به گزارش هنرآنلاین، غزه بیش از 70 سال است که زیر سایه‌ی جنگ و خشونت قرار دارد و این روزها با افزایش وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی شاهد یک نسل‌کشی به معنای واقعی کلمه در این باریکه کوچک در فلسطین اشغالی هستیم. اعداد چهار و پنج رقمی شهدای این شهر نشان می‌دهد، این روزها غزه حتی نمی‌تواند بدون لحظه‌ای بمباران نفس بکشد! در این مدت کوتاه، رژیم صهیونیستی جنایاتی را در این شهر رقم زد، که شاید انجام دادنش برای پست‌ترین و وحشی‌ترین موجودات تاریخ هم قبیح به نظر می‌رسیده. در این میان تصاویری از جنازه کودکانی که زیر بمباران خانه‌ها، مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها جانشان را از دست داده بودند، بیش از همه تصاویر روح همه انسان‌ها را می‌آزرد و قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. صدای گریه بی‌رمق نوزادان نارسی که بدلیل قطع برق آن‌ها را از زیر دستگاه انکوباتور بیرون آورده بودند و هر لحظه امکان داشت جان بدهند، صدایی بود که گلوی هر پدر و مادری را به بغض آغشته می‌کرد.

جنایات بی حد و اندازه بود، بیش از 12هزار نفر در مدت کوتاهی قربانی وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی شده بودند که بیش از 5هزار نفرشان کودک و خردسال بودند! این آمار وحشتناک اجازه نمی‌دهد هیچ انسان آزاده‌ای چشمش را بر این جنایات ببندد و سکوت کند. کار از دین و آیین و مسلک گذشته، آش این کشتارهای بی‌حساب و کتاب آنقدر شور شده که صدای همه مردم دنیا را درآورده و در همه جای دنیا شاهد تجمعات بسیاری در راستای حمایت از فلسطین بودیم.

626817_805

اما این‌ها کافی نیست. در این میان هنرمندان و سلبریتی‌ها به عنوان افراد تاثیرگذار جوامع بار سنگین‌تری بر دوش دارند. آن‌ها که به واسطه هنر خود صاحب شهرت و تریبونی بین مردم و مسئولان هر کشور هستند و می‌توانند با حرف و عمل خود واکنش سازمان‌های بین المللی که انگار غرق خواب هستند را برانگیزند. آن‌ها هستند که می‌توانند با رسانه پر مخاطبی که در دست دارند، از مظلومیت مردم غزه بگویند و مردم را نسبت به جنایات اسرائیلی‌ها هشیار کنند. هنرمندان می‌توانند با حمایت مردمی‌ای که پشت سر خود دارند، حربه‌های سایبری رژیم صهیونیستی در راستای سفیدسازی پلیدی‌های این رژیم غاصب را خنثی کنند و به جای آنکه خودشان هم اسیر بازی تبلیغاتی اسرائیلی‌ها شوند، عده زیادی از مردم را نیز آگاه کنند. حمایت از مظلومیت مردم فلسطین نیازی به دانش خاصی ندارد، یک بحث سیاسی و حتی ایدئولوژیک صرف هم نیست؛ بلکه یک بحث انسانی است و با انسانیت و شرافت افراد سر و کار دارد. اتفاقات هولناکی که این روزها در غزه رخ می‌داد و قابل پیش‌بینی است که باز هم رخ خواهد داد، غیر انسانی است و به راحتی می‌شود ظالم و مظلوم را تشخیص داد. حمایت هنرمندان و سلبریتی‌ها از مظلومان جامعه همواره یکی از وظایف اجتماعی آن‌ها بوده است و حالا نمود این وظیفه در ابعاد جهانی ظاهر شده است.

