سرویس موسیقی هنرآنلاین: صبح امروز علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره و شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر شدند تا در مورد برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در خصوص مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور توضیحاتی را ارائه کنند.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای شاهین فرهت دبیر اجرایی جشنواره ابراز خرسندی خود را از حضور در جشنواره سی و چهارم عنوان کرد: من به دلایل مختلف سال‌ها در جشنواره حضور نداشته‌ام و امروز با بسیار خرسندم از این که می‌توانم با تأکید بر روی موسیقی کلاسیک در جشنواره حاضر باشم. هرچند هر دوره تم خاص خودش را دارد. همیشه علاقه‌مند بوده‌ام آثار سولسیت‌ها و آهنگسازان ایرانی را به دنیا معرفی کنم و در این جشنواره نیز تلاش خواهم کرد که آثار کلاسیک و آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم.

او در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص بخش پژوهشی گفت: ما همواره در بخش اطلاعات موسیقایی مشکل داشته‌ایم. در وهله اول تلاش خواهیم کرد تا با برگزاری میزگرد تحت عناوین مختلف در راستای اطلاع‌رسانی درست و مؤثر گام برداریم.

 وی تأکید کرد: موسیقی پاپ جز موسیقی‌های پرطرفدار ما است و ما از حضور هنرمندان در این بخش استقبال خواهیم کرد و به نظرم بهتر است موسیقی پاپ درجه‌بندی شود تا بهترین‌های این حوزه در این بخش از جشنواره به اجرای برنامه بپردازند. و دوست دارم تا آثار جوانان و آهنگسازان باتجربه ایرانی در جشنواره گنجانده شوند. من هیچ‌گاه دلتنگ اجرای آثار بزرگان موسیقی جهان نبوده‌ام اما در ایران پس از مرگ هنرمندان آثارشان نابود می‌شود من در جشنواره خواستار اجرای آثار این بزرگان هستم.

این هنرمند با اشاره به صدای نامناسب سالن‌ها نیز گفت: من از اجرای موسیقی گله‌مند هستم. سال‌ها است که برای شنیدن موسیقی به سالن‌های کنسرت نمی‌روم چرا که معتقدم شرایط نواختن سازهای ایرانی به گونه‌ای است که آن‌ها را فقط باید در جمع‌های کوچک چندنفره اجرا کرد و موسیقی که در سالن‌های چند هزار نفری و با کمک دستگاه‌ها تقویت می‌شوند موسیقی زنده محسوب نمی‌شود اما در مورد ارکستر موسیقی ملی ایران اطمینان خاطر را به مخاطبان می‌دهم که موضوع در مورد این ارکستر صدق نمی‌کند.

فرهت همچنین در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص تهیه آرشیو موسیقایی جشنواره فجر اذعان داشت: من در سال‌های اول جشنواره تلاش کردم از اجراها آرشیو کاملی تهیه کنم که در صورت تمایل می‌توانم آن را در اختیار سایرین قرار دهم.

فرهت در خصوص جایزه باربد نیز توضیح داد: اطلاع چندانی در مورد جایزه باربد ندارم. معمولاً در جشنواره‌های این چنینی در سرتاسر دنیا موضوعی تحت عنوان جایزه وجود ندارد و اهدای جوایز بیشتر در مسابقات صورت می‌گیرد و اصل بر شکوفایی هنرمندان است نه مسائل دیگر. تاکنون در فستیوال‌های بسیاری شرکت کرده‌ام به‌طور مثال در فستیوال الیزابت جایزه‌ای که به تشویق برای هنرمندان در نظر گرفته می‌شود اجرا و نشر آثار به‌صورت بین‌المللی است.

در ادامه این نشست علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با تقدیم این نشست خبری به استاد مراد علی صالح احمدی هنرمند تازه درگذشته موسیقی نواحی، به اعلام برنامه‌های جشنواره پرداخت و گفت: ما در جشنواره سی و چهارم خود را ملزم به تدوین آیین‌نامه دانسته‌ایم. خوشبختانه این امر در این دوره مبنای کار ما قرار گرفت و موفق شدیم با نظرخواهی از بزرگان موسیقی و صاحب‌نظران آیین‌نامه جشنواره را تدوین کنیم. متأسفانه به دلیل بروز مشکلات اقتصادی پیش‌آمده فعلاً مشخص نیست که چه مقدار ارز در بخش بین‌الملل جشنواره در اختیار ما قرار داده خواهد شد، اما امیدوارم در زمان باقی‌مانده بتوانیم بهترین استفاده را از شرایط موجود داشته باشیم و کارها را جلو ببریم.

او ادامه داد: ما بر مبنای استقبال از فراخوان به‌مرور مشخص خواهیم کرد که چه بخش‌های در جشنواره امسال حضور دارند. تصمیم‌گیری در مورد تعداد گروه‌ها و بخش‌ها کمی زود است، اما این قول را می‌دهم که بخشی حذف نخواهد شد. البته نمی‌توانیم با شرایط اقتصادی موجود بخش‌های تازه‌ای را به جشنواره اضافه کنیم.

وی افزود: در جشنواره سی و چهارم نیز تلاش خواهیم کرد مسائل مربوط به بودجه را به‌صورت شفاف بیان کنیم. البته در این بخش معذوریت‌هایی را خواهیم داشت به هر حال کار هنری ظرایف خاص خودش را دارد و ما نمی‌توانیم رقم دستمزد هنرمندان و آثارشان را اعلام کنیم.

ترابی همچنین در خصوص جوایز جشنواره امسال نیز گفت: در بخش تجلیل از هنرمندان در طول سال خانه موسیقی و سایت موسیقی ما برگزاری مراسم‌هایی جوایز بسیار معتبری را به هنرمندان اهدا می‌کند و به فکر می‌کنم که شایسته نیست وزارت ارشاد و دفتر موسیقی به این بخش ورود کنند.

