گروه موسیقی هنرآنلاین: محمد اله‌یاری، سرپرست دفتر موسیقی و رئیس سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست گفت: چند ماهی است که به واسطه حضور آقای ریاحی به عنوان دبیر جشنواره و سایر دست‌اندرکاران این رویداد موسیقایی برای برپایی سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر، برنامه‌ریزی‌های مستمری را انجام دادیم.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته به واسطه کرونا امکان حضور مردم نبود، ادامه داد: باتوجه به شرایط و کاهش پیک‌های قبلی در سال جاری امیدوار بودیم که اجراهای صحنه‌ای برقرار بشود. بنابراین در ابتدا ظرفیت ۵۰ درصدی برای سالن‌ها در نظر گرفته شده بود اما با توجه به توصیه‌های ستاد کرونا به این نتیجه رسیدیم که در این دوره با ظرفیت ۳۰ درصد میزبان مخاطبان باشیم‌. همچنین روز سه شنبه هفته جاری برای تست پی‌سی‌آر و تزریق واکسن به کارکنان ستاد اجرایی جشنواره اقدامات لازم صورت می‌گیرد. لازم است بگویم که در این زمینه وزارت بهداشت نهایت همکاری را با ما داشته است.

در ادامه این نشست حسن ریاحی دبیر سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی، باوجود تمام اتفاقات بدی که در این مدت در حوزه کرونا شاهد بودیم، باعث افتخار ماست. این جشنواره می‌تواند یکی از بهترین رویدادهای مرتبط با جشنواره موسیقی فجر باشد که با توجه به شرایط کرونایی واقعا در شرایط دشواری پیش روی مخاطبان گذاشته می‌شود.

سپس امیرعباس ستایشگر عضو هیات انتخاب و مشاور اجرایی سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز درباره نوع نگاه و سیاست‌گذاری در نحوه انتخاب آثار توضیح داد: تنوع فرم‌های گوناگون موسیقی به لحاظ سازبندی در حوزه موسیقی کلاسیک، توجه به موسیقی ردیف دستگاهی ایران، نگاه به تنوع رپرتوار در حوزه‌های مختلف موسیقایی، تاکید روی جایزه ویژه آهنگسازی جدا از بخش رقابتی و جایزه باربد در ۲ بخش آهنگسازی موسیقی دستگاهی بر اشعار حکیم نظامی گنجوی و راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک از نکات مورد توجه شورای سیاست‌گذاری طی ماه‌های گذشته بوده است. به این ترتیب جدول اجرای صحنه‌ای با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا در تهران کار خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: در تقسیم‌بندی ژانر شش اجرای ارکسترال ، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای خارجی، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی مربوط به اجراهای استان تهران است. همچنین تا امروز هماهنگی‌هایی انجام شده تا در ۱۱ استان دیگر جشنواره موسیقی فجر برگزار شود. کردستان، جنوب کرمان، منطقه آزاد اروند، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان، سمنان از جمله این مناطق به شمار می‌آید که به طور کل ۹۵ اجرا در آنها برگزار می‌شود.

ستایشگر همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در رابطه با بخش جنبی جشنواره بیان کرد: بخش سرود برای دومین سال متوالی آغازگر هر روز جشنواره موسیقی فجر امسال است. همچنین ما در رویداد موسیقی فجر امسال بخش ویژه‌ای را به تجلیل از مقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دادیم و در این راستا ارکستر سمفونیک صدا و سیما و گروه نوای سیمره برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. همزمان با آغاز جشنواره در بخش پژوهشی این رویداد موسیقایی، نشست‌هایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار می‌شود.

اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در بخش دیگری از این نشست درباره روند برپایی این بخش گفت: در بخش بین‌الملل کار را از تابستان شروع کردیم. محورهای مورد نظر ما در این بخش توازن و سبک اجرایی بود که در نهایت هفت گروه نهایی انتخاب شدند. اما متاسفانه سه گروه به دلیل سویه جدید بیماری کرونا در جشنواره حضور ندارند. به این ترتیب برای پاسداشت هنرمندان ایران و افغانستان گروه قوالی نجم‌الدین افغنستان، یک پیانیست هلندی، یک گروه عود و سازهای کوبه‌ای از کشور مصر و یک گروه از ایتالیا گروه‌های حاضر در این رویداد هستند که در تالار وحدت اجرای خود را برگزار می‌کنند. همچنین باید بگویم بحث دیپلماسی فرهنگی با محوریت موسیقی یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این دوره بود که آن را مدنظر قرار دادیم.

در بخش بعدی این نشست، خبرنگاران رسانه‌های مختلف به طرح پرسش‌های خود از مدیران جشنواره موسیقی فجر پرداختند.