در این مدت هنرمندان زیادی از سراسر دنیا از مردم فلسطین و کودکان غزه حمایت کردند. آن‌ها خوب می‌دانستند آزادی بیان در دنیا مخصوصا در غرب تا جایی برقرار است که به منافع دولتمردان آسیب نزند و چون دولت‌هایشان مستقیم یا غیر مستقیم حامی اسرائیل هستند، حمایت از فلسطین برایشان بی‌هزینه نیست. این هنرمندان با وجود اینکه می‌دانستند حمایت از فلسطین و غزه تبعات سنگینی می‌تواند برایشان داشته باشد، اما پا را از توییت و پست و استوری فراتر گذاشتند و در عمل به حمایت از این مردم مظلوم پرداختند.

برای مثال «سوزان ساراندون»، بازیگر برنده اسکار، بعد از اینکه در یک سخنرانی از مردم فلسطین حمایت و آن‌ها را به ایستادگی تشویق کرده بود، توسط آژانس استعدادیابی هالیوود کنار گذاشته شد و به این ترتیب هالیوود به همکاری خود با او پایان داد.

images

اما برای خیلی از هنرمندان و سلبریتی‌ها چشم بستن بر کشتار کودکان بی‌گناه در یک گوشه دنیا آن هم با زور و ظلم، بسیار سنگین‌تر است تا پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی حمایت از آن‌ها.

راجر واترز، خواننده گروه پینک فلوید نیز در کنسرت خود که اخیرا در اروگوئه برگزار شده بود، تصاویری از کودکان فلسطینی را روی نمایشگرها به نمایش گذاشت که در کنار آن‌ها نوشته شده بود: نسل‌کشی را متوقف کنید.

در نقطه دیگری از دنیا نیز هیلاری، خواننده جوان نروژی بود که در کنسرت خود پرچم فلسطین را روی شانه انداخت و گفت: این پرچم قوی‌ترین مردم جهان است. این پرچم فلسطین است و آن‌ها الان گرفتار یک نسل‌کشی هستند. هیلاری با این کار خود پروتکل‌های استیج را کنار گذاشت و با صراحت به حمایت از مظلومیت مردم غزه پرداخت.

«استینگ» خواننده مشهور انگلیسی نیز که تا به حال ۱۶ جایزه گرمی دریافت کرده به جمع حامیان فلسطین پیوست و جدیدترین موزیک خود را در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرد. او در این موزیک خطاب به مردم فلسطین می‌گوید: اگر اراده تو باشد، این نیز خواهد گذشت. ان‌شاءالله... ان‌شاءالله...

مکلِمور، رپر آمریکایی، نیز در تجمع واشنگتن برای حمایت از فلسطین، سخنرانی مهمی کرد که بازخوردهای فراوانی هم در فضای مجازی و هم در رسانه‌های آمریکا داشت. او همچنین اعلام کرد از کارزاری برای جمع آوری ۱۰میلیون دلار کمک فوری برای کودکان غزه هم حمایت می‌کند.  مَکلِمور در سخنرانی خود در تجمع واشنگتن برای فلسطین گفت: آن‌ها به من گفتند ساکت باش. من به اندازه کافی می‌دانم که این یک نسل‌کشی است. من از گفتن حقیقت نمی‌ترسم.

62797431

علاوه‌بر این‌ها در این مدت هنرمندان زیادی یا زبانی و یا با تولید اثر و به صورت عملی از مردم فلسطین حمایت و نسبت به نسل‌کشی‌ای که در غره رخ می‌دهد اعتراض کردند. در ایران هم هنرمندان زیادی پا در میدان عمل نهادند و در هر فرصتی اقدامات اسرائیل را محکوم و با مردم غزه همدردی کردند. اما هنوز هستند هنرمندانی که چه در ایران و چه در دنیا با وجود تریبون رسانه‌ای و شهرتی که دارند، سکوت کرده‌اند و شاید از ترس هزینه‌هایی که دفاع از مظلوم دارد، چشم بر این جنایت بسته‌اند. سوال این است که دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا انسانیتمان بیدار شود و روحمان به درد بیاید؟