به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، این برنامه ساعت ۱۸:۳۰ با حضور حسین امیرعبدالهیان (وزیر امور خارجه) و همچنین محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ)، سیدنظام‌الدین موسوی (سخنگوی هیئت رئیسه مجلس)، محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی (دبیر جشنواره موسیقی فجر) در تالار وحدت برگزار و با استقبال بسیار زیاد همراه شد.

در این اجرا که ارکستر ملی ایران میزبان مخاطبانش بود، همایون رحیمان رهبری ارکستر را بر عهده داشت و امیرحسین سمیعی و علی چراغی خوانندگان برنامه بودند.

ابتدای برنامه، تیزر جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر پخش شد و پس از آن، ارکستر ملی ایران با ترکیبی از نوازندگان سازهای زهی، سازهای بادی، سازهای بادی برنجی، سازهای کوبه‌ای و همچنین گروه کر به صحنه آمدند. این اجرا در دو بخش برگزار شد که بخش نخست به ترانه‌ها و تصانیف ملی میهنی اختصاص داشت.

قطعه آغازی بخش اول «بوی بهار» نام داشت که با خوانندگی امیرحسین سمیعی و همراهی گروه کر، با مضمون «آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد…» اجرا شد. این قطعه از ساخته‌های استاد حسن ریاحی است که به سفارش صدا و سیما ساخته شده و با صدای مرحوم محمود علیقلی به گوش می‌رسید. قطعه دوم این اجرا «شکایت دل» نام داشت که بدون کلام اجرا شد.

قطعه سوم نیز با عنوان «ایرانم ایران» از ساخته‌های هادی آرزم بود که با صدای علی چراغی و همراهی گروه کر روی صحنه رفت. قطعه چهارم این اجرا ، راپسودی نی و ارکستر بود که بدون کلام و با سولوی نی، پوریا شیوا فرد اجرا شد. این نوازنده پیش از اجرای این قطعه از درگذشت استاد حسن ناهید پیشکسوت ساز نی خبر داد و این قطعه را به این نوازنده بزرگ و نام آشنا تقدیم کرد.

قطعه آخر بخش اول شب ارکستر ملی ایران نیز تصنیف میهنی «ای وطن» نام داشت از ساخته‌های استاد علینقی وزیری که با خوانندگی امیرحسین سمیعی با این مضمون «کشور ما کشور ایران بود / مسکن شیران و دلیران بود / رستم دستان جهان پهلوان/مظهر عشق و آزادی در جهان…» اجرا شد.

اما در بخش دوم که شامل شش اجرای قطعه بود، نخست آهنگ «سیمین‌بری» از ساخته‌های علی رحیمیان با خوانندگی امیرحسین سمیعی اجرا شد و این در حالی بود که این قطعه شور و حال خاصی در فضای سالن ایجاد کرد و در ادامه تصنیف «خاک مهرآیین» از ساخته‌های علی‌اکبر قربانی با شعری از اسماعیل فرزانه با صدای علی چراغی اجرا شد.

قطعه هشتم «روز روزگاری» از آثار استاد فرهاد فخرالدینی بود که با ارکسترسازهای زهی اجرا شد و در ادامه ترانه معروف و نوستالژیک آذربایجان با عنوان «آیریلیق» بدون کلام به صحنه رفت و مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.

آخرین اجرای امیرحسین سمیعی بصورت تک‌خواننده، قطعه «خوش آمدی» از ساخته‌های علی‌اکبر قربانی بود. این خواننده پیش از اجرای این اثر روی صحنه اعلام کرد، اجرای امشب ارکستر ملی به مردم خوی و کشورهای همسایه سوریه و ترکیه تقدیم می‌شود و در نهایت حسن ختام اجرای ارکستر ملی ایران، تصنیف ماندگار«ای ایران» یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین سرودهای ملی میهنی بود که از ساخته‌های زنده‌یاد روح‌الله خالقی است.

محمدمهدی اسماعیلی پس از تماشای اجرای ارکستر ملی ایران در تالار وحدت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوع‌های کتمان‌ناپذیر در این رویداد حضور پرشمار مردم و هنرمندان موسیقی است و برای این استقبال از ایشان تشکر می‌کنم. حضور مردم و هنرمندان موسیقی در این رویداد، فراتر از توقع من و همکارانم بود.

وزیر فرهنگ افزود: ما نه تنها مانعی برای برنامه‌های موسیقی نداریم، بلکه مشوق هنرمندان برای حضور پرقدرت در سالن‌ها هستیم. یکی از برنامه‌های مهم ما در این عرصه برای سال آینده، برگزاری و حمایت از هنرمندان نواحی مختلف در اجرای موسیقی محلی خواهد بود.

اسماعیلی بر همکاری حداکثری با هنرمندان در اجرای کنسرت تاکید و ابراز کرد: در دوره جدید هدف ما در وزارت فرهنگ، گفت‌وگو با هنرمندان و حل مشکلات از این مسیر است. چرخه اجراهای زنده موسیقی پیش از جشنواره شروع شده و می‌کوشیم تعطیلی‌های چند ماهه را در ماه‌های آینده جبران کنیم.