سرویس موسیقی هنرآنلاین: سالانه جشنواره‌های مختلفی درزمینهٔ موسیقی کشور برگزار می‌شود. جشنواره‌های موسیقی فجر، موسیقی جوان و موسیقی نواحی از جمله جشنواره‌های بزرگ حوزه موسیقی کشورمان هستند. در میان جشنواره‌های موسیقی، نیاز به جشنواره‌ای تخصصی در خصوص موسیقی کلاسیک ایرانی همواره احساس می‌شد، از این رو جشنواره‌ای در جهت حمایت از موسیقی کلاسیک ایرانی و پرداختن تخصصی به آن پا گرفت. این جشنواره نو پا امسال دومین سال برگزاری خودش را در دو بخش اجرای صحنه‌ای و پژوهشی تجربه می‌کند.

17 آذرماه / جمعه

هفدهم آذرماه روز نخست جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی است. سئانس ابتدایی این روز شامل اجرای تک‌نوازی نی، سه نوازی گروه "نیستان" و اجرای گروه "ژلو" خواهد بود. در قسمت اول که به تک‌نوازی نی اختصاص دارد، زمان خیری روی صحنه می‌رود. نوازندگی ساز سنتور و آهنگسازی گروه نیستان بر عهده کوروش متین است و در کنار او فرشاد صارمی، کمانچه و کوروش دانایی، تنبک، خواهد نواخت. گروه ژلو هم به سرپرستی سیاوش کامکار اجرا می‌کند.

سئانس دوم این روز با دو نوازی شروع می‌شود. در این دو نوازی بهناز بهنام نیا ساز عود و نازنین پدرثانی ساز تنبک را می‌نوازد. در بخش میانی سازوآواز به گوش مخاطبان می‌رسد و صدای تار علی کاظمی با خوانندگی مجتبی عسگری کامل می‌شود. گروه موسیقی "برافشان" به سرپرستی هامان خلیلی و خوانندگی غلامرضا رضایی آخرین اجرای این روز را خواهد داشت.

18 آذرماه / شنبه

سئانس اول شنبه هجدهم آذرماه از ساعت 16 آغاز می‌شود. در قسمت مقالات بخش پژوهشی (مهدی قلی هدایت)، فریده رضایی، سپنتا حامدی نژاد و امید انارکی شرکت می‌کنند. سخنرانی بخش پژوهشی نیز بر عهده استاد داریوش طلایی خواهد بود. سئانس دوم روز شنبه به اجراهای صحنه‌ای مرتبط می‌شود. تک‌نوازی روز شنبه را پوریا فرجی با ساز سنتور عهده‌دار است و سه نوازی تار، نی و تنبک را به ترتیب بابک راحتی، هوشمند عبادی و سهیل المدادیان انجام خواهند داد. گروه "راوی" نیز در این سئانس روی صحنه می‌رود و سبحان مهدوی پور به سرپرستی سهیل کاکاوند با گروه می‌خواند.

19 آذرماه / یکشنبه

در این روز جشنواره موسیقی کلاسیک تنها در یک سئانس برگزار می‌شود. از ساعت 21 تا 23 سه بخش تک‌نوازی، سه نوازی و اجرای گروهی اجراها را تشکیل می‌دهند. در بخش تک‌نوازی محمد ذوالنوری با ساز سه‌تار به تک‌نوازی می‌پردازد. در بخش سازوآواز حسین‌علی شاپور می‌خواند و کاوه شفیعی همراه با او سنتور می‌نوازد. اجرای انتهایی 19 آذر را گروه "بحر نور" خواهد داشت، بحر نور به سرپرستی رضا پرویز زاده و خوانندگی علی خدایی روی صحنه تالار رودکی می‌رود.

