به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، نخستین همایش «سایه‌روشن ارکستر ملی (برداشت‌ها از چیستی و جایگاه این ارکستر)» با محورهای؛ تبارشناسی اصطلاح «ملی»، ورود این اصطلاح به ادبیات موسیقی ایران و دلالت‌های آن (مواردی چون موسیقی ملی، سازهای ملی، ارکستر ملی، زمینه‌های شکل‌گیری ارکستر ملی)، ساختار ارکستر کلی، بافت، سازبندی و رپرتوار، جایگاه موسیقی باکلام در رپرتوار ارکستر ملی، ارکستر ملی، گذشته، حال و آینده (عملکرد ارکستر ملی، کارکردها، وظایف و نیز پیشنهاد طرح‌هایی برای آینده آن)، سوم و چهارم خرداد ماه از ساعت ۱۴ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

این همایش در ۳ پنل به شرح زیر در تالار رودکی برگزار می‌شود:

پنل اول سه‌شنبه سوم خرداد ساعت 14 با سخنرانی هومان اسعدی، فرشاد توکلی، آروین صداقت‌کیش و محمدرضا فیاض برگزار می‌شود و در این پنل درباره تبارشناسی اصطلاح «ملی»، ورود این اصطلاح به ادبیات موسیقی ایران و دلالت‌های آن گفت‌وگو خواهدشد. 

پنل دوم روز چهارشنبه چهارم خرداد ساعت 14 با موضوع گفت‌وگو درباره‌ی سازبندی و کارگان (رپرتوار) ارکستر ملی با سخنرانی محمدرضا تفضلی، کیاوش صاحب‌نسق، حسین علیزاده و کورش متین تشکیل خواهد شد.

سومین پنل روز چهارشنبه چهارم خرداد ساعت 17 برگزار می‌شود. این پنل به موضوع  ارکستر ملی، گذشته، حال و آینده اختصاص دارد و سخنران‌های آن مانی جعفرزاده، فردین خلعتبری، علی‌اکبر قربانی و کارن کیهانی هستند.