گروه موسیقی «هنرآنلاین»: «حیاط دولت» معمولا یکی از دوست‌داشتنی‌ترین برنامه‌ها برای خبرنگاران و گزارشگران رسانه‌های مختلف تصویری، مکتوب و برخط به شمار می‌رود، زیرا تنها فضایی است که اهالی رسانه بدون هیچ‌گونه سدی با وزرا مواجه می‌شوند و می‌توانند انواع و اقسام سوالات را با توجه به دغدغه‌های اصلی اقشار مختلف مردم برای رفع مشکلات معیشتی و... مطرح کنند. در این فضا وزرا بدون هیچ‌گونه همراه و محافظی چاره‌ای جز پاسخگویی به پرسش‌های غیرقابل پیش‌بینی و بعضا چالشی خبرنگاران ندارند و از آنجا که نمایندگان رسانه‌های مختلف بدون هیچ‌گونه هماهنگی و با آزادی عمل کامل سوالات خود را از وزرا می‌پرسند، در خیلی از موارد پاسخ این پرسش‌ها گرهی از مشکلات اقشار مختلف جامعه باز می‌کند، البته به شرطی که پرسش‌های خبرنگاران از دل دغدغه‌های جامعه برآید اما متاسفانه همیشه اینطور نیست. یکی از اخبار حاشیه‌دار که چند روز پیش توسط یکی از خبرنگاران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیده شد، مربوط به احتمال بازگشت خواننده لس‌آنجلسی مشهور به «معین» بود که پاسخ  وزیر فرهنگ مبنی بر عدم مشکل بازگشت این خواننده، بلافاصله در فضای مجازی وایرال شد و تا زمان نگارش این مقاله نیز همچنان مورد بحث و نظر در فضای مجازی قرار دارد. 

البته اینگونه گمانه‌زنی‌های هواداران خواننده‌ها در فضای مجازی مربوط به روزهای اخیر نیست و حداقل از زمانی که فضای مجازی گسترش یافته، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال بازگشت و ماندگاری خواننده‌های خارج‌نشینی چون معین که همواره از اقدامات امنیتی و سیاسی علیه کشورشان به‌ دور بوده‌اند، مطرح  بوده است. حال بماند که برخی شواهد حاکی از آن است این دست خواننده‌های بدون حاشیه  مقیم خارج از کشور، طی سالیان متمادی چندین مرتبه در سکوت خبری به کشور رفت و آمد داشته‌اند. خوانندگانی که شاید تعدادشان به عدد انگشتان ۲ دست نیز برسد. اما واکنش‌های سیاسی و جناحی به این موضوع قابل تأمل است، به گونه‌ای که عوامل یک جناح سیاسی از روز چهارشنبه تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا به نوعی این خواننده را از بازگشت به ایران بترسانند. 

مثلا یکی فیلم پر کرده و علیه وزیر ارشاد مطالبی گفته و تأکیدکرده که معین در صورت ورود به ایران باید منتظر برخورد نهاد‌های امنیتی باشد! یا یکی که همواره سعی می‌کند با بیان نکات مثلا حقوقی حاشیه‌ساز شود، در اظهار نظری عجیب و غریب ادعای بازداشت و حبس معین در صورت بازگشت به کشور را مطرح کرده است، یا چهره‌ای چون حمید فرخ‌نژاد در استوری صفحه شخصی‌اش، با کنایه احتمال بازگشت معین به کشور را به رأفت اسلامی در آستانه انتخابات مجلس مرتبط دانسته است که این نوع واکنش بخوبی نشان‌دهنده ترس افراد شکست‌خورده‌ای چون فرخ‌نژاد از بازگشت رسمی برخی خواننده‌های لس‌آنجلسی به کشور است. 

به هر حال تنها 2 روز پس از اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر اینکه یک خواننده مقیم خارج از کشور می‌تواند همانند سایر هموطنان به ایران رفت‌و‌آمد داشته باشد؛ موجی از اظهار‌نظر‌ها برای ترساندن این خواننده به‌راه افتاده است. موجی که می‌توان از آن به «دلواپسان معین» یاد کرد. درباره این موضوع لازم است 2 نکته مورد توجه قرار گیرد:

1- وزیر ارشاد در پاسخ خود به سؤال خبرنگار گفته است‌ رفت‌و‌آمد‌ آقای معین به ایران منعی ندارد. اما او درباره برگزاری کنسرت توضیحاتی هم داد.

وزیر ارشاد گفته است: «ایشان در ایران هیچ مساله‌ای ندارد اما برای فعالیت او باید مراحل قانونی طی شود. اجازه فعالیت بحث دیگری است، حضورشان در ایران هیچ مشکلی ندارد. آن هم طبق قوانین انجام می‌شود. هر چه درباره هر فردی انجام می‌شود، درباره ایشان هم صادق است. قانون حاکم است».

2- این را باید به خاطر داشته باشیم که تعداد قابل توجهی از خوانندگان موسوم به لس‌آنجلسی که حواشی سیاسی یا اخلاقی نداشته‌اند طی سالیان متمادی با بهره‌مندی از همان رأفت اسلامی در سکوت خبری به کشور رفت و آمد داشته‌اند و پرداختن به حضور این عده محلی از اعراب در جریان اصلی  رسانه‌ای کشور ندارد و می‌طلبد خبرنگاران و رسانه‌های رسمی کشور کاملا هوشمندانه در مقابل جریان‌سازی موج خبری اخبار حاشیه‌ای در «حیاط دولت» به عنوان مهم‌ترین فضای کاری رسانه‌ای عمل کنند.

فرزانه غلامی تبار