20 آذرماه / دوشنبه

به دومین بخش پژوهشی این جشنواره در سئانس نخست 20 آذرماه، پرداخته می‌شود. در این بخش مجید سعیدی، سجاد تهذیبی و پویا نکویی مقالات پژوهشی خود را در مکاتب مختلف ارائه می‌کنند. سپس تا ساعت 19 نشست سازوآواز با مدیریت استاد داریوش طلایی و با حضور معصومه مهر علی، مظفر شفیعی و مهدی امامی برگزار می‌شود. سئانس دوم بیستم آذر اختصاص به اجراهای صحنه‌ای دارد. دو نوازی سازهای قانون و تنبک توسط مرجان مهربان و مرتضی مومنیان، آغاز کننده این اجراها خواهد بود. در بخش سازوآواز صدای داریوش کاظمی در کنار تلفیق نوای دو ساز سنتور و تنبک شنیده می‌شود. سنتور این بخش را امین صفایی و تنبک را حمید قنبری می‌نوازد. اجرای گروه "بانگ نو" نیز در همین روز است. نسترن هاشمی سرپرست این گروه است و محمود صالحی خوانندگی این گروه را عهده‌دار است.

21 آذرماه / سه‌شنبه

تک سئانس اجراهای روز پنجم جشنواره از ساعت 21 تا 23 خواهد بود. در این سئانس حجت فرجیان با ساز عود خود به تک‌نوازی می‌پردازد و در ادامه که بخش سازوآواز اختصاص دارد، علیرضا پور استاد به‌عنوان خواننده با صدای تار حمید خبازی می‌خواند. در انتها گروه سنتور نوازان "تای" با صدای علیرضا برنجیان، خواننده گروه، اجرا می‌کند.

22 آذرماه / چهارشنبه

سئانس نخست این روز جشنواره مربوط به بخش پژوهشی موسیقی کلاسیک ایرانی است. مقالاتی که در این روز ارائه می‌شوند در زمینه تحلیلی خواهند بود و محمد انشایی، مهرداد میرزایی و احمد ایروانی شرکت‌کنندگان این بخش هستند. سخرانی بخش پژوهشی این روز بر عهده استاد مجید کیانی است. دومین سئانس این روز اجرای های صحنه‌ای جشنواره را ادامه خواهد داد. عماد حنیفه در بخش تک‌نوازی، تار می‌نوازد. در بخش سازوآواز دو ساز سنتور و تنبک کیارش داوودی و محمد کریم ابراهیمی هم‌صدا می‌شوند، منصور جمعه زاده نیز به‌عنوان خواننده این بخش در کنار آن‌ها حضور دارد.

23 آذرماه / پنجشنبه

بیست و سوم آذرماه آخرین روز برگزاری اجراهای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی است. هر دو سئانس این روزبه بخش اجراهای صحنه اختصاص دارد. تک‌نوازی ساز سه‌تار حمید سکوتی اولین تک‌نوازی این روز خواهد بود. در بخش سه نوازی علی‌اصغر عربشاعی، تار، پویان عطایی، سنتور و حسین زمانی، تنبک، می‌نوازد، آهنگسازی این بخش را نوازنده تار، علی اصغر عربشاهی، انجام داده است. سئانس ابتدایی با روی صحنه رفتن گروه موسیقی "تیروژ" پایان می‌پذیرد. سرپرست گروه "تیروژ" فرزان پور عارف است و مجید حسین‌خانی خوانندگی این گروه را بر عهده دارد. صدای ساز کمانچه آغازگر سئانس دوم است. هادی منتظری در بخش نخست به تک‌نوازی ساز کمانچه می‌پردازد تا این قسمت از برنامه به بخش سازوآواز خود برسد. روح‌الله دادی، نی، فرامرز کلانتری، تار و محمدرضا بار، تنبک، می‌نوازند و سید رضا طباطبایی با صدای خود بخش سازوآواز را تکمیل می‌کند. اجرای گروه موسیقی "کهن" حسن ختام اجراهای صحنه‌ای این جشنواره است. گروه کهن با سرپرستی کامیار فانیان و خوانندگی پارسا حسن دخت به اجرا می‌پردازد.

24 آذرماه / جمعه

روز جمعه بیست و چهارم آذرماه اختتامیه جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و دومین تجربه این جشنواره به ثمر می‌نشیند. ساعت 20 این روز تالار رودکی میزبان این اختتامیه خواهد بود، تا نتایج آن اعلام شود.