سرویس موسیقی هنرآنلاین: اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه موسیقی دیلمون به خوانندگی و سرپرستی محمود فرضی‌نژاد ادامه پیدا کرد.

این اجرا از ساعت 18:30 روز پنجشنبه 21 دی‌ماه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی آغاز شد و معصومه ابتکار  معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به عنوان مهمان ویژه به تماشای آن نشست.

دیلمون که سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور داشت و اجرای آن جزو بهترین اجراهای بخش نواحی جشنواره بود، برای اجرا در جشنواره سی و سوم برنامه‌ای تقریباً مشابه برنامه سال گذشته تدارک دیده بود.

این گروه در کنسرت خود قطعات فولکلور گیلکی از جمله "دیلمون رجای"، "دراز توومونه‌جان"، "کونوس‌کله"، "گوسندخان"، "ای لله"، امیری یا جونه دوسته"، "کورند"، "بیجار سرخوندگی"، "چمبوله"، "آت ماته" و "نازین گوله" را اجرا کرد.

آرش عشقی (تنظیم و بم‌تار)، رضا فکوری (کمانچه)، صابر غلامی‌پور (لبک)، رابعه افتخاری و سبحان سرابی (سه‌تار)، نوید لایجی (دایره)، علی اطهری (نقاره)، منیژه واحد (نقاره و همخوان)، مریم کوچکی‌نژاد (همخوان) و هومن عشقی (تنبورین) به همراهی محمود فرضی‌نژاد (سرپرست و خواننده) اعضای گروه "دیلمون" در این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

گروه دیلمون در موسیقی خود به دنبال پژوهش، بازآفرینی آیین‌ها و نغمه‌های گیل و دیلم است و طی 7 سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، کنسرت‌هایی را در تالار وحدت، برج میلاد، برج آزادی، تالار رودکی و کشورهای گرجستان، ونزوئلا، ایتالیا، آلمان و ترکیه برگزار کرده است.

محمود فرضی‌نژاد، سرپرست و خواننده گروه دیلمون از نویسندگان، کارگردان‌های تئا‌تر و آوازخوان‌های محلی گیل و دیلم و نوازنده کمانچه است که سابقه بیش از پانزده سال تحقیق و پژوهش و بازآفرینی آیین‌ها، اسطوره‌ها و افسانه‌های گیل و دیلم و ایران را دارد.

اجرای گروه دیلمون تنها اجرای روز دوم جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی بود. سومین روز جشنواره در برج آزادی به موسیقی جنوب کشور اختصاص دارد که در آن گروه "آوای موج"، موسیقی بوشهری و هرمزی و گروه "آوای دل"، شب موسیقی بلوچستان را برگزار خواهد کرد.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش از 20 تا 30 دی‌ماه در 6 سالن شهر تهران ادامه دارد.