به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، گرامیداشت استاد علیرضا سلیمانی هنرمند موسیقی مقامی شمال خراسان با اجرای دوتار، آواز او و دوتار و آواز بابک راحتی سوم شهریور ساعت 21 در تالار رودکی برگزار می‌شود.

بابک راحتی، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار و دوتار در مورد ایدۀ اولیۀ این برنامه گفت: حدود یک سال پیش به تشویق و پیشنهاد برخی دوستانِ علاقه‌مند به موسیقی شمال خراسان تصمیم به برگزاری کنسرت دوتارنوازی شمال خراسان گرفتم. چندی بعد در جهت پُربارتر و جدی‌تر شدن این ایده، موضوع را با استاد علیرضا سلیمانی که برای داوری جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به تهران آمده بودند مطرح کردم و پیشنهاد دادم در یک بخشِ این کنسرت ایشان به هنرنمایی بپردازند.

راحتی در مورد حضور استاد علیرضا سلیمانی گفت: از ایشان درخواست کردم با توجه به اینکه مهم‌ترین و کامل‌ترین فرم اجرای هنرِ بخشی‌گری، روایت داستان همراه با دوتار و آواز است و از طرفی به‌ندرت در برنامه‌ای مستقل به این مهم پرداخته شده‌ است، ایشان خلاصه یا بخشی از یکی از داستان‌های کهن بخشی‌های شمال خراسان را روایت کنند تا هم مخاطب نهایتِ استفاده را ببرد و هم این رویداد برای آیندگان ثبت و ضبط شود. خوشبختانه استاد سلیمانی از این ایده استقبال و برای حضور در این کنسرت اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: از آن تاریخ تا همین روزها که مشغول تدارک این اجرا هستیم پیگیر مکان مناسب برای برگزاری این برنامه بوده و با توجه به هزینه‌های سنگین و غیرقابل توجیه سالن‌های نسبتاً باکیفیت اجرای کنسرت، گزینه‌های متعددی (از جمله برخی سالن‌های خصوصی) را بررسی کرده و در نهایت تلاش‌ها برای برگزاری این برنامه به‌صورت شخصی به نتیجه نرسید و این طرح برای مدتی به‌حال تعلیق درآمد.

او در ادامه بیان داشت: چندی پیش که برای جلسات داوریِ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در انجمن موسیقی ایران بودم طرح این برنامه را به ریاست محترم انجمن موسیقی ایران، آقای علی ثابت‌نیا ارائه کردم و درخواست مساعدت در برگزاری این برنامه با عنوان "گرامیداشت استاد علیرضا سلیمانی" را مطرح کردم و ایشان نیز کمال همکاری و همدلی را در این راستا مبذول داشته و خوشبختانه برنامه به مرحلۀ اجرا رسید. در این اثنا باخبر شدیم که نشان درجۀ یک هنری به استاد سلیمانی تعلق گرفته ‌است؛ خبری که باعث خوشحالی اهالی موسیقی و فرهنگ ایران است. از آنجا که این نشان به استاد اعطاء نشده بود، با مشورتى که با جناب ثابت‌نیا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بسیار مناسب است مراسم اعطای نشان را نیز موکول کنیم به این برنامه. این‌گونه بود که موضوع از کنسرت موسیقی شمال خراسان به رویداد ارزندۀ گرامیداشت استاد سلیمانی منتهی شد و خوشبختانه تا بدین جای کار با همیاری عزیزان در انجمن موسیقی ایران، سایت تیوال، و همچنین برخی دوستانِ موزیسین همه‌چیز به‌خوبی پیش رفته و استقبال از این برنامه نیز فراتر از حدّ تصور بوده ‌است.

راحتی دربارۀ محتوای برنامه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه عنوان این رویداد گرامیداشت استاد سلیمانی است و اصولا این‌گونه مراسم، دارای تشریفات خاص خود از جمله سخنرانی‌ها و... هستند، در طراحی محتوای برنامه، هدف اصلی را ارائه و اجرای موسیقی شمال خراسان تعریف کرده و تلاش ما نیز بر هرچه پررنگ‌تر بودن این بخش خواهد بود.

او دربارۀ جزییات برنامه گفت: همان‌طور که اشاره کردم یک بخش از این برنامه به‌طور کامل اختصاص خواهد داشت به روایت داستان و دوتار و آواز که توسط استاد سلیمانی اجرا خواهد شد که در واقع یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین سبک‌های بخشی‌گریِ منطقۀ قوچان را شاهد خواهیم بود؛ یعنی سبک منطقۀ شرق قوچان که خاستگاهش روستاهای جعفرآباد و علی‌‌آباد است. این سنت از مهم‌ترین استادِ مرحوم حاج‌قربان، یعنی "غلامحسین بخشی نوازنده جعفرآبادی" از یک سو و از طرف دیگر از پدر و خانوادۀ مرحوم حاج قربان در نهایت منتقل شده است به استاد علیرضا سلیمانی. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به اصالت، وسعت، انسجام و مدون‌بودن در بخش رپرتوار و مقام‌ها و صلابت، تنوع و پیچیدگی و در عین حال انضباط و دقت در فن و تکنیک نوازندگی دوتار اشاره کرد.

او در پایان گفت: در بخش دیگر این برنامه چند قطعه‌ای به‌صورت دونوازی اجرا خواهد شد و قطعاتی را نیز بنده به‌عنوان هنرآموختۀ این مکتب اجرا خواهم کرد که در واقع اجرایی‌ست به پاس قدردانی از زحمات و آموزه‌های استادانم مرحوم استاد حاج قربان سلیمانی و فرزند بزرگوارشان استاد علیرضا سلیمانی. اگر مجال به قدر کافی باشد سعی من در این بخش بر این خواهد بود که چند قطعه از بخشی‌های قدیم و شهیر شمال خراسان را اجرا کنم تا هم یادی از این بزرگواران شده باشد و هم شمایی از تنوع سبک‌ها در دوتارنوازی قدیم را در حدّ توان ارائه کنم.