سرویس موسیقی هنرآنلاین: حسین رضایی‌نیا نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش دف در مورد اجراها گفت: نقاط ضعف اجراها بیشتر از نقاط قوت آن‌ها بود. رقابت‌ها در همه رده‌های سنی نزدیک بود. ما در ریتم پیشرفت خوبی داشتیم ولی برخی پارامترهای دیگر لحاظ نشده بود.

وی ادامه داد: دف یک ساز کوبه‌ای باس است و شلوغ‌کاری‌ نوازنده باعث می‌شود از زیبایی ساز کاسته شود. بچه‌ها باید آثار نوازندگان قدیمی را بیشتر گوش کنند تا تجربه بیشتری به دست بیاورند.

عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش دف با اشاره به اینکه کرونا روی همه چیز تأثیر منفی گذاشته است، در خصوص نحوه برگزاری مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: من خودم تجربه اجرای آنلاین داشته‌ام که تجربه خوبی نبود، مسلماً اجرای بدون تماشاگر برای نوازنده‌های این جشنواره نیز همین‌ حس را داشته است. یک عده در اجرای زنده استرس می‌گیرند ولی یک عده هم هستند که انگیزه می‌گیرند.

رضایی‌نیا اظهار داشت: این بهترین شیوه‌ای است که جشنواره برگزار می‌شود. من فقط به آقای اسعدی گفتم اگر سال دیگر یک داور خانم در بخش دف بیاورند بهتر است چون ما نوازندگان خانم زیادی داریم که دف می‌نوازند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به شرکت‌کنندگان مرحله نهایی دارید، توضیح داد: توصیه می‌کنم از جملات کلیشه‌ای و شلوغ‌کاری‌ پرهیز کنند. روی جمله‌بندی‌های متنوع‌تری تحقیق کنند و از همه مهم‌تر از چیزهای تکراری پرهیز کنند. نبود خلاقیت بین نوازندگان موج می‌زند. هنرمند کسی است که بتواند چیزی را خلق کند. اگر قرار به کپی باشد، همه بلد هستند از روی دست هم کپی کنند.

این نوازنده موسیقی درباره فعالیت این روزهای خود گفت: این روزها فقط تدریس آنلاین می‌کنم ولی این شیوه تدریس به دلم نمی‌نشیند. یک جاهایی دوست دارم با هنرجو ساز بزنم و نقطه‌ضعف‌هایش را به او بگویم ولی این کار در کلاس آنلاین امکان‌پذیر نیست.

رضایی‌نیا در واکنش به درگذشت استاد شجریان نیز عنوان کرد: جامعه ما مثل یک مریض است که انگار قلبش را از دست داده است. استاد شجریان روی کل زندگی من تأثیرگذار بود. من خودم داغ از دست دادن پدر را کشیده‌ام و می‌دانم الآن چقدر فشار روی همایون شجریان وجود دارد. داغ از دست دادن پدری مثل استاد شجریان خیلی سخت است. خداوند به آن‌ها صبر بدهد.

حسین رضایی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذائقه مردم تغییر کرده و عده زیادی دیگر حوصله آواز شنیدن ندارند. به نظرم آواز بخشی از موسیقی دستگاهی ما محسوب می‌شود. آن کسی که آواز می‌خواند باید آن‌قدر تبحر داشته باشد که بتواند مخاطب را جذب کند. به نظرم فقط استاد شجریان بود که با آوازشان تمام شاعران را به فارسی‌زبانان دنیا معرفی می‌کرد. ایشان به‌نوعی ام‌ کلثومِ فارسی‌زبانان بود.