سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین رونمایی از آلبوم بی‌کلام "ستاره خورشید" تازه‌ترین ساخته ابوالفضل صادقی‌نژاد آهنگساز و نوازنده‌ سنتور که دارای درجه‌ یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کل کشور است و سابقه همکاری با خواننده‌هایی چون محمد اصفهانی، حسام‌الدین سراج، سالار عقیلی و خشایار اعتمادی را دارد، در حالی روز دوشنبه برگزار شد که این مراسم میزبان چهره‌های هنری زیادی بود.

در ابتدای این مراسم سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: زمانی که این موسسه شکل گرفت ما نه صندلی داشتیم و نه اتاق، با کمبود امکانات روبه‌رو بودیم و فقط با کمک دوستان و زحمات آن‌ها توانستیم به شکل امروزی تبدیل کنیم.

وی افزود: من ویترین این خدمات هستم و پشت صحنه افرادی هستند که ما را در رشد بیشتر یاری می‌کنند. جامعه ما باید از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت بهره‌مند شود و این وظیفه ماست که تجارب این افراد و ظرفیت‌ها را در اختیار جامعه قرار بدهیم.

او ادامه داد: آقای صادقی نژاد سال‌هاست در عرصه هنر مشغول فعالیت هستند و نتایج خوبی حاصل کرده‌اند و آلبوم "ستاره خورشید" نیز یکی دیگر از آثاری است که روی آن وقت زیادی صرف کرده‌اند.

امیر بکان آهنگساز دومین سخنران این برنامه گفت: یک اصطلاح غلط در جامعه در حال پخش است که آن بیان موسیقی بی‌کلام و استفاده از واژه بی‌کلام است. موسیقی به دو بخش سازی و آوازی تقسیم می‌شود و برای جداسازی بهتر است از واژه‌سازی برای این شکل از موسیقی استفاده شود.

وی افزود: آقای صادقی‌نژاد در دوره‌ای که موسیقی مصرفی در حال رویش مداوم است توانسته یک اثر شایسته به گنجینه موسیقی افزون کند و این اثر جزو کارهایی است که باید به گوش رسیده و شنیده شود.

ایجاد وحدت در ردیف‌های موسیقی

فردین خلعتبری آهنگساز و تنظیم کننده در ادامه گفت: امیدوارم روزگار به جایی نرسد که فراموش کنیم چه کسانی در پشت ما ایستاده‌اند، من کمتر پیش می‌آید که در جلسات اینطوری شرکت و صحبت کنم و زمانی که از من می‌خواهند صحبت کنم یاد خیلی چیزها می‌افتم.

وی افزود: وقتی نام موسسه هنرمندان پیشکسوت که می‌شنوم کمی نگران می‌شوم، این نام بار منفی داشته و انسان را یاد این می‌اندازد که گویی کار جامعه با این افراد تمام شده و آن‌ها هر چند وقت یک بار دور هم جمع شده و حرف‌های خوب می‌زنند. در همه جای دنیا هنرمند در تمام دنیا از ابتدا تا انتهای عمر خود از او استفاده می‌شود اما این عنوان کمی نگران‌کننده است.

او ادامه داد: بازار موسیقی این روزها ما را به سمتی برده که این‌طور به چشم می‌آید که قدیمی‌ها نقشی در تعالی این هنر نداشتند و به نظرم این موسسه وظیفه دارد تلاش خود را بکند تا هنرمندان به عرصه بازگشته و دیده شوند.

خلعتبری همچنین گفت: آقای صادقی‌نژاد در مبحث ردیف‌های موسیقی وحدتی ایجاد کرده و با اساتید زیادی در ارتباط بوده است، به همین خاطر موسیقی را خوب می‌شناسد، آن هم موسیقی که سازی است را به بهترین شکل ساخته و پرداخته است. متأسفانه امروزه در جامعه ما وقتی صحبت از موسیقی می‌شود اولین کلمه این است که چه کسی آن را خوانده است؟ در صورتی که همانقدر که موسیقی آوازی مهم است به‌موازات موسیقی سازی نیز مورد توجه است.

بابک زرین آهنگساز در ادامه برنامه برنامه درباره این هنرمند گفت: من چند قطعه آلبوم "ستاره خورشید" را شنیدم و به نظرم شکل موسیقی آن به نحوی است که به مردم عام نزدیک‌تر بوده و قابل درک است و جای تحسین دارد.

صادقی‌نژاد هم باید هنرمند باشد و هم مدیر فرهنگی

شاهین فرهت آهنگساز دیگر سخنران این برنامه درباره نحوه آشنایی خود با صادقی‌نژاد گفت: من به‌واسطه دوستی که با افراد در وزارت ارشاد دارم و نه به خاطر کارم رفت‌وآمد زیادی دارم و اولین دیدار برایم جالب بود که یک هنرمند چطور می‌تواند مدیر هم باشد، این فرد توانایی زیادی در خلق ملودی داشته و آثار ارزشمند زیادی عرضه کرده است.

وی افزود: من معتقدم امثال صادقی‌نژاد می‌توانند کمک شایانی به جامعه موسیقی و موسیقی‌دان‌ها کنند.

داود گنجه‌ای نوازنده یکی دیگر از افراد حاضر در مراسم بیان داشت: من به دلیل روحیه‌ای که دارم بیشتر در جلسات مدیران شرکت می‌کنم تا بتوانم به‌راحتی درد دل کنم. دلم برای آقای صادقی‌نژاد می‌سوزد چرا که هم باید هنرمند باشد و هم مدیر فرهنگی و هماهنگی میان این دو خیلی سخت است.

وی افزود: به نظر من یکی از بامعرفت‌ترین افرادی است که امروز در جامعه سخت پیدا می‌شود و باید قدر دانست.

تقدیم آلبوم به حسین معلم

در ادامه صادقی‌نژاد ضمن تشکر از حضار برنامه گفت: این اثر توسط کسی خلق شده که از نوجوانی توسط اساتید بزرگی پرورش یافته و به عرصه رسیده است. او در مسیر زندگی خود با آدم‌های زیادی قرار گرفته و همیشه دعای پدر و مادر شامل حالش بوده است.

وی افزود: از خداوند سپاسگزارم که لطف همیشه شامل حالم بوده و از حضور اساتیدی مثل حسین معلم بهره‌مند شدم و این اثر را از صمیم قلب به او تقدیم می‌کنم.

این آهنگساز اضافه کرد: نام این اثر را به خاطر دختر استاد معلم که چشم از جهان فرو بستند به نام ستاره نام‌گذاری کرده و خورشید نیز نام مادر استاد است که تمام هدفم برای استاد بوده و هست.

حسین معلم نویسنده آخرین سخنران برنامه بعد از خواندن چند بیت شعر و تعریف یک خاطره، از صادقی‌نژاد تقدیر کرد و از او خواست تا در تعالی هنر بکوشد.

در انتهای برنامه مراسم رونمایی از آلبوم "ستاره خورشید" با حضور هنرمندان حاضر در مراسم انجام گرفت.

فرزاد طالبی، محمدعلی بهمنی، سالار عقیلی، بابک رادمنش، میلاد کیایی و خشایار اعتمادی از دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم بودند.