به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، یادمان هفتاد و دومین زادروز استاد ناصر فرهنگ‌فر معروف به شاعر تنبک به میزبانی فرهنگسرای ارسباران پنجشنبه 9 آبان ساعت 18 با حضور اهالی موسیقی برگزار می‌شود.

اجرای موسیقی گروه تنبک به سرپرستی آرش فرهنگ فر، دونوازی سنتور و تنبک (محمد موحدنیا و آرش فرهنگ‌فر)، تک‌نوازی تنبک و ضربی‌خوانی (آرش فرهنگ فر)، دونوازی تار و تنبک (سیاوش برهانی و آرش فرهنگ‌فر) سخنرانی میر علیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی، پخش تصاویری از اجراهای ناصر فرهنگ‌فر و سخنان بزرگان موسیقی ایران درباره این هنرمند فقید بخش‌هایی از این مراسم است.

 استاد ناصر فرهنگ‌فر در آبان سال 1326 در شهر تاریخی ری متولد شد. از سن هفت سالگی با کوزه‌های سفالی که مادرش روی آن پوست می‌کشید تنبک می‌نواخت. به خواست پدرش که تار می‌نواخت و مخالف تنبک‌نوازی وی بود هم موسیقی و هم خوشنویسی را ادامه داد. عمویش حسن (ملقب به خوشرو) نیز از نوازندگان برجسته بود و تنبک را به شیوه روحوضی می‌نواخت و معمولاً اشعار ضربی را به همراهی تنبک زمزمه می‌کرد. استاد ناصر فرهنگ فر تنبک را از محمد ترکمان فراگرفت.

وی افتخار شاگردی استاد حسین تهرانی و محمد اسماعیلی را داشت. از سال 1342 به توصیه پدرش به انجمن خوشنویسان رفت و نزد استادان سید حسن میرخانی، سید حسین میرخانی، علی‌اکبر کاوه و غلامحسین امیرخانی به شاگردی پرداخت و تا پایان عمر برای دل خود به خوشنویسی پرداخت. از سال 1349 به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رفت و به‌عنوان نوازنده و مدرس مشغول به کار شد. از استادان عبدالله دوامی، نورعلی برومند، دکتر داریوش صفوت، یوسف فروتن، سعید هرمزی و اصغر بهاری در مورد موسیقی و تصانیف قدیم بهره می‌برد و گاهی با این استادان به هم‌نوازی می‌پرداخت. هنرنمایی وی در برنامه‌ تلویزیونی "هفت شهر عشق" و جشن هنر شیراز و هم‌سفری با گروه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران به مقصد بلژیک، همکاری با گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مثل "گل‌های تازه" و "گلچین" برخی از فعالیت‌های این هنرمند است.

استاد فرهنگ‌فر در 1354 به دعوت رابرت ویلسن کارگردان شهیر آمریکایی به نیویورک رفت و در تئاتر وی به ضرب‌نوازی زورخانه، ضربی خوانی و آواز پرداخت. او در سال 1356 با تأسیس گروه عارف با این گروه به همکاری پرداخت و تا سال 1363 با تعطیل شدن کانون چاووش آثار جاودانی را به سرپرستی دوستان خود حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان رقم زد. او علاوه بر آشنایی به سبک و شیوه‌های مختلف توانست سبکی متمایز و نو در تنبک را به وجود آورد. صدای تنبک، تکنیک و انگشت‌گذاری، خلاقیت و بداهه‌نوازی، تسلط بر ردیف، آواز، ضربی خوانی و ریتم لنگ و آشنایی به اوزان شعری او را متمایز ارائه می‌داد.

استاد فرهنگ‌فر در 23 مرداد سال 1376 در سن 50 سالگی چشم از جهان فروبست.

علاقه‌مندان برای حضور در این یادمان می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.