بهمنی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین چنگی ها در ایل قشقایی از روز های قبل به پیشواز بهار می روند و با نوای ساز خود همه را در این شادی شریک می شازند، همچنین چنگی ها با سازهای چگور، کمانچه، سه تار و تار بشارت بهار، رزق و روزی، شادمانی می دهند.

پروین بهمنی در ادامه افزود: همچنین قشقایی ها با نواختن نقاره سفره های هفت سین خود را می چینند و شب های عید تا صبح به رقص و پایکوبی می پردازند.