ترابی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص نحو مدیریت جشنواره سی و چهارم گفت: امیدوارم امسال هم بتوانیم جشنواره باکیفیت و در شان موسیقی برگزار کنیم، هرچند سعی خواهیم کرد از تجارب سال‌های قبل نیز بهره ببریم. این قول را می‌دهم که در برگزاری جشنواره به کیفیت و بحث شفاف‌سازی اهمیت ویژه‌ای خواهیم داد. به‌زودی با راه‌اندازی سایت رسمی جشنواره و بارگذاری آرشیو سی و سه دوره قبلی جشنواره، فراخوانی را اعلام خواهیم کرد و از تمام گروه‌های موسیقی دعوت می‌کنیم ما را همراهی کنند.

او افزود: رامین صدیقی به‌عنوان مشاور بخش بین‌الملل در این دوره جشنواره حضور خواهد داشت. ایشان به‌طور جدی پیگیر مذاکرات با گروه‌های خارجی هستند. از کانال‌های دیگری هم پیگیر هستیم. ما مشکل زمان و ارز داریم و نمی‌دانیم چقدر ارز به ما تخصیص داده خواهد شد. امیدوارم از بودجه محافظت کنیم و بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

صارمی دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: امسال هم تلاش کرده‌ایم در سالن‌های وحدت، رودکی و سایر سالن‌های تحت پوشش وزارت ارشاد برنامه اجرا کنیم. سعی خواهیم کرد به حضور مراکز آکادمیک از قبیل دانشگاه‌ها، هنرستان‌ها و... توجه ویژه‌ای داشته باشیم. برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در زمان مقرر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

صارمی توضیح داد: ما برج میلاد را برای اجراهای پاپ جشنواره در نظر گرفته‌ایم. از هنرمندان این بخش می‌خواهم از طریق کانال‌های ارتباطی‌شان پوشش تبلیغاتی مناسبی را برای اجراهای این بخش از جشنواره انجام دهند.

وی تأکید کرد: ما در فراخوانی که به‌زودی منتشر خواهد شد، هیچ ژانری را مشخص نکرده‌ایم و تمام اجناس موسیقی می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند. فکر می‌کنم این رویه امکانی را فراهم می‌کند تا تمام گروه‌ها بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند. در انتخاب سالن‌ها معتقدم که باید سالن با نوع موسیقی که قرار است دران اجرا شود سنخیت داشته باشد.

او در خصوص فروش بلیت‌های جشنواره نیز گفت: فروش بلیت‌های اجراها در طول سال فرازوفرودهای بسیاری دارد که جشنواره هم متأثر از این جریان خواهد بود.

علی ترابی در خصوص اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای در تدوین آیین‌نامه و انتصاب‌های جشنواره عنوان کرد: پیش‌نویس‌های آیین‌نامه در یک روند شفاف و حتی پیش از حضور من در این کارگروه تدوین شده بود. ما از دانشگاهیان، اعضای انجمن موسیقی و خانه موسیقی کمک گرفتیم. پس از کامل شدن کار به‌صورت کامل روی سایت قرار گرفت. از ابتدا همه چیز کاملاً شفاف شکل گرفت و قطعاً اگر مشکلی بود به هیچ وجه نمی‌توانست در مقابل انتقادات ایستادگی کند. در انتصاب‌ها هم به هیچ وجه سلیقه‌ای برخورد نشد ما با گزینه‌های مختلفی صحبت کردیم و در نهایت با انتصاب جناب فرهت موافقت شد.

اما در ادامه این نشست خبری پرسش‌هایی در خصوص حواشی انتشار آلبوم ابراهیم محسن چاوشی و اجرای خیابانی همایون شجریان نیز مطرح شد.

علی ترابی در پاسخ به این سؤالات عنوان کرد: اشعار آلبوم ابراهیم در تاریخ 6/5/1396 برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی ارجاع داده شد و با توجه به نیاز به اصلاحات، شرکت تولیدکننده درخواست مجددی در این خصوص برای ما ارسال نکرد. روز گذشته تقاضای بازنگری اشعار آلبوم چاوشی به دست من رسید. از پنج مورد اصلاحیه چاوشی، سه مورد را با مسئولیت خودم گفتم مجوز داده شود. در دو قطعه برخی اصلاحات داریم که خط قرمز ماست. کتاب شعر منتشرشده را ندیدم، اگر چاپ هم شده باشد در حوزه موسیقی مبین مجوز نیست. هنوز موسیقی این آلبوم به دست ما نرسیده است، اما با توجه به روحیه‌ای که از آقای چاوشی سراغ دارم قطعاً این مشکلات به‌زودی برطرف خواهد شد.

ترابی ادامه داد: دو نامه از همایون شجریان به دست ما رسید؛ مضمون نامه اول درخواست بر این بود که در پارک‌ها و اماکن عمومی مجوز کنسرت صادر شود. ما پاسخ دادیم که ضمن استقبال مجدد متأسفانه اختیار پارک و دیگر مکان‌های عمومی شهر را نداریم. در نامه دوم به شکل محدود به چند پارک اشاره شده بود، اما تا زمانی که یکی از مسئولان شهرداری به‌عنوان متولی پارک‌ها و مکان‌های عمومی به ما نامه نزند نمی‌توانیم مجوز صادر کنیم. تا این لحظه از هیچ مدیری نامه‌ای به دست ما نرسیده است. من از مسئولان شهرداری خواهش می‌کنم موافقت خود را به شکل مکتوب اعلام کنند.