سرویس موسیقی هنرآنلاین: روز آخر جشنواره موسیقی آینه‌دار در حالی به پایان رسید که موسیقی آذربایجانی تمام روز را به خود اختصاص داده بود.

سئانس ابتدایی با عنوان "عاشیق افسانه‌سی" یا همان افسانه عاشق‌ها که آغاز شد و در بخش زنجان عاشیق یارمحمد عیسی‌بیگلو، نوازنده قوپوز و ساکن خدابنده زنجان به‌تنهایی روی صحنه آمد و روایتی تک سازی اجرا کرد.

سپس علی مغازه‌ای دبیر جشنواره روی سن آمد و گفت: زمانی 16000 روستای ارمنی‌نشین در ارومیه بود و الان محدودشده است به یک روستا و آن‌هم با 25 خانواده. آسوری‌ها، ارمنی‌ها و قره پاپاغ‌های ساکن ارومیه زیر ابهت زبان ترکی، به همین زبان صحبت می‌کنند اما عاشیق یوسف، هم آسوری می‌خواند و هم ترکی.

بعد از اتمام این پیش مقدمه، "عاشیقی آسوری" با عاشیق یوسف اوحانس دیگر نوازنده قوپوز اجرا شد.

عباس ستاری، نوازنده قوپوز و عشقلی سلیمی، نوازنده بالابان از عاشیق‌های میانه‌ روی صحنه آمدند که در میان آن‌ها نوازنده مشهور بالابان محرم پیری غایب جمع بود، به همین خاطر مغازه بار دیگر روی سن آمد و گفت: عاشیق ستاری مسئولیت آوردن این دو بالابان‌نواز برجسته را بر عهده داشت. عشقلی سلیمی بیماری‌های مختلفی و ازجمله قند دارد و محرم پیری هم می‌گفت نمی‌تواند بزند. پیری می‌گوید هیچ‌کس دوستش ندارد و وضع زندگی‌اش در میانه چیزی نیست که بخواهم توصیفش کنم و باید به چشم ببینید. امیدوارم حضور در این برنامه، موجب اتفاقات خوبی برایش شود.

اجرای "عاشیقی هشترود" یا هشت‌دری از عاشیق علی کریمی، نوازنده قپوز که بینایی‌اش را تا حدود زیادی از دست داده است و با کمک دیگر همراهانش روی صحنه آمد، اسماعیل خدایی، نوازنده بالابان و محسن رزمی زنگ‌آباد، نوازنده قاوال بخش بعدی برنامه بود.

مغازه‌ای مجدداً بعد از این اجرا گفت: وقتی عاشیق کریمی را دعوت کردیم گفت برای اجرا 40 دقیقه وقت می‌خواهد اما الان فقط می‌توانیم 20 دقیقه زمان در اختیار او بگذاریم.

سپس عاشیق عباس ستاری با محرم پیری به صحنه برگشت. حضور پیری، نوازنده بالابان روی صحنه به‌واسطه آنچه علی مغازه‌ای پیش‌تر گفته بود با تشویق حاضران که از جای خود بلند شدند همراه بود و مغازه‌ای از مسئولین سالن درخواست کرد نور تماشاگران را بدهند تا پیری بتواند کسانی را که به احترامش ایستاده بودن را ببیند.

در ادامه علی مغازه‌ای با کلاهی شبیه به کلاه صمد بهرنگی، معلم، منتقد اجتماعی، مترجم، داستان‌نویس و محقق درزمینهٔ فرهنگ مردم آذربایجان و خالق اثر معروف "ماهی سیاه کوچولو" روی صحنه آمد و گفت: در تبریز به عاشیق‌های سن و سال‌دار و پیشکسوت می‌گویند دده، صمد بهرنگی هرچند در 29 سالگی و در اوج جوانی غرق شد ولی دده فرهنگ فولکلور آذربایجان است.

سپس به‌عنوان سورپرایز از عاشیق آیت قنبری دعوت کرد تا روی صحنه برود و از او خواست قطعه موسیقی فولکلور "بچه‌ها صمد رفت و نیامد" را بخواند. قنبری قبل از اجرای این قطعه از حاضران به خاطر حرمتی که به محرم پیری گذاشته بودند تشکر کرد.

سئانس دوم برنامه با اجرای "موسیقی بیرلیک دیلی" یا همان موسیقی زبان مشترک اختصاص داشت که دبیر هنری جشنواره در توضیح آن گفت در چهارمین دوره فستیوال آینه‌دار تلاش ما بر این بود که تمام اشکال و گونه‌های موسیقی شمال غرب را جمع کنیم منهای کردزبانان آن منطقه را که می‌شود فستیوالی جداگانه به آن‌ها اختصاص داد. عاشیق‌ها تنها در محدوده زنجان نیستند و کوه‌های طارم به سمت گیلان، شرق اردبیل و خلخال و جنوب زنجان تا تاکستان را هم شامل می‌شوند. حتی زمانی در همدان هم عاشیق داشته‌ایم که متأسفانه امروزه نداریم.

او در مورد ناحیه‌ای که فستیوال آینه‌دار برای سال آینده و در پنجمین دوره خود به آن خواهد پرداخت از سه استان در شمال ایران یاد کرد.

اولین گروهی که در نوبت دوم روی صحنه آمد "قره‌پاپاغ نقده" بود شامل عاشیق محمدعلی محمودی، خواننده اکبر یزدانی، نوازنده 91 ساله توتک و یعقوب ولیزاده، نوازنده تمبک برای برنامه روی سن آمدند.

سپس نوبت به "عاشیق پارس‌آباد و گِرمی" رسید شامل استاد نادر قیاسی، خواننده، عاشیق کریم نیک‌خو، نوازنده قوپوز و علی عباسی، نوازنده بالابان. گروه بعد که طبق گفته مغازه‌ای، آنسامبلی بود که صرفاً برای حضور در این فستیوال شکل‌گرفته بود "موغامات آذری" بود متشکل از استاد نعمت جوانشیر، خواننده، سعید محمودیان، نوازنده کمانچه، سینا جوانشیر، نوازنده قاوال و حسین عطاپور، نوازنده تار روی صحنه ظاهر شدند.

آخرین بخش، اجرای پسرِ عاشیق یارمحمد عیسی‌بیگلو بود و عاشیق ذوالفقار عیسی‌بیگلو، نوازنده قوپوز همراه با عاشیق معروف کریمی، نوازنده بالابان روی صحنه آمدند.

مراسم اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی آینه‌دار امروز شنبه دوم دی ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.