سرویس موسیقی هنر آنلاین: سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به میزبانی استان بوشهر با همراهی دفتر موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اسفندماه برگزار می‌شود.

حسین میثمی پژوهشگر موسیقی، نوازنده سنتور و عضو هیئت‌داوران بخش پژوهش این جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در دو دهه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم مسئله آموزش در موسیقی کلاسیک ایرانی است. این نکته در هیئت‌داوران جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی نیز مورد بحث و مطالعه قرار گرفت. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر و تحولاتی که ما در دهه‌های گذشته داشتیم، مسئله آموزش و بخصوص روش‌های آن موضوع مهمی است که از قدیم در ایران دستخوش تغییراتی بوده که این روزها فضای مجازی و حسن و ایرادهای آن نیز بر آن دامن زده است.

نویسنده کتاب "بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین (از دوران صفوی تا اواخر قاجار)" ادامه داد: از طرف دیگر ردیف مسئله‌ای است که باید خلاقیت ایجاد کند و ایده و انگیزه به موزیسین‌ها دهد، البته گاهی اوقات در نگاه هنرجویان و دانشجویان بازخورد دیگری پیدا می‌کند و لازم است که بررسی شود. درمجموع یک رپرتوار آموزشی به‌علاوه سبک‌ها، سلیقه‌ها و روایت‌های مختلف به وجود آمده است. دوره‌های آموزشی نیز می‌تواند ازنظر منطقه‌بندی و فرآیندها و زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ مورد بحث قرار گیرد. ما در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در بخش پژوهش دست همه را باز گذاشتیم تا با رویکردهای مختلف، آموزش در موسیقی را مورد بحث قرار دهند.

میثمی همچنین گفت: هدف ما در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بررسی این مسئله است که وضعیت آموزش در سطح کلی به چه سمت و سویی پیش می‌رود و ما با چه افق‌هایی درگیر هستیم.

او در پایان گفت: جدا از همکاری با جشنواره، کتاب‌هایی در دست انتشار دارم. یکی از آن‌ها تحقیق درباره "نقاوة الادوار" نوشته عبدالعزیز بن عبدالقادر مراغی است که برگرفته از رسالات پدرش در زمینه موسیقی است. کارهای این کتاب انجام شده و به‌زودی منتشر می‌شود. یک کار پژوهشی نیز درباره خود رساله عبدالقادر مراغی انجام داده‌ام که آن هم به‌زودی در قالب یک کتاب توسط دانشگاه هنر منتشر می‌شود. همچنین یک کتاب در مورد تصنیف در حال تألیف دارم که در مورد سیر تاریخی تصنیف است.