سرویس موسیقی هنرآنلاین: بیش از دو ماه است که به خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت‌ها در حوزه موسیقی تنها به حضور آنلاین خلاصه شده است. با این حال، انتظار می‌رود با بهتر شدن شرایط، جشنواره ملی موسیقی جوان که امسال چهاردهمین دوره خود را جشن می‌گیرد، طبق برنامه از اواخر تیرماه آغاز شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران برگزار خواهد شد.

این دوره جشنواره ملی موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی در زمینه ارسال آثار، اجراهای صحنه‌ای و داوری‌ها شد و در حال حاضر روند ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این رویداد و بارگذاری و ارسال آثار به دبیرخانه از طریق سامانه "بامک" در جریان است.

علاقه‌مندان به حضور در جشنواره تا پایان اردیبهشت‌ فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.  پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیئت‌های داوری، از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای صحنه‌ای در جشنواره (از اواخر تیر تا اواخر مرداد، در تهران) دعوت به عمل خواهد آمد.

به گفته هومان اسعدی دبیر جشنواره، در صورت تداوم شرایط فعلی، دبیرخانه و ستاد این رویداد موسیقایی آمادگی دارد که مرحله نهائی جشنواره را نیز از طریق همین سامانه و به‌صورت مجازی برگزار کند. هرگونه تغییر احتمالی در زمان و نحوه برگزاری مرحله نهایی جشنواره از طریق سایت رسمی انجمن موسیقی ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت‌وگو کردیم:

آقای ثابت‌نیا، با توجه به شرایط به‌وجودآمده جشنواره ملی موسیقی جوان قرار است امسال به چه صورتی برگزار شود؟ آیا در روند برگزاری این جشنواره تغییری ایجاد شده است؟

همان‌طور که مستحضرید فراخوان جشنواره ملی موسیقی جوان قبل از سال جدید منتشر شد و هفته گذشته با توجه به وضعیت کنونی کشور جلسه‌ای در معاونت هنری با حضور مدیران و مشاوران معاونت هنری برگزار شد و در آنجا تصمیم بر این شد با توجه به این که جشنواره ملی موسیقی جوان در کنار جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی نواحی یکی از رویدادهای استراتژیک و مهم این معاونت و از رویدادهای جدی موسیقی هنری در کشور است، تحت هر شرایطی طبق برنامه قبلی برگزار شود و تأکید شد که امکان لغو یا تعویق آن وجود ندارد.

نحوه ارسال‌ها آثار به دبیرخانه به چه صورت خواهد بود؟

خوشبختانه از آنجا که در این جشنواره شرکت‌کنندگان به‌صورت انفرادی شرکت می‌کنند و تنها در چند بخش نیاز به همراهی ساز یا خواننده است، تصمیم بر این شد جشنواره برگزار شود. هرچند ستاد برگزاری جشنواره حتماً موارد بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده را در نظر خواهد داشت، اما با توجه به این که امسال در مرحله اول برخلاف تمام دوره‌های گذشته که آثار به‌صورت پستی یا دستی به دبیرخانه می‌رسید با راه‌اندازی سامانه "بامک" همه آثار به‌صورت الکترونیکی در فضای مجازی آپلود و به این سامانه ارسال خواهد شد. طبیعتاً با توجه به این که شرکت‌‌کنندگان تا آخر اردیبهشت فرصت دارند آثار خود را برای دبیرخانه جشنواره بفرستند، امیدوارم نوجوانان و جوانان از این فرصت که روزهای طولانی را به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خانه حضور داشته‌اند استفاده کرده باشند و با کیفیت بیشتری در چهاردهمین دوره این جشنواره شرکت کنند. البته ما در انجمن موسیقی دوست داشتیم دوستان و هنرمندان جوانی که در طی این سال‌ها شرکت کرده‌اند و چهره‌های آشنایی شده‌اند، حضوری از نزدیک ببینیم و با آن‌ها گفت‌وگو کنیم، ولی شرایط در حال حاضر به همین صورت است.

با این وضعیت اجراهای صحنه‌ای و داوری‌ها نیز قطعاً دچار تغییر خواهد شد. کمی درباره اجرای صحنه‌ای و داوری‌های این جشنواره بگویید.

پیش‌بینی‌هایی که برای مرحله دوم، یعنی اجرای صحنه‌ای در نظر گرفته شده این است که در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی، آثار در مرحله نهایی با کمک شعب انجمن‌ موسیقی در استان‌های کشور دریافت شود و به انجمن موسیقی ارسال شود تا داوری صورت بگیرد. در شهرستان‌ها هم توسط انجمن‌های موسیقی داوری انجام می‌شود و فرم‌های داوری برای تهران ارسال می‌شود. نکته دیگر این که اگر امسال اختتامیه و مراسم باشکوه سال‌های گذشته را نداشته باشیم، طبیعتاً پس از اعلام اسامی برگزیدگان جوایز تقدیم دوستان خواهد شد و برای آن‌ها ارسال می‌شود.

طبعاً ارسال آثار به این صورت برای بسیاری از شرکت‌کننده‌ها می‌تواند بهتر باشد، اما شرکت‌کنندگانی که دسترسی به چنین امکانی ندارند باید چه کار کنند؟

فعلاً بنابراین است که بیشتر با کمک انجمن‌ها و نمایندگی‌های انجمن دفتر موسیقی در شهرستان‌های مختلف این امکان را در شعب ایجاد کنیم تا شرکت‌کنندگان به آنجا مراجعه کنند و دوستان ما در نمایندگی از آن‌ها فیلم بگیرند و برای انجمن موسیقی ارسال کنند.

نقدی که همیشه به جشنواره ملی موسیقی جوان وارد می‌شود این است که یک روال ثابت و یکنواخت دارد. آیا در چهاردهمین دوره این جشنواره به غیر از امکان ارسال فایل‌ها به‌صورت مجازی، چیز دیگری هم قرار است تغییر کند یا خیر؟

اگر فراخوان جشنواره ملی موسیقی جوان را مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید که قرار بود در بخش موسیقی نواحی برای مرحله دوم رپرتوار داشته باشیم و این روال در حال انجام‌ است، اما در مورد این که می‌گویید روال تکراری است باید بگویم آزمون‌ها همیشه روال تکراری دارند. اگر این‌طور بود پس باید کنکور حذف می‌شد. بنابراین یا باید کل ماجرا تغییر کند یا این که در یک رویداد باید به‌صورت تدریجی نوآوری‌هایی را ایجاد کرد. ما نمی‌توانیم بگوییم چون کنکور تکراری است پس باید برگزار نشود و بساط آن برچیده شود. تغییر هویت دادن چیزی که در طی سالیان مختلف پایه‌ها و اصول آن شکل گرفته ممکن است همان چیزی که هست را هم از بین ببرد. در آزمون‌ها اصولاً نمی‌توانید انتظار خلاقیت‌های آنچنانی داشته باشید، اما طبیعتاً راه نوآوری و خلاقیت هم بسته نیست. گرچه امسال خودبه‌خود نحوه برگزاری جشنواره متفاوت شد، اما کلیات آن همان چیزی است که در سال‌های گذشته شاهد بودیم.

بودجه جشنواره ملی موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده یا همان بودجه سال‌های قبل است؟

بودجه جشنواره امسال تغییر آنچنانی نداشته اما امیدواریم با صرفه‌جویی ناخواسته‌ای که صورت می‌گیرد بتوانیم در بخش‌های دیگر کاستی‌ها را جبران کنیم.