محمد اله‌یاری در بخش ابتدایی پرسش‌ها درباره استقبال آماری تماشاگران جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های مختلف بیان کرد: بلیت فروشی اجراها از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و خیلی زود بلیت‌های برخی از اجراهای موسیقی پاپ به پایان رسید. در سایر بخش‌ها نیز ما شاهد به اتمام رسیدن بلیت بخش بانوان هستیم اما در مجموعه تالار وحدت و تالارهای دیگر با توجه به سقف ۳۰ درصد پیش بینی می‌کنیم که در روزهای آینده با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه شوند. بر مبنای ۳۰ درصد ظرفیتی که در نظر گرفتیم، به طور حتم به ارائه گزارش آماری می‌پردازیم. چراکه این بخش بسیار مهمی است که می‌تواند به دست اندرکاران موسیقی هم کمک کند.

ستایشگر در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره نبود بخش «نسلی دیگر» جشنواره موسیقی فجر که در دوره‌های قبلی مسئولیت آن را بر عهده داشته است، گفت:  این موضوع بستگی به تداوم ذهنیت و بودجه دارد. اگر شما به جدول جشنواره نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ما تلاش کردیم با حمایت مدیران جشنواره به برنامه «شب‌های اساتید» مانند بخش «نسلی دیگر» جشنواره نگاه کنیم. البته امیدوارم با همت مدیران دفتر موسیقی و جشنواره ما دوباره شاهد احیای بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر باشیم.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ادامه این نشست گفت: تمام تلاش ما در دفتر موسیقی این بوده که جشنواره با ایجاد و احیای دوباره بخش رقابتی بتواند در سال‌های آینده هویت ثابتی را برای این رویداد موسیقایی ایجاد کند تا هنرمندان مایل باشند به واسطه یک جایزه معتبر در جشنواره حضور پیدا کنند. اینکه ما به جایزه‌های جشنواره از جمله ترانه، رسانه و مواردی از این دست توجه می‌کنیم، فقط به دلیل اهمیتی است که همه این شرایط می‌توانند در کنار هم داشته باشند. امیدوارم این نگاه گفتمان‌سازی و منظومه‌سازی بتواند به حرکت خود ادامه دهد. در ادامه راه قطعا می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در این رویداد موسیقایی باشیم.

سپس ستایشگر در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم اجرای آنلاین اجراهای جشنواره در کنار برگزاری اجراهای زنده بیان کرد: همه ما تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. بنابراین هر آنچه این ستاد برای حضور مردم در کنسرت‌های جشنواره اعلام کند مورد پذیرش ماست. دلیل دیرتر آغاز شدن بلیت فروشی کنسرت‌ها نیز همین بود تا اگر تصمیم گیری جدیدی در ستاد کرونا صورت گرفت بتوانیم شرایط را تغییر دهیم. همین حالا هم مشغول رایزنی هستیم تا اگر بناست جشنواره به صورت دیگری برگزار شود بتوانیم برنامه‌ریزی را در راستای تصمیمات ستاد کرونا انجام دهیم.

مسعود اله‌یاری در ادامه این برنامه با اشاره به شفاف‌سازی مالی در این رویداد موسیقایی از تلاش ستاد برگزاری این جشنواره برای ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه‌های آن گفت و ادامه داد: همان‌طور که هزینه جشنواره موسیقی نواحی و جوان را اعلام کردیم، هزینه جشنواره موسیقی فجر را هم اعلام می‌کنیم. ۲ سال می‌شود که این بند را در قراردادهای انجمن موسیقی مجاز اعلام کردیم تا هزینه‌ها اعلام شود. بعد از اتمام دوره سی‌وهفتم نیز این اتفاق رخ می‌دهد تا همه متوجه شوند چه میزان از بودجه عمومی برای این رویداد هزینه شده است.

سرپرست دفتر موسیقی در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی درباره ادامه فعالیتش در دفتر موسیقی بعد از صدور حکم مدیرکلی برای حضور در مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد توضیح داد: مدت‌ها پیش در مصاحبه‌ای گفتم که ما مستاجر این اتاق‌ها، میز و صندلی‌ها هستیم. از مهر ما امسال به تشخیص وزارت فرهنگ ماموریتی در حوزه کتاب برعهده من گذاشته شد. همچنین تصمیم گرفتند تا زمان تعیین مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، به عنوان سرپرست در این سمت هم حضور داشته باشم. این سرپرستی تا پایان جشنواره سی‌وهفتم موسیقی فجر ادامه دارد. 

وی در پایان گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از دوستان و هنرمندان حوزه موسیقی پیشنهادی برای ابقای بنده در حوزه موسیقی ارائه دادند که شخصا از همگی آن‌ها تشکر می‌کنم. در نهایت اینکه بنده تابع تